Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Tilsynelatende ja, men hvordan vet du hva russere synes når du kommer 12 år i fengsel for å si feil ting? Et russisk fengsel.

Har sett meningsmålinger på hva de syntes om at familie ble sendt i krigen. 40% støttet, 40% var i mot. 20% visste ikke.

https://x.com/Volodymyr_D_/status/1855685635564098040

Russia had to go to a colossal increase in its losses in order to continue to look like the winning side

11 Likes

24 oktober 2024 Støttet 54% krigen 15 vet ikke 15 imot og 15 vil ikke svare etter krigen nærmer seg tre år . Still dem spørsmålet om de hadde rett til å gå inn i Georgia. Tetsjenia. Ukraina osv. 80+ tipper eg.

Har ikke tro på at folket kommer til å gjøre opprør mot noe som helst. Det beste vi kan håpe på er økonomisk ruin.

3 Likes
22 Likes

Og tapene fortsetter:

:ukraine:

12 Likes

Skikkelig valgflesk, har desvere null tro på høyre. Selv om 45mrd itl ukraina hadde vært bra.

2 Likes

Hva er du babler om?

1 Like

Så, da må AP/SP gi 60 mrd fordi det Høyre sier ikke kan være riktig? :stuck_out_tongue:

Det ville vært godt innenfor handlingsregelen og ville ikke ført til inflasjon i Norge.

3 Likes

Russiske dokumenterte tap hittil i krigen. De faktiske tapene er nødvendigvis mye høyere.
image

6 Likes

The Russian government plans to lay off at least 400,000.

Moscow, Russia — The Russian government is preparing for one of the most significant reductions in its civil service workforce to date. By July 1, 2025, the government will see a 10% decrease in staff, according to information obtained by Kommersant. While the 10% figure is cited as a target, the actual cuts could be even larger. In total, more than 400,000 jobs are expected to be affected, amounting to over 0.5% of the nation’s workforce

5 Likes

Det er stor mangel på arbeidskraft i resten av økonomien, både på grunn av krigen og fordi Russland har kastet ut svært mange arbeidsinnvandrere. Det burde derfor ikke være noe problem å sysselsette disse 400.000, dersom de er kvalifisert for arbeid i industrien, eller villige til å arbeide i den typer jobber som arbeidsinnvandrerne typisk har hatt.

1 Like

Tror de aller fleste av “oss” fint klarer å skille mellom den gamle makteliten i Sovjet og den personen som skal ha æren for Glasnost, nemlig Gorbatsjov.
Men det virker ikke som om du har innsett at dagens leder, Putin, er om mulig enda farligere enn den gamle makteliten i Sovjet.

9 Likes

Jeg tenker også at disse 400k blir kastet ut av det offentlige for å jobbe i krigsrelatert industri. Det interessante her er at det virker som om Russland allerede sliter med at vedlikehold av sivil infrastruktur er svært dårlig. Nå blir den enda dårligere antar jeg?

4 Likes

Når Russland allokerer penger til krigen- og ikke til sivil infrastruktur, er det naturlig at arbeidskraften må flyttes dit pengene flyttes.

2 Likes

Det er riktig. Jeg er nok ikke like mottagelig for konspirasjonsteorier som det mange andre er. Er nok litt mer som Trump der. Spør den kommende amerikanske presidenten (valgt av et flertall av folket) om han deler ditt fantasifullel syn på at Putin er farligere enn den gamle makteliten i Sovjet. Du får i det misnbte en hejrtelig latter i retur. Nå skal det riktignok sies at man i ettertid har funnet ut at den gamle makteliten neppe var så ekspansjonistisk innstilt som det jeg og mange andre kalde krigere trodde dengang.

The precursor of Putin’s full-scale invasion of Ukraine was his seizure of Crimea in 2014 which Gorbachev defended in a stance that was criticized internationally.

Gorbachev said the peninsula was part of Ukraine “based on Soviet laws, which means party laws, without asking the people.” He backed an independence referendum which in his view showed that “the people themselves have decided to correct that mistake.”

Russland avviser at Trump har snakket med Putin

– Dette stemmer overhodet ikke. Det er rent oppspinn, rett og slett falsk informasjon, sier Putins talsmann, Dmitrij Peskov, til journalister i Moskva, inkludert fra Reuters og det statskontrollerte nyhetsbyrået RIA.

Han sier det heller ikke er noen konkrete planer om samtaler mellom de to.

– Vi ser en viss nervøsitet og bekymring blant europeerne etter valget av Trump som president, sier Peskov.

Han legger til at Kreml vil følge nøye med på hvordan dette vil utvikle seg.

-Europeiske ledere fortsetter å jobbe mot et strategisk nederlag for Russland. (…) Vi skal fortsette vår spesialoperasjon i Ukraina, og vi skal oppnå alle våre mål.

At du bruker Trump som referanse på denne måten, gjør at jeg tar deg enda mindre seriøst.

8 Likes

Godt gjort å trekke den slutningen at når Putin mener at nok er nok, og at de ikke kan godta NATO-medlemskap for den tidligere eneggede tvillingen innenfor Sovjetunionen (og i tidligere russisk historie) så må de også være ute etter selve landet Ukraina, de baltiske landene (som også var en del av Sovjet) og endog Polen, Tsjekkia, Slovakia, Bulgaria og alle andre som befant seg under sovjetisk kontroll. Men du er tross alt en beskjeden konspirasjonsteoretiker ettersom andre jo tar det for gitt at Putin ønsker å herske fra Vladivostok til Lisboa (som jeg nylig besøkte uten å oppleve den helt store russerfrykten der).

Jeg har ikke tatt deg seriøst i det hele tatt, og når man ikke tar den kommende presidenten seriøst så fremstår man jo kun som en som stikker hodet i sanden og fornekter virkeligheten. Men du trenger ikke føle deg alene, det er tett mellom hodene i sanden. Mitt nick gjennom 25 år ble for øvrig ikke tilfeldig valgt. Jeg har det til felles med Trump at jeg trives usedvanlig godt motstrøms.

1 Like

De britiske og franske lederne vil diskutere på mandag om Joe Biden, den amerikanske presidenten, kan overtales til å gi Ukraina tillatelse til å skyte Storm Shadow-missiler dypt inn i Russland, ifølge britiske myndigheter.

The Telegraph har blitt fortalt at det er håp i London om at herr Biden endelig vil gi godkjenningen Kiev har søkt i flere måneder i et forsøk på å sikre hans utenrikspolitiske arv.

Russland har samlet en styrke på 50.000 soldater, inkludert nordkoreanske tropper, for å gjenerobre territorium i Kursk-regionen som Ukraina tok tidligere i år.

5 Likes