Ekkokammeret får fortsette uforstyrret for min del. Mange kjente nick med grundige og saklige innlegg som forsvarer deres posisjon (som jeg fullt ut respekterer, men er uenig i - nemlig muligheten av at Ukraina kan vinne krigen mot Russland og kaste russerne på dør). Og så er det en lang rekke ukjente nick som består av nettroll som trekker enkeltord ut av sin kontekst, snur alt man skriver på hodet og spyr ut injurierende merkelapper. Kan jo legges til at også noen av de mer saklige skribentene ser ut til å ha en barnslig trang til å bruke merkelige emojier som jeg egentlig ikke har giddet å sette meg inn i betydningen av. Å slette injurierende innlegg er forsåvidt bevisst bevisforspillelse, men jeg har jo allerede uttrykt at jeg ikke hadde til hensikt å forfølge noen av nettrollene og jeg regner vel også med at det eksisterer en backup av slettede innlegg .
Selve rapporteringssystemet er en ren invitasjon til mobbens herjinger. En summarisk opptelling av antall varsler gjør det superenkelt for en gruppe nettroll å få slettet alle de innlegg som ikke tjener deres interesser. Jeg er selv godt nok skolert både juridisk og retorisk til å skjønne at jeg ikke har skrevet et eneste innlegg som oppfyller kriteriene for å bli varslet, men mekanismen er automatisk og summarisk, og åpenbart implementert av kapasitetsmessige grunner.
Alternativet til den summariske slettingen av hele “meningsutvekslingen” ville vært å luke ut nettrollene en etter en etter hvert som de dukkete opp, men jeg forstår at kapasiteten er begrenset og at dette stort sett er en frivillig innsats.
Så får alle og enhver trekke sine konklusjoner om dette sier litt om hvordan det står til med ytringsfriheten i Norge. Man finner den ihvertfall ikke på dette forumet, men litt godvillig tillegger jeg som sagt den svakheten kapasitetsmessige begrensninger. Mest illevarslende er vel kanskje den mekanismen man finner igjen i de fleste sammenhenger, nemlig at de moderate og seriøse lar nettrollene herje, og avstår fra å sette dem på plass fordi de tilsynelatende “står på samme side”. Det er en dårlig begrunnelse for å la mobben herje, og har historisk vist seg å være en til tider farlig tendens.
Det får være mine siste ord på forumet under denne lille testen av hvordan det står til med ytringsrfriheten i praksis. Jeg kan ikke si lykke til med debatten - ettersom den ikke eksisterer - men lykke til med å opplyse hverandre om hvor godt den valgte taktikken fungerer i Ukraina. Så får Trump ta det herfra, og vil sikkert gi dere mye å skrive om fremover. Ingen bidrag fra meg i den sammenheng da jeg foretrekker å skrive på fora der mine innlegg blir stående.