Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Viser ca. hvor mye du forstår av den etterkrigspolitiske situasjonen og den ideologiske kampen i den kalde krigen. Men shit er alltid “enkelt” når kunnskapsnivået er dertilhørende.

Stråmann. Har ikke sagt det. Lær deg å argumentere ryddig og ordentlig.

Du har ikke veldig kontroll på russisk historie, virker det som? Du vet at ganske mange deler av dagens Russland fint kan betraktes som kolonier?

Ikke veldig kontroll på verdenshistorien heller. Stort sett alle har drevet med slaveri, på en eller annen måte (sjekk arabisk historie f.eks). Men vi i Europa var litt bedre til å bygge båter enn resten av verden, ja. Tro hvordan historien hadde vært om andre steder i verden var like flink til å bygge båter som oss?

Men så tok vi et oppgjør med slaveriet. Siden vi er (kultur)kristne elsker vi å piske oss selv over det.

Du har fått med deg at bøndene i Russland var livegne fram til 1861 elns? Lord.

Nei, dette gidder jeg ikke bruke mer tid på. Så blokker deg. Du har ikke noe nyttig å komme med, dessverre.

16 Likes

Jeg er en gammel kald kriger som i motsetning til mange andre ikke hadde behov for å bevare det gamle fiendebildet etter at muren falt. For mange av dere virker det vanskelig å skille mellom den gamle makteliten i Sovjet og dem som sørget for at de ble fratatt makten. Alle feiret at muren hadde falt, men mange nektet å gi slipp på det gamle fiendebildet.
Tror det er vanskelig å bli utsatt for russisk propaganda her i vest. I EU er til og med RT blokkert, så man er faktisk veldig nøye med å sikre seg at vi bare får med oss vår egen propaganda.

Trump er sikkert sjeleglad for denne propagandaen. Pga. mytene om at Putin skulle ha ambisjoner om å legge under seg Europa så kan han jo egentlig legge seg flat for Putin i Ukraina ettersom han uansett kan forvente seg Nobels fredspris for å ha “reddet Europa” fra russisk overtagelse. Slik sett har vestlige krigshissere og konspirasjonsteoretikere dekket bordet for både Putin og Trump, og begge kan få det som de vil uten å tape ansikt.

Russisk slaveri til 1720 og serfdom/livegenskap til 1906.

Sibir ble i sin tid kolonisert av/fra Russland.

4 Likes

Man skal trekke lærdom av historien, men å bli oppslukt av historien og bruke den som fasit for fremtiden blir like feil. Og så er det jo hyggelig for deg at dr. Mearsheimer tydeligvis har møtt sin overmann når det gjelder realpolitisk innsikt. Gratulerer!

1 Like

Etter Sovjetunionens sammenbrudd så ikke Russland på NATO som en trussel. Det var derfor at de - om enn motvillig - godtok NATOs ekspansjon østover. Jeltsin var naiv, mens Putin etter hvert innså at det faktisk måtte være nettopp dem ekspansjonen var rettet mot (ettersom det ikke eksisterer andre potensielle fiender for Europa).
Jeg opplever jo krigsviljen i vesten som høyere enn noensinne. Eller hva skal man si når selv folk som Guri Melby oser av krigsvilje som får gamle kalde krigere til å grøsse. Og er det ikke Ukraina så er det Taiwan det skal kriges over. Men du har jo på en måte også rett. Krigsviljen er grunn og overfladisk, og om det virkelig kom til stykket så ville den nok forvitret som dugg for solen. Riktignok helt forfeilet formål, men hadde man virkelig hatt til hensikt å redde Ukraina fra russisk innflytelse så hadde man selvsagt gått inn med vestlige mannskaper og ytt russerne reell motstand. Den reelle krigsviljen var utvilsomt større under den kalde krigen, men det henger jo sammen med at vi dengang stod overfor en reell ytre fiende mens vi idag står overfor en innbilt fiende. Jeg er åpenbart i mindretall her med den meningen, men det er en mening som deles av en som nettopp har vunnet et amrikansk valg med overlegen margin. Så man kan trygt si at jeg er helt på linje med vår største militære alliansepartner. Trump mener tvertimot at de indre fiendene er en mer alvorlig trussel enn de ytre fiendene, og det kan man bare gi ham helt rett i.

Når du giftet deg med en fra Filippinene - ekspanderte du østover, eller søkte din kone (trygghet) vestover?

6 Likes

Du er snublende nær å oppdage sammenhengen mellom årsak og virkning.

Det er et økende antall mennesker i land som grenser til Russland som heller vil gå i krigen, enn å la sine nærmeste bli voldtatt, torturert og myrdet av russiske soldater. Dette er en grundig dokumentert russisk fremgangsmåte, som ikke har med sikkerhetspolitikk å gjøre.

Russland opptrer ikke som en sivilisert nasjon. Vi kan derfor ikke tillegge dem noen form for sivilsert logikk. Vi må se på handlingsmønsteret til Russland, og gjøre det vi kan for å bryte det. Forsøk på å normalisere eller overse disse grusomhetene basert på historisk forhold opplever jeg som temmelig grotesk.

23 Likes

Venter fortsatt på logikken :yawning_face:

Jeg har også “ekspandert” fra Vestlandet til Østlandet (klimaflyktning) og kunne selvfølgelig ha valgt Filippinene istedet for Norge som bosted. Men jeg er ikke blant dem som mener “jo varmere jo bedre”, og der er enklere å kle ute kulde enn å kle ute varme. Og min kone er etter hvert enda mindre tolerant overfor sterk varme enn det jeg er. Min kone hadde aldri vært inne på tanken om å søke seg til andre steder, men da jeg tilfeldig støtte på henne under et besøk på Filippinene for nesten 40 år siden så var vi egentlig begge solgt - og har vært det siden.

I Russland ser man på dette som en påtvunget krig, og ønsker ikke å la sine vernepliktige soldater bli påtvunget denne krigen. Russland har jo også lover til hinder for dette. Dermed har man måttet benytte seg av lyssky elementer som bl.a. kriminelle idømt lange straffer som de kunne få amensti for. Den vanlige vernepliktige russiske soldat er neppe forskjellig fra andre vernepliktige soldater - dvs. som folk flest.

Ukraina sin generalstab bekrefter at de traff et ammodepot i Bryansk
Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine

Min utheving

The defense forces of Ukraine do not stop destroying the military infrastructure of the Russian invaders Tonight, units of the Unmanned Systems Forces of the Armed Forces of Ukraine, in cooperation with other components of the Defense Forces , inflicted fire damage on ammunition warehouses of the 1060th logistics center (former 120th arsenal of the Main Missile and Artillery Directorate) in Bryansk region, Russian Federation. At least 8 explosions were recorded. The results of objective control indicate the presence of at least two ignition points on the territory of the military unit and signs of secondary detonation. As of six in the morning, a strong fire continued at the facility in the Bryansk region. The results of the damage are being clarified.

Bilder og video:
https://x.com/Gakruks1/status/1855491891669737790

7 Likes

https://www.president.gov.ua/en/news/peretnuli-poznachku-pershih-sta-odinic-raketnogo-ozbroyennya-94353

It also includes drones – of different types, for different tasks – types that not only help defend the frontline positions and destroy the occupier, but also strike deeper and deeper into Russia. We will scale this up. We surpassed the milestone of the first 100 units of missile armament this year.

Sååå, cruise missiler antar jeg, ikke de ballistiske.

1 Like

Russland er ikke en rettsstat, så hva lovene sier er i praksis ikke av betydning. Se bare på den uendelige rekken med videoer fra pårørende som påpeker forskjellige lovbrudd.

Russisk propaganda sier at krigen var påtvunget. Realiteten er at den var valgt. Russland stilte absurd urealistiske krav til NATO før de startet krigen. Krav som de visste aldri ville bli vurdert seriøst.

De fleste værnepliktige i Russland har hele livet blitt indoktrinert fasistisk propaganda i skole og media. Det er åpenbart at propaganda virker (se bare på hvor mange som tror på det TR prensenterer), så de fleste russiske er absolutt forskjellige fra vernepliktige i demokratiske land. Vernepliktige fra rikere områder har hatt større tilgang til internet, og er mer disponert for et nyansert syn på verden. Disse har imidlertid oftere midler til å bestikke seg ut av hæren, så de er underrepresentert.

Når det gjelder bruk av folk fra fengslene til krigen, så er det en logisk konsekvens av russisk innenrikspolitikk. Folk er politisk passivert, med løfter om at krigen ikke angår dem. Dette løftet blir stadig vanskeligere å oppretholde, siden Russland rett og slett mangler et befolkningsgrunnlag som støtter taktikken og intensiteten til russisk krigføring.

Jeg vil anbefale å følge wartranslated på X. Han oversetter en del russiske innleg på Telegram.

10 Likes

Det som er fint med femtekolonistene er at de også sier noe om tankesettet til Russland. For meg virker det klart at både Putin og kreml og store deler av folket er imperialistiske og mener de har rett på folket og landene de tidligere hadde under seg på toppen av imperiet sitt(Dette er kulturen og tankesettet og en får ikke endret dette). De mener de er en stormakt og gjør alt for at de også i dag skal fremstå slik. Usa og Vesten står i veien. Han trenger resten av verden til å gå i mot vesten, og han prøver desperat og skape en multipolar verdensorden. Nå virker Kina og India ganske lunkne. Han har da igjen Iran, Nord Korea og de landene i sør som han prøver å selge inntrykket om at vesten er ond og de egentlige imperialistene.

Det er ingen vei utenom her. Russland kommer til å være slik i lange, lange tider. Og Vesten må gjøre alt de kan for å fremstå så sterke, samlet og handlingsorienterte som mulig for å hindre Russland i å gå til krig der det passer dem.

14 Likes

Nå begynner det å bli interessant her. Hvilke kriger er det du har deltatt i som har bekreftet dette nye fiendebildet dit?

2 Likes

Det vil jeg ikke si at et hele utfallsrommet. Hvis man ser på Russland, så må det svært tunge midler til for å holde befolkningen i sjakk.

2 Likes

Såååå, Russland virker ikke så positive til Trump.

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1855621325546545514

Er det håp? :see_no_evil:

2 Likes

Et tips til andre som har forlatt Twitter: Phillips Obrien, Andrew Perpetua er nå på Bluesky. Voksende mengde Ukraina-relatert innhold der de siste dagene.

Ukraina (og valget) var det eneste jeg brukte Twitter til.

10 Likes

Alltid håpe - men ser litt mørkt ut akkurat p.t:

2 Likes

Vet ikke hva du mener her. Poenget mitt er at nesten hele Russland innbefattet folket mener de har rett til å ta andre land med makt.

4 Likes