Jeg tar selvsagt både Putin og Trump seriøst med tanke på den faren de på hver sin måte og i ulik grad representerer. Men jeg ser tydeligvis ikke opp til slike autoriteter på samme måte som deg. At et eventuelt flertall støtter en leder, gjør ikke automatisk den samme leder til et lysende positivt eksempel. Til og med Hitler hadde vel i sin tid flertallet bak seg i Tyskland?
Litt aktivitet nå mao…
For ordens skyld så må det opplyses at jeg ikke ser opp til noen som helst, og aller minst politikere. Men jeg har sans for pragmatiske politikere som ikke styres av håpløse -ismer, og da helt uavhengig av i hvilket land de måtte befinne seg i. Xi og Modi er også eksempler på sindige pragmatiske politikere. Men om de styrer sitt eget land på en måte som tjener deres eget land på en utmerket måte så er ikke det nødvendigvis til vår fordel. De er ikke slemme eller dumme av den grunn.
Jeg har heller ikke støttet den russiske invasjonen i Ukraina, men kun uttalt at den er forståelig og godt begrunnet fra russisk side. Min motstand mot vestens støtte til Ukraina er av hensyn til alle parter, ikke minst ukrainerne som er de som lider mest, men også de russiske soldatene, europeerne som lider økonomisk og den tredje verden som opplever høyere priser på det meste. En høy pris å betale for en krig som kun vil føre til at Ukraina blir et stadig mindre land (jfr. Mearsheimer).
Hadde jeg vært “i lomma på Putin” hadde jeg ihvertfall ikke vært en en støttespiller for Israel, en sterk motstander av prestestyret i Iran, kommunistjuntaen i Venezuela osv. Og ironisk nok føyer Zelensky seg til rekken av ledere som ikke er valgt av folket (utløpt på dato).
Mye å kommentere i dine mange innlegg siste tiden, men har du noen gode forslag til hvordan Ukraina skulle holde frie og rettferdige valg i en tid hvor deler av landet er okkupert og under jevnlig angrep fra raketter og droner?
Du husker kanskje at Norge hadde en eksilregjering i London som satt utover en vanlig valgsyklus.
Hva tenker du ville skjedd om Ukraina kapitulerte? Tror du lidelsene til det ukrainske folk ville gått over umiddelbart da? Ser man hva som har skjedd med de siviliserte i områder Russland har okkupert så har det vært henrettelser, tortur, voldtekt av både sivile og militære. Tror du det ikke ville skjedd noe av dette hvis Russland tok kontroll over større deler av Ukraina?
God nyhet, håper dette fortsetter helt til alle ruzziske assets i vesten er oppbrukt.
Det er ingen land som gjennomfører valg mens de er under angrep på denne skalaen. Storbritannia f.eks. holdt siste valg før krigen i 1935 og første valget etter krigen i 1945.
Her taler du mot bedre vitende. Du vet godt om de groteske, omfattende og systematiske overgrepene som som Russland har begått i de okkuperte områdene. Du arbeider aktivt for å hindre at ukrainerne skal kunne forsvare seg mot tortur, voldtekt og massedrap.
Jeg grøsser av holdningene dine til ukrainernes lidelser, men må bare konstatere at dette ligner veldig på det russere i utlandet beskriver når de forsøker å snakke med folk i hjemlandet. Det er slik propagandaen fra det fascistiske regimet i Moskva virker på folk.
Foreløpig er det ikke en eksilregjering Zelensky leder, så det argumentet er ikke spesielt relevant. Siden den delen av landet hvor det befinner seg flest russere er okkupert så burde jo ikke Zelensky være skremt av at de ikke kan delta. Men en president som gikk til valg på fred med Russland og istedet trakk dem inn i en krig har nok god grunn til å være bekymret for valgresultatet. Stor forskjell på den tiden da frivillige meldte seg til å dra til fronten og nå som det er klappjakt på folk som kan sendes til fronten mot sin vilje. Alle dem som berøres av dette (familie, slekt, venner, kolleger etc) ville aldri stemt på Zelensky.
https://x.com/AndrewPerpetua/status/1855931152386629853
Here are [the Russian] losses I could identify for the 6th, 9th, and 10th. Take note of the skull count. This doesn’t count infantry killed in vehicles or vehicle crews, unless they are visibly shown to have died.
6th: 95
9th: 108
10th: 237
Tallene for den 10. er 2x det høyeste jeg har sett tidligere.
God beskrivelse hvis man snur alt på hodet. Jeg vet godt om overgrepene du nevner, og derfor skriver jeg jo at hensynet til ukrainerne er fremst i rekken av hensyn av hensyn man burde tatt for å unngå denne krigen, og heller avstått fra NATO-medlemskap enn å kaste seg inn i en krig man ikke kan vinne og uten å være medlem av NATO. Så tilhengerne av krigen deler ansvaret for overgrepene med russerne.
Å avstå fra NATO-medlemskap for Ukraina hadde ikke stoppet krigen. Listen til Putin var mye lengre. Putin ønsket denne krigen.
De russiske overgrepene i de okkuperte delene av Ukraina er pågående og omfattende. De kan bare stoppes ved at Russland drives ut. Om jeg skal velge mellom to onder, så velger jeg å være tilhenger av en rettferdig forsvarskrig. Du velger å arbeide for at de grusomme overgrepene skal fortsette.
“…TRAKK DEM INN I EN KRIG…”
Det som kanskje er det nyttigste med nettforum som dette er at man støter på meninger man selv ikke kan forestille seg at folk i et samfunn med god tilgang på informasjon kan mene, og dette faller inn i kategorien komplett uforståelig.
Dessuten angående NATO og/eller EU, hvorfor skulle Ukraina ikke ha rett til å ikke selv velge sin egen tilknytning til en forsvarsallianse? En sånn begrensning i nasjonal selvråderett er jo helt feil.
Må vi gi spalteplass her i denne tråden til femtekolonnister som i det uendelige gjentar propagandabudskapet til Kreml? Det er i ferd med å ødelegge denne veldig gode tråden.
Ble vel ikke ansett som så “helt feil” da Kennedy satte foten ned for sovjetisk militær stasjonering på Cuba. Ikke så mye respekt for den nasjonale selvråderetten da. Og Kennedy fortjener honnør for å sette foten ned. Men Boms hadde vel sannsynligvis ment at hvis det fantes et lite land midt i Russland (som San Marino i Italia) så burde de åpenbart kunnet velge å bli medlem av NATO og la vesten utplassere atomvåpen der. Er man opphengt i skrivebordsregler så blir det jo gjerne slik. Men skrivebordsregler er man bare opptatt av når det tjener ens egen side, og det var jo bl.a. noe Libya fikk erfare. Men har man vært hjernevasket lenge nok så blir man ganske immun mot alt annet enn det man observerer i tunnelsynet der og da.
Det er ikke lov å holde valg i Ukraina i krigstid, Zelensky måtte ha endret Ukrainsk lov for å avholde valg
Hvis det er riktig så burde han selvsagt endre den loven.
Har det vært noen diskusjon her tidligere? Muligens, ettersom jeg ikke har lest så mye. Men en god diskusjonstråd er vel ifølge din definisjon en tråd der man slipper å høre politisk ukorrekte kommentarer, men hvor alt forløper knirkefritt. Og nå som hele USA er blitt politisk ukorrekt.
Det er bare Putin som kan endre valglovene etter eget forgodtbefinnende.
Alle land kan endre sine lover - ihvertfall hvis de er demokratiske.