Starter vel med bretton woods
Joda. Og WW2. Hvor man bygde opp en helt helt sinnsykt produksjonskapasitet.
Men etter krigen ville en del av det republikanske partiet tilbake til isolasjonisme, small govt osv… Den fløyen, representert med Ohio-senator Robert? Taft tapte nominasjonskampen i 1952, og Eisenhower vant. Eisenhower representerte de som mente at USA måtte være mer involvert i verden, årsakene er seff sammensatte, men markedstilgang + en “buffer” til USA (f.eks i Europa) var helt klart blant underliggende grunner til at han fikk republikanere med seg. Man må også husket at Sovjetunionen fortsatt var en alliert ved Bretton Woods (selv om mange hadde litt bange anelser), men det var først mot slutten av 1940-årene at den kalde krigen ble en de facto realitet (NATO er fra 1949, f.eks). En av grunnen til at reps lot være å ligge på isolasjonist-linja, var at man hadde en sterk internasjonal motpol i Sovjet. En motpol, hvor man fint viste, at om man tapte et land til kommunismen, så var også amerikansk markedstilgang borte.
Det er lett å lese historien ut i fra våre egne erfaringer. Mange av oss på forumet har levd mesteparten av livet med ledende politikere fra baybyboomergenerasjonen. Derfor tar vi lett med oss denne tolkningsrammen når vi leser historie.
Mitt innrtykk er at generasjonen i Vesten som kjempet og vant andre verdenskrig var langt mer ideologisk drevet enn generasjonen som fulgte. På mange måter bygde krigsgenerasjonen samfunnsinstitusjonene og verdensordenen, mens baybyboomergenerasjonen utfordret alt dette.
Dette gjelder helt til i dag. Merk at Både Trump, Putin og Xi tilhører baybyboomergenerasjonen. Når man observerer de langt yngre lederne i Ukraina, er det påfallende å merke seg at de arbeider intenst med å bygge solide samfunnsinstitusjoner under demokratisk kontroll. Jeg håper at kommende generasjoner her i Vesten ikke må gå løs på dette arbeidet igjen.
https://x.com/ZelenskyyUa/status/1854289413246705695
I had an excellent call with President
and congratulated him on his historic landslide victory—his tremendous campaign made this result possible. I praised his family and team for their great work. We agreed to maintain close dialogue and advance our cooperation. Strong and unwavering U.S. leadership is vital for the world and for a just peace.
Talsmann for president Vladimir Putin sier at han ikke vet om noen planer for at Putin skal gratulere Trump med valgseieren. Årsaken er ifølge Peskov at Russland regner USA som et uvennlig land som er i krig med Russland.
Er ikke det der egentlig en krigserklæring?
Det er interessant å merke seg at mange ukrainere er lettet over at Biden sitt team snart er ute. Oppslagene om at det er den amerikanske administrasjonen som holder Sverige tilbake fra å levere de to Saab-baserte AWACS-flyene, ser for meg ut til å ha falt mange ukrainere tungt for brystet. De foretrekker usikkerheten med en ny administrasjon foran mere av det samme.
Zelensky gjør det han må. Som er å smiske med Trump. Sånn sett en fordel hvis Putin holder en fiendtlig innstilling til Trump.
Ja, kan ikke skjønne hvis Putin ikke gratulerer Trump
Ruzzland blander seg inn i valget, Musk og Trump har snakket flere ganger med Trump de siste 4 årene. Osv…
Må jo skjønne at de greiene her nå bare er skuespill. Trump later som med Ukraina og Putin later som med Trump.
Det kan han ju ha gjort, privat.
Russland blander seg kun i valget for å polarisere og destabilisere USA, noe de for øvrig gjør uavhengig av valget.
Ekornet har en svært bra tråd idag.
https://x.com/secretsqrl123/status/1854346897130918024
phase 1
remove restrictions on US gear…
let the USAI money continue for shells (its spent)…
reach out to Z and putin…
dump oil and gas on the market crashing the price of oil world wide, hurting russia.
demand once and for all nato spend at least 2%
reach out to china to block trade to russia…
make a aid deal to NK (food) to cut off aid to russia
phase 2
offer a deal to russia that russia cant take (2020 borders)…
offer a smaller lend lease to ukraine
offer to sell US gear to ukraine like france and germany is doing.
offer to sell more gear to europe, that can go to ukraine.
phase 3
when, not if … when russia refuses the deal the US will do a much larger 30-50 billion dollar lend lease bill to ukraine. that is the republican law that was passed in 2022 and trump was fine with that.
demand that ukraine do deals with the USA to help pay it back over the next 50 years…
trump can say to the magas that ukraine is no longer getting free stuff…
and he can say he got jobs and money from ukraine as ukraine gets NEW stuff to fight the war.
my prediction
Gir mening, og nå vet vi at Zelensky var happy etter telefonen igår. Samtidig er Trump en god selger og selv de mest die hard Maga folkene som hater alt og alle vil like at det skapes mer jobber over lang tid i USA.
Men det er fri fantasi da.
Hvordan skal det liksom kunne gjøres? USA har ikke noe ledig kapasitet når det kommer til olje. Det eneste som kan få USA til å produsere mer olje er høyere oljepriser, ikke lavere.
Politikk. “hei Saudi, dere hater jo Iran. Onkel Netty i Israel er klar til å bombe dem litt, hva sier dere til å øke produksjonen maks et par uker”.
Men ja, jeg er enig i at enkelte av punktene er tynne. Jeg tror dog ikke lend lease punktene er tynne.
Jeg er spent på hvem som gir rådene rundt eskalering på USA sin side. Er det deler av Biden administrasjonen som nå går ut, eller er det sittende byråkrati?
Hvordan ting funker fra valg til ny pres tar over vet jeg ekstremt lite om, Men jeg vil tippe kanskje glidene overgang?
Mange av toppene i biden admin vil jo uansett være mest opptatt av å finne neste gig.
Det er ikke usannsynlig at Trump vil fjerne en del av restriksjonene som Biden har lagt på utvinning av konvensjonell olje og skiferolje. Det er også noen eksportrestriksjoner han kan fjerne.
Dette er jo på sett og vis en gisselsituasjon. Hva annet skulle han si? Som sagt, jeg svelger gjerne kameler hvis har tatt feil, men det får vi ta i 2025.
Noen som har oversikt over utviklingen i Tyskland? Så vidt jeg har forstått så er det, bortsett fra ustabiliteten, en positiv utvikling mtp. Ukraina?
Ok, kanskje jeg tar feil.