Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Hadde jo vært fint å hatt valg når hverdagen er sånn som dette:
image

Også kan du la være å tillegge meg “sannsynlige” meninger, utplassering av våpen og eventuelt også store stående styrker er det jo ikke automatikk i. Og glem ikke at Ukraina hadde atomvåpen selv som de “gav fra seg” på 90-tallet under garantier fra ruzzland for at deres grenser skulle bli respektert.

3 Likes

20 Likes

Vel, den er vel der for å sikre fritt valg, selv om Ukraina har sine utfordringer med korrupsjon

Slik Nygaardsvold trakk Norge inn i krigen mot Hitler mener du?
Oh my .,.,:crazy_face:

19 Likes

Grunnloven er tunge å endre. Det er derfor demokratier er mer stabile enn autokrati.

Ukraina har utvilsomt et legitimt styre. Ukraina forsvarer seg i den mest svart/hvite krigen vi har sett på mange tiår. Det er ondt mot godt. Russland er de onde. Uansett hvor mye du leter etter svakheter ved den gode siden, vil det ikke endre det faktum at Russland begår ondskapen - og du har valgt side med Russland.

13 Likes

Denne tråden er stort sett bra. Innemellom kommer det kverulanter som må ha voksenopplæring på både nær og fjern historie i Ukraina/Russland. Er imponert hvor tålmodige folk her inne er med russiske troll

14 Likes

Ja, hvis det å mene at Ukraina er uten sjanser til å vinne over Russland så har jeg selvfølgelig det. Akkurat slik jeg har valgt side hvis jeg mener at en middels norsk bokser ikke vil kunne slå Usyk, den ukrainske verdensmesteren i tungvektsboksing. Men jeg vil selvfølgelig henges ut som femtekolonnist, upatriotisk og i lomma på Zelensky for ikke å tro at Usyk kan slås bare vi heier tilstrekkelig på sidelinjen.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Ukraina er ikke sjanseløse.

Du lytter til RT og gjentar propaganda fra det russiske facistregimet. Det er et bevisst valg. Du har valgt side.

14 Likes

Det russiske regimet er beviselig fascistisk. Argumentene du fremmer er også beviselig russiske. Hvilket grunnlag skulle du saksøke på?

9 Likes

Fordi at du kun kommer med påstander og ikke substans.
Premisset er at NATO utvidelse er grunnen til krigen uten at du forklarer hvorfor.
Videre skriver du at Ukraina står uten sjanser til å vinne, uten å begrunne det. Hvorfor tror du at Ukraina er sjanseløse når begrenset støtte til Ukraina har stoppet russland i tre år?

10 Likes

Fint å få slike trusler i et forum. Tror ikke du er et russisk troll men er nok påvirket og har de samme meningene/holdningene som dem. Håper du kommer til fornuft i denne saken.

3 Likes

Saksøke “ad mass” [sic] her er vel omtrent like smart som å saksøke megleren sin for å la kunden sin tenke sjæl, og i ettertid profilere seg som en som liker å være motstrøms og tenke sjæl.

2 Likes

Tenker folk kan puste med magen og telle til 10.
Kvaliteten på tråden har stupt sinsykt de siste 2 døgnene

Enkelte brukere er svært nær å vinne en 2ukers cruise til stilleland. Hvor man ikke kan si så mye.

11 Likes

Ser ut som frankrike skal sende ALLE Mirage 2000 FS til Ukriana.

Pr nå er 26stk operative. 100stk på lager samt flere som skal pensjoneres ute i verden.

17 Likes

Har ingenting med argumentene å gjøre, men med usaklige og primitive merkelapper man klistrer på meningsmotstandere (dvs. alle som ikke er enige med flertallet. Blir som når man anklager Trump for å være den nye Hitler fordi han er oppegående nok til å skjønne at det også fantes gode sider ved Hitlers politikk. Ikke at jeg kan komme på noen siden jeg ikke er historiker, men Hitler måtte vært et geni utenom det vanlige om han skulle lykkes i å kunne unngå alt som var positivt.

Holberg skrev jo noe om at mor Nille og en stein, som endte opp med at mor Nille var en stein. Det er jo en lignende logikk du benytter deg av. I USA fikk man til slutt nok av denne logikken.

Voksenopplæring ble nevnt av en annen her, og det blir aldri nok voksenopplæring. Og jeg er helt for voksenoppløring enten jeg er mottager eller den som står for voksenopplæringen. Ingen vil noensinne være utlært.

Demokratene i USA kunne f.eks. trengt litt voksenopplæring. De trodde de kunne vinne valget bl.a. på den innbilte “russiske trusselen”. Sannheten er at amerikanerne føler seg ikke truet av Russland, og selv om de er tilhengere av militærhjelp til Ukraina så kommer denne svært langt ned på listen over prioriterte saker. Republikanerne fremholdt istedet den virkelige invasjonen, som kommer fra sør, og det var noe som fenget velgerne. Også i Europa stikker politikerne hodet i sanden i forhold til den pågående invasjonen fra sør og satser i stedet alt på et NATO-medlemskap for Ukraina som det aldri kan bli noe av.

Vet ikke hvilke trusler du snakker om, men når det gjelder å “komme til fornuft” så rekker jeg neppe det før Trump har gjort hele problemstillingen uaktuell. Når det gjelder russiske troll så deler jeg knapt noen av de synspunkter de måtte ha. Mest for gøy leser jeg en god del av leserkommentarene i RT, og de er ganske spinnville for å si det mildtt. Men føler meg ganske trygg på at de ikke på noen som helst måte har Putins øre.

@dr.Stockman forstår jeg deg riktig når jeg tolker det dit at du mener:

1. Russland angrep Ukraina i selvforsvar og er derfor ikke selv hovedårsaken til at angrepet fant sted?

2. Ukraina burde forholde seg til Russland som overordnet sjef for valg av hvilken retning landet ønsker å gå og hvem de ønsker å inngå avtaler med selv om de tilsynelatende er en selvstendig stat?

11 Likes

Det blir interessant å se poddene mellom hardpoint og missil på disse flyene. På F16 levert til Ukraina er det installert podder med sensorer og mottiltak mot missiler, og sikkert mye annet som ikke er kjent. Etter det jeg har forstått er dette fra europeiske og israelske produsenter.

På Mirage har fransk industri trolig forrang, så dette kan bli et viktig for demonstrasjon av oppgraderinger som kan selges til kunder som har Rafaele.

Edit: Jeg vet at dette er Mirage 2000, men markedet er med Rafaele.

11 Likes

Det var noen state of the art israelske greier på F16ene.

Tingen er at Ukraina trenger fly, Sovjet flyene dems nærmer seg utslitte. Husk at en flyramme bare tåler X antall timer i luften. Det samme problemet må garantert russland.

Og nå har USA sendt svært nye varianter av HAARM rakettene ( anti radar). De første HARM rakettene UKR fikk var eldre enn meg.

5 Likes