Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Sumlenny beskriver en tidslinje frem mot nyvalg i Tyskland.

2 Likes

Om de kverker mye “enviromental” kjepp stikkeri, så skal du se produksjonen ryker i været, det tar selvsagt tid, men markedet vil starte å prise inn at det økar på.

Jeg tenker at ekornet er noe optimistisk.

En i Trump sitt Team har snakket med Wall Street Journal. Det kan selvsagt være en prøveballong for å se reaksjonene, men det ligner veldig på Putin sin ønskeliste.

1 Like

Det er ganske krise om det der er tilfellet… da har basically hele krigen vært forgjeves.

9 Likes

Fordelen med å få inn Trumph er at Putin nå ikke vet hvor han har denne figuren. Så han vil vel trolig i det minste slutte å snakke om atomvåpen
At ukrainerne og russerne fortsette rå drepe hverandre er det heller ingen mening i
Putin vil ikke styre i så mange år til uansett, så en kan håpe på en ny Garbasjov, og helle avstå landområder midlertidig

3 Likes

Hverken Ukraina eller ryzzland er intressert i en slik “løsning”.

Ryzzland: Hva skjer etter de 20 årene? Og hvorfor skulle vi ha en de-militæriset zone da vi står under angrep? (ryzzland ser seg ju stå under attack fra Vesten).

2 Likes

Resten av verden vet det heller ikke :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hvordan skal man bare avstå landområder “midlertidig” hvis en slik deal blir til? Og “Kyiv promises to not join NATO for at least 20 years. In return US will continue to supply Ukraine with weapons to deter a future Russian attack” - akkurat som på 90 tallet? Er ikke den vitsen oppbrukt nå?

6 Likes

Finns ikke noe som taler før en ny Gorbatjov. Mest trolig kommer Putins eftertrædare av vare veldig lik Putin. Muligens mer natjonalistisk og mindre sovjet-nostalgisk.

3 Likes

@Christian har rett, fase 1 i planen er fri fantasi, break Even på shale nye brønner har skutt i været siden 2021

YOY fallrater på shale er over 40%, så riktig medisin er drill baby drill, og priser over 70$.

Desimering av US shale vil gi et voldsomt prishopp etter en eventuell lav pris.

Skyhøye oljepriser, om noen år, USA mye mer enn Russland, og er drepen for EU

1 Like

Hvis deler av kosten kommer av regulering, så kan jeg ta feil.

1 Like

Russland kommer ikke til å vente i 20 år. De trenger bare litt tid til å bygge seg opp igjen, før de angriper på nytt. Dette har vært standard fremgangsmåte i Russland i all tid.

7 Likes

Hvis det stemmer tipper jeg det er lite, hadde vært mye hadde det vært et kjempetema, og Biden er ikke 100% Greta Thunberg.

2 Likes

Btw, er veldig lite happy med hva som skjer på fronten i sør-øst, hvor Ukraina ikke har nok til å stoppe russerne. Det samme med de stadige angrepene på ukrainske byer og sivile. Russland har virkelig trappet opp disse angrepene og ser ut til å lykkes i større grad enn tidligere.

Jeg har postet denne tidligere:

Men jeg tror jeg har feiltolket hva de faktisk skrev.

Russian forces are likely to peak in late 2024, with increasing material challenges over the course of 2025.

Jeg tok det som at Russland ikke skulle bli bedre i 2024, men der tok jeg altså feil. “Peak in late 2024” betyr jo nettopp det, at nå på slutten av 2024, så er de på maks. De har aldri vært sterkere enn nå. Det er jo da logisk å se at Ukraina sliter når støtten til dem har vært half-assed gjennom store deler av 2024.

Jeg har hatt altfor mye fokus på:

…, it will begin to find that vehicles require deeper refurbishment through 2025, and by 2026 it will have exhausted most of the available stocks. As the number of refurbished vehicles goes down, industrial capacity can go into making new platforms, but this will necessarily mean a significant decrease in vehicles delivered to the military.

1 Like

Tror det er liten sjanse for at Putin skulle godta at “rest-Ukraina” skulle kunne bli medlem av NATO etter 20 år samtidig som landet rustes opp av vesten. Resten av punktene en nok innenfor det Putin kan gå med på. Dette har vært en svært tyngende krig også for Russland, og da ville det vært en fiasko for Putin om man kun oppnådde en utsettelse av NATO-medlemskapet. Det innser nok også Trump og hans støttespillere.

1 Like

Det går nok helt fint for Russland hvis sanksjonene heves. Da kan de begynne å selge gass igjen, de kan importere teknologi for å lage våpen og bruke 20x pengene Ukraina kan på våpen. Så kan de angripe Ukraina igjen lenge før det har gått 20 år og Ukraina muligens kan bli medlem av NATO.

5 Likes

Ryzzland er idag et extremt høyrisikoland. Sanksjoner eller ikke, man vill ikke ha noen affærer med de som er av vikt. De er helt enkelt ikke å stole på. Og kommer ikke til å vare det i Fremtiden heller.

2 Likes

Uten sanksjoner, så har du nok av folk som stiller som mellommenn. Selv nå, med sanksjoner, så stiller folk villig opp.

2 Likes

Og det er nok sammenfallende med synet de har på vesten.

Russisk tweet
https://x.com/wartranslated/status/1854503209814884471

Alt er ikke tipp-topp i Russland heller.

Jeg tenker Russland sin taktikk er å kjøre maks trykk nå, satse på at USA under Trump ikke hjelper Ukraina, men presser dem til å gjøre en avtale med Russland som er i Russland sitt favør.

Hadde Ukraina gjort det bra i krigen, så kunne ikke Trump ha sagt at han gjør dette for å få slutt på krigen og hjelpe de sivile i Ukraina. Som er det jeg tror han kommer til å gjøre.

5 Likes