I en kommentar i Nettavisen trekkes det en interessant parallell:
Det siste året av Første verdenskrig var det Tyskland som var på offensiven. De hadde vunnet i øst og satte store styrker inn i vest. De presset frontlinjene fremover, men til slutt gikk de tom.
Russland har ikke uendelig med ressurser. Det vil heller ikke overraske meg om de har løyet når de har hatt folketelling.
Det er fint mulig med russisk kollaps - så lenge forsyningene til Ukraina holder tritt. Men det er akkurat det da. Er ikke særlig motiverende å vite at man kan vinne hvis man har alt som er nødvendig - og så får man aldri det.
Germany lost World War I due to a combination of strategic miscalculations, resource shortages, and the entry of the United States into the war. The German High Command underestimated the war’s duration and failed to secure a quick victory, leading to a war of attrition that the under-resourced Central Powers could not sustain against the Allies’ superior industrial and financial capabilities.
Jeg tror ikke Russland er her akkurat.
From August 1914 to mid-1919, the excess deaths compared to peacetime caused by malnutrition and high rates of exhaustion and disease and despair came to about 474,000 civilians
Russland har enormt med ressurser. De er heller ikke under blokade fra vesten, bare sanksjoner på enkeltvarer. Det de har til felles med Tyskland under 1. verdenskrig er at de ikke har så stor industriell kapasitet. Joda, mye høyere enn Ukraina, men overhodet ikke i nærheten av Ukraina + Europa + USA. Den eneste grunnen til at de har kunnet holde følge med på panser/artillerifronten er Sovjet-lagrene som vil være vanskeligere og vanskeligere å bruke gjennom 2025 før de begynner å gå helt tomme i 2026.
Veldig mange av tiltakene i vesten har kommet sent. Den industrielle basen har blitt bygget opp sakte. Det samme kan ikke sies om Ukraina. Der er de f.eks. i nærheten av å bygge like mye artilleri som de taper.
Jeg tror også Ukraina sin evne til å slå inn i Russland vil øke. Det er få tegn til at Russland vil ha godt nok luftforsvar mot slike angrep. Dette vil sette dem under økt press. Samtidig, Russland sine missil/droneangrep på Ukraina har økt betraktelig de to siste månedene.
Når det gjelder russiske begrensninger, så tenker jeg først og fremst på tilgang på personell, materiell og ammunisjon.
Det andre aspektet er den industrielle kapasiteten i Ukraina. Landet er ikke avindustrialisert, slik som Vest-Europa. Stor industriell kapasitet, kombinert med en blomstrende IT-sektor og raske tilbakemeldinger fra fronten er en potent kombinasjon.
Tidligere har de fleste giverland valgt løsninger som gavner egen forsvarsindustri. Dette ser ut til å være i ferd med å snu. Investering i Ukrainsk våpenproduksjon vil praktisk talt gi mere “bang for the bucks”.
Edit: Ukraina arbeider også intensivt med å lage droner med så få kinesiske komponenter som mulig.
Ekkokammeret får fortsette uforstyrret for min del. Mange kjente nick med grundige og saklige innlegg som forsvarer deres posisjon (som jeg fullt ut respekterer, men er uenig i - nemlig muligheten av at Ukraina kan vinne krigen mot Russland og kaste russerne på dør). Og så er det en lang rekke ukjente nick som består av nettroll som trekker enkeltord ut av sin kontekst, snur alt man skriver på hodet og spyr ut injurierende merkelapper. Kan jo legges til at også noen av de mer saklige skribentene ser ut til å ha en barnslig trang til å bruke merkelige emojier som jeg egentlig ikke har giddet å sette meg inn i betydningen av. Å slette injurierende innlegg er forsåvidt bevisst bevisforspillelse, men jeg har jo allerede uttrykt at jeg ikke hadde til hensikt å forfølge noen av nettrollene og jeg regner vel også med at det eksisterer en backup av slettede innlegg .
Selve rapporteringssystemet er en ren invitasjon til mobbens herjinger. En summarisk opptelling av antall varsler gjør det superenkelt for en gruppe nettroll å få slettet alle de innlegg som ikke tjener deres interesser. Jeg er selv godt nok skolert både juridisk og retorisk til å skjønne at jeg ikke har skrevet et eneste innlegg som oppfyller kriteriene for å bli varslet, men mekanismen er automatisk og summarisk, og åpenbart implementert av kapasitetsmessige grunner.
Alternativet til den summariske slettingen av hele “meningsutvekslingen” ville vært å luke ut nettrollene en etter en etter hvert som de dukkete opp, men jeg forstår at kapasiteten er begrenset og at dette stort sett er en frivillig innsats.
Så får alle og enhver trekke sine konklusjoner om dette sier litt om hvordan det står til med ytringsfriheten i Norge. Man finner den ihvertfall ikke på dette forumet, men litt godvillig tillegger jeg som sagt den svakheten kapasitetsmessige begrensninger. Mest illevarslende er vel kanskje den mekanismen man finner igjen i de fleste sammenhenger, nemlig at de moderate og seriøse lar nettrollene herje, og avstår fra å sette dem på plass fordi de tilsynelatende “står på samme side”. Det er en dårlig begrunnelse for å la mobben herje, og har historisk vist seg å være en til tider farlig tendens.
Det får være mine siste ord på forumet under denne lille testen av hvordan det står til med ytringsrfriheten i praksis. Jeg kan ikke si lykke til med debatten - ettersom den ikke eksisterer - men lykke til med å opplyse hverandre om hvor godt den valgte taktikken fungerer i Ukraina. Så får Trump ta det herfra, og vil sikkert gi dere mye å skrive om fremover. Ingen bidrag fra meg i den sammenheng da jeg foretrekker å skrive på fora der mine innlegg blir stående.
At du ikke forstår at folk ikke orker at du står med mikrofonen i ene hånden og Putin på øret i andre hånden får være på din kappe. Det har vært mye, og er fortsatt mye, god debatt her inne vedrørende krigen og begge sider. Det er ikke dårlig debatt/stil fra forumister å ikke orke hardbarket propaganda fra russisk side slik du holder på med der du rettferdiggjør alt det sinnsyke som blir gjort - fordi det var ikke noe alternativ - fordi NATO har nærmest bedt om dette selv ved sin “ekspansjon”.
Du snakker som at NATO har gått rundt som jehovas vitner, banket på dørene rundt om og spurt om de er interessert i å melde seg inn så vi kan flytte grensene nærmere Russland. NATO har eksistert i 75 år uten å invitere Russland til krig.
Det er fint med ulike meninger og synspunkt fra begge sider. Likevel undres jeg over om hvordan det er mulig å skrive alt det du gjør og faktisk mene det. Det er så hjernevasket og så sykt - at det vil være en befrielse for debatten om du heller velge å skrive det med dine likesinnede. Der kan du sanke så mye likes og applaus du bare vil. Like barn leker best
Lykke til videre! Håper du en dag kommer til fornuft du også.
Uten å gå inn i den håpløse diskusjonen. Kan man jo bare konstantere at det bare er en eneste på forumet som snakker om injurier og søksmål, samtidig som han klager over ytringsfrihetens kår på et privat nettforum.
Ganske utrolig, ikke bare nettforum, men et anonymt forum. Kan se for meg rettsaken. De anonyme … har kommet med injurierende uttalelse mot den anomyme med formumnavn …
Trollene ute igjen med sine horrible påstander, men jeg akter ikke å bruke mer tid på å svare på disse avartene av noen debattanter. Å påpeke hva som får en stor majoritet av russerne til å støtte opp under krigen fremstilles som min “rettferdiggjøring på krigen”. Hadde jeg pekt på momenter som fikk Hitler til å gå til krig mot omverden så ville jeg like raskt fått merkelappen som nazist. Med dårer kan man ikke diskutere, så dette får holde. Men lykke til videre for nettroll såvel som de som ynder å diskutere våpensystemer og begrense seg til det.
Da ber jeg så meget om unnskyldning. For meg i min enfoldighet tok det for dine meninger. Et godt råd er å få frem tydelig at at det er Russland og putinismens argumentasjon og ikke dine meninger. Vil føre til en mye bedre diskusjon.
Det kan se ut til at noen asiatiske land begynner å se det som avgjørende at Russland taper i Ukraina. I Sør-Korea diskuteres våpenhjelp til Ukraina, men Taiwan sender allerede våpen.
15 batterier med Hawk er veldig mye. Det er 45 launchere plus minimum 15 radare. Dette er samme type utstyr som Spania har donert til Ukraina. (Taiwan bekymrer seg for å få manglende støtte fra USA i tilfelle Kina angriper, så de har nå innført eksportforbud på teknologi for de mest avanserte brikkene.)
Taiwan satset på chip produksjon for å skaffe seg noe USA ikke kunne leve uten, så hvis de ble angrepet, så ville USA forsvare dem. De hadde jo ikke olje, ref Kuwait.
Jeg aksepter alltid en unnslyldning, men kan ikke se at de skulle ha vært uklart i det hele tatt.
Har aldri stilt meg bak Putin på noen som helst måte, men er heller ikke enig i fremstillingen av ham som ekstremist i russisk sammenheng. Virker som han får mer kritikk innad fra dem som mener han lenge har vært for tålmodig og tilbakeholden enn fra motsatt side, men er samtidig klar over at systemet er mer åpent for kritikk fra den siden.
Først og fremst deler jeg omtanken for Ukraina, og var alltid en sterk støttespiller for Ukraina (noe man kan se ved å bla bakover på ethvert forum jeg har skrevet på). Jeg støttet heller ikke den russiske overtagelsen av Krim, men mente at det ville være taktisk klokt både av Ukraina og omverden å akseptere dette fordi det ville gi den goodwill i russiske øyne som landet trengte for å komme godt ut av andre konflikttemaer. Og ikke minst fordi jeg anså det som totalt utelukket for all fremtid at Russland skulle gjøre retrett angående Krim. Men som så ofte, den ideelle løsning blir den største fienden av en god løsning. Og ukrainerne lider hele tiden for jakten på “den ideelle løsning” som aldri vil kunne oppnås. Takk for meg.
Det er nok her du er i klart mindretall. Europa minus Ungarn og Slovakia er veldig redde for en slik løsning på krigen. Hvilke signaler det sender, ikke minst til Kina, om en bryter folkeretten. Det har vist seg at en ikke kan stole på Putin. Mange mener han ikke vil gi seg før han har kontroll over hele Ukraina. Og om han har videre ekspansjonsplaner er det ikke mange i Europa som er villige til å ta sjansen på. Det er også verdt å merke seg at de som støtter Russland er diktaturer eller ledere med diktatoriske trekk.
Kan heller ikke se at noen her inne mener at Putin er i ekstrem i store deler av befolkningen. Kanskje så mye som 10 -20 prosent mener han ikke er ekstrem nok. Ganske skremmende. Men en kan ikke la de bare ta de landene de vil for det?
Putin vet han ikke har sjanse mot Usa og et samlet Nato. Det har han selv sagt. Da er det utrolig viktig at Nato og Vesten viser styrke og at de står samlet.
Fint at du tenker på Ukraina. De fleste gjør det. Det er jo helt opp til Ukraina hvordan de forholder seg til Krigen. Det beste vi kan gjøre er å støtte dem det beste vi kan. Uten å presse dem til å avgi landområder. Ukraina har tidligere fått garantier fra Russland om ikke å gå til krig og garanti om støtte fra Usa m.fler om så skjer. Det har vist seg å ikke være rare garantien, så for dem vil nok Nato medlemskap eller produksjon av egne atomvåpen være alternativene nå.
Ja Krim er et fint eksempel på hva som skjer om du gir til Putin og håper at det vil føre til fred.
Hvis Russland klarer å bryte gjennom, så kan det jo være verdt det (store tap først, så mindre etterpå), men hvis Ukraina klarer å stå i mot og bare gi litt grunn, så er det jo nærme katastrofe vil jeg tro.