Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1859557257370829231

Skal være vrakrester av raketten, jeg er enda ikke overbevist om at den har truffet noe. Fordi vi ikke har sett babu biler og ødelagte bygg. Jeg mistenker den ble skutt ned.

Dette er jo egentlig en rakett for atombomber, og Russland elsker MIRV ( mange stridshoder) Så derfor vil den også kunne være flere konvensjonelle stridshoder, selv om det gir lite mening.

Her er ett av treffene. Varmesentralen til et opptreningssenter for folk med disabilities.

1 Like

Det rimer ikke med stridshodet på 1,2tonn. evt 200kg om det var 6 stridshoder.

Det rimer mer med fallende deler fra nedskutt rakett.

Ett typsiskt ryzkt mål.

Skader på et bygg med vegger som står tyder ikke på at det vært noen eksplosjon i det treffet der.
Ikke store sprengladningen som skal til for å blåse ut de murveggene der vil jeg tro.

Slett ikke sikkert at Russland har utviklet konvensjonelle stridshoder til disse. Sannsynligvis bare ballast tilsvarende masse og tyngdepunkt for atomstridshode.

Et par hundre kg i noen tusen km/t gjør en del skade, men temmelig lokalisert.

1 Like

Jeg tror det var en rakett uten sprengladning. Det var en tech demo.

1 Like

Det er også mulig, men en ICBM funker jo ikke slik, Raketten dytter bare opp lasten , så stikker lasten fra ICBMen og peiler seg innpå målene sine.

3 Likes

Det var et varselsskudd til Europa, og et svar på godkjenningen av ATACMS, Stormshadow etc. Putin gjør det eneste han er i stand til; han rasler med sablene.

Han bløffer. Måtte bare Europas ledere ha baller nok til å syne bløffen hans.

Jeg tror ikke et sekund på at Russerne vil begi seg ut på mutually assured destruction-glattisen.

12 Likes

Han holder bare på sånn fordi det ikke er tilstrekkelig med kredibelt ris bak speilet.

Rent hypotetisk: Hvordan ville Putevaret oppført seg om franskmennene f.eks hadde latt Ukraina lease Le Terrible (en av de fire SSBN’ene deres) med missiler og mannskap? Spør for en venn.

Hadde han fortsatt skutt ICBM’er inn over Ukraina?

Edit: Forutsetter selvfølgelig at mannskapet ikke går ut i streik da.

5 Likes

Tallet på interkontinentale raketter ble etterspurt før i dag, og det er 521 (eller 520 etter den første ble brukt)

Og ny luftalarm er gjeldene nå:

2 Likes

Missilet som ble brukt er for ny for listen men den gir en ide om antall icbm

– Det er ikke veldig dramatisk. Det er en form for politisk kommunikasjon der de forsøker å skremme vesten fra å gi ytterligere støtte til Ukraina, sier Tormod Heier fra forsvarets høgskole.

3 Likes

Dersom Ukraina har lykkes med å ta ut nøkkelpersonene som styrer det nordligste frontavsnittet, så føler nok Putin at han må smelle litt med dørene. Rent militært, så ser det ut til at Russland allerede kjører så hardt de kan, så da ligger håpet til Putin i en politisk effekt i vesten.

Antall drepte og skadde er oppgitt i denne tråden. Vet ikke hvor pålitelig dette er.

2 Likes

Kan vel tolkes både i positiv og negativ retning, men at ruzzland har mye ekstra å gå på med tanke på ordinære ressurser virker ikke og være tilfelle. Men de har tydeligvis offervilje og tilkjemper seg arealer med å ta store tap.

5 Likes

Vi virker også å være der at tapene er større enn det som rekruteres. ( som kan forklare NK sin inntreden.

2 Likes

Fra ukrainske tråder ser jeg at de omtaler kvalitative forskjeller på ulike russiske avdelinger. Jeg vil tro at denne analysen gir et slags gjennomsnittlig bilde.

1 Like

Nå mener Russland Storbritannia er direkte involvert i krigen. Så dette blir muligens eit fyrverkeri av dimensjoner en ikke har sett siden big bang.
Når de store herrer ikke kan sette seg ned å forhandle blir det slik dessverre, prinsippet er prinsipper og koste hva det koste vill.

1 Like

Er det en god ide av Russland å dra Storbritannia inn i krigen?

1 Like

Kun hvis det hjelper de å få Kina inn?

Tro om Putin faktisk synes det vil være ærefullt å være den som i så fall har startet 3. verdenskrig.

Jeg får ta en ekstra kikk på beredskapsblekka vi fikk her om dagen kjenner jeg.

1 Like