Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

180 000 amerikanske soldater betalte den ultimate prisen og døde på europeisk jord under andre verdenskrig. Mennesker som frivillig reiste fra trygge omgivelser for å kjempe for et fritt Europa. Der snakker man personer som virkelig ofret noe. For at du og jeg skal kunne leve frie liv noen få tiår senere. I et Europa som har vært fredelig alle dager siden (sett bort fra interne stridigheter i Balkan).

Slike innlegg, som er pro-Putin om enn indirekte, er et spytt på graven til alle som kjempet og døde for et fritt Europa og et fritt Norge. Motstand i Norge førte til at 2000 mennesker ble drept som følger av represalier fra nazistene. I kampen for friheten. Som du ønsker at Ukraina sine naboer skal nekte. På deres vegne. Å gi landet realistiske muligheter til å kunne vinne selvstendigheten tilbake for alle sine innbyggere. Heller enn å knele for en tyrann.

Fordi man er redd. For hva som teoretisk kan skje om man viser et snev av baller ovenfor Putin. Har egentlig kun én ting å si: :face_vomiting:

34 Likes

Generasjonen av politikere som satt med makten i 30-årene hadde første verdenskrig friskt i minnet, de ville gjøre alt for å unngå en ny katastrofe av samme slaget. Så de vek unna og lot seg bølle med av tyskere og russere og grep ikke inn i hverken krigen i finland eller tyskland sine overgrep mot tsjekkoslovakia og østerrike.

“Er dere villig til å ofre livet for tsjekkoslovakia?”

15 Likes

Dette var vel forsåvidt på tide. Men jeg er en av dem som tror vi undervurderer Putler litt.

Skal vi tippe han har kvittet seg med 250k ruzzere. Han har likvidert folk over en lav sko rundtomkring i Europa. Kastet hundrevis ut av vinduer og opp i himmelen av litt te.

Dette smeller fort skikkelig.

https://x.com/Tatarigami_UA/status/1858218439053099394

1 Like

Jeg tror vi kronisk overvurderer ham.

Når det gjelder atomvåpen så har Putern med hoff ropt “ulv” ca. 50 ganger nå. Trusselen er ikke troverdig.

Og som jeg skrev litt oppe i tråden: Det Putolini aller helst vil er å leve. Benytter han kun én eneste tactical nuke, så øker han sjansene sine for å dø (one way or the other) betraktelig.

7 Likes

112 cruise missiler!!!

:ukraine:

13 Likes

Jepp, Russland hadde spart opp veldig mange.

Om mulig - kan vi få screenshots fra Twitter? Har ikke konto.

Musk er avskyelig. Tenk at oljefondet støtter denne mannen, stikk i strid med norske sikkerhetsinteresser.

2 Likes

Ja, siste jeg kjøper er en Tesla :rage:

17 Likes

Permission to strike with ATACMS came as timely as it did in October 2023, when the counteroffensive was essentially over.

Don’t expect a major shift on the battlefield with their use, as the nature of the setbacks for a Ukrainian army comes from different issues

ATACMS stock, salvo and interception rates aren’t good enough for Ukraine to significantly shift the balance. The system is far more effective when targeting high-value, centralized logistics and military infrastructure outside of Kursk.

There seem to be a range and geographical location limits. Not that many storages or nodes there for a serious impact.

No, it can make things worse. Ukriane will spend them on tactical gains, but will have none left for anything significant

the stocks aren’t that big, the salvo ratio is low, interception rates are relatively high.

Anticipated impact is low

It will have minimal impact if its use is confined to Kursk Oblast alone

1 Like

Sjekk ut BlueSky, har vokst enormt de siste ukene og flere av de mest brukte kildene for informasjon om krigen er nå også der. Du finner bl.a. Kyiv Independent, MilitaryNewsUA og NOELreports der og antall brukere har vel økt med opptil 1 million per dag siste uken. Ikke feilfri software, men ikke en del av Musk sin business og propaganda.

Sorry om det ble off topic.

10 Likes

Det kan se ut til at Biden fremdeles blokkerer Storm Shadow.

Jeg tror heller det er fordi hverken UK eller Frankrike har sagt noe, det var mao et rykte/antagelse de trykket. Kanskje de til og med har litt OPSEC :stuck_out_tongue:

Høres ut som et bra bidrag!

Edit: Link til artikkel: Deutschlands geheime Superwaffe: KI-gesteuerte Drohnen für Ukraine | Politik | BILD.de
:+1: :ukraine:

14 Likes

Mitt inntrykk etter å ha saumfart de store og seriøse osint kontoene er at kursk offansiven til Russland er en gigantisk katastrofe, Ukraina virker å holde stand på de fleste delene av frontlinjen. Der det trekkes tilbake er det ofte strategisk eller andre grunner.

Enda litt tidlig å si, men 3-4uker bør vi ha en fasitt. Synes også øvrig presse har litt mye støy med artikler som nesten virker å være sponset av Kremlin. “tusenvis deserterer, rømmer landet, eller fronten i ferd med å kollapse”.

15 Likes

Det er en katastrofe, men spørsmålet er om det ikke blir som Vuhledar eller Aadviika, hvor Ukraina til slutt må gi etter og trekke seg tilbake. De russiske tapene er ekstreme, men de oppnår målet sitt.

Spørsmålet er om Ukraina har nok krefter til å påføre Russland et strategisk nederlag hvor de ikke klarer å ta tilbake Kursk.

1 Like

Samtidig så bomber Russland kursk tilbake til steinalderen. så kanskje målet til ukraina blir oppnådd. buffersone som Russland har blødd for.

Det er forsåvidt masse rykter om at støre mengder ukrainske divisjoner ikke er å finne.

Så noe er pågang. Sansynligvis en ny kursk offansiv?

2 Likes

Ukraina har vel hele tiden sagt at dette med Kursk kun er en temprær sak og at de ikke har før aviskt at vare kvar der. Mitt intrykk er at de har haft lite folk i området, med små lette enheter som flytter seg rundt raskt før at lage kaos og krangle til ryzzlands forsvar. Men jeg kan ha fått feil oppfattning.

Postet denne tidligere: Russia's Battering Ram Strategy and It's Mission in the Donbas: Is Russia Reviving It's Operational Art? | Small Wars Journal by Arizona State University

It seems that Ukraine is desperately trying to escape the Donbas-centric war, which has become a deathtrap. In the Donbas, Ukraine has limited chances to alter the course of the war, as the Donbas remains one of the most urbanized areas of Ukraine. Liberating these areas with the current number of soldiers and weaponry is simply impossible

Altså, Ukraina vil ikke sloss med Russland i Donbas. Det er altfor vanskelig å angripe ettersom det er svært mye armerte betongbygninger. Du får ikke drevet med noe manøverkrig på et slikt sted.

Mao, angrepet i Kursk var ikke bare midlertidig. Det var et forsøk på å endre krigens løp. Nå hadde Russland nok reserver til å såvidt klare å holde Ukraina tilbake, men jeg tror de ble såpass strukket at de gjorde dealen med Nord Korea. Uten det, så måtte de kanskje ha redusert angrepene sine i Donbas?

4 Likes

Slik USA holder på nå, så kommer de til å ende opp som Sør-Afrika under apartheid. Ikke akkurat landet du vil kjøpe produkter fra. Eller bli sett i et produkt fra.

8 Likes