Putin har ikke vist seg offentlig på 13 dager.
Så kan man tolke det som en styrke eller svakhet.
Putin har ikke vist seg offentlig på 13 dager.
Så kan man tolke det som en styrke eller svakhet.
Sannsynligheten for at han er dau?
Det er høyest tvilsomt.
Eneste som er sikkert er at dette er en skummel utvikling vi nå er inne i. La oss håpe de som bestemmer kan sette seg ned å løse ting ved forhandlingsbordet.
Absolutt ikke ønskelig med en krig der NATO er direkte involvert med Russland!
Helt normalt. Han pleier å holde seg unnan. Har er så liten, så han skammer seg før å vise seg ute bland normalt folk.
Jeg tror ryzzland ser annerledes på den saken.
Ja de hater Britene ,men bakker Vesten nå er løpet kjørt ,da vet russerne at de kan gjøre som de vil ,så dette blir virkelig spennende . Vi får håpe og be om at russerne har vett til og styre putin og co. Link.
Har de ikke sagt at de er i krig med NATO lenge? Det er neppe noe nytt.
Som alltid veldig interessant å lese dine historiske betraktninger👌
Du snakker om faren for «historikerens feilslutning» når man tolker hva som skjedde for x antall år siden. Og det gir absolutt mening at dette er en risiko/utfordring for historikerne som kommenterer. Samtidig opplever jeg ikke av dokumentaren at det kun er historikere som synser om hva som skjedde under og etter 2. verdenskrig. Det er sitater, uttalelser, nedtegninger osv. fra personene som levde, som forteller en del, og som flere ulike historikere snakker og argumenterer rundt.
Mtp. hva de allierte visste og ikke visste om hvordan Sovjetunionen opererte allerede i 1945, så synes jeg også de legger frem gode og velbegrunnede argumenter for at de mener nettopp dette. Basert på ulike «bevis». Dokumentaren tar også opp brevet fra George Kennan, som var «chargé d`affaires» på den amerikanske ambassaden i Moskva. Vinteren 1946 skrev han «det lange telegrammet», som et svar på at Truman ville vite «Hva ønsker egentlig Stalin?». Dette var ca. et halvt år etter Potsdam og bombingen av Japan, men det følger et mønster med bekymringen til USA rundt Sovjetunionen som allerede hadde vart en stund. Kennan skriver (ikke alt er sitater direkte fra Kennan):
«Stalin vil ha mer. Han vil ha mer av Europa. Han vil ha mer makt. Han vil motsette seg USAs allerede sterke forsøk på å innføre amerikanske demokratiske verdier i Europa. Det eneste sovjeterne forstår er makt, eller trusselen om makt. Tanken på at alliansen med sovjeterne vil fortsette, at det som skjer i Øst-Europa er midlertidig kommunisme, og at det bare vil forsvinne og demokratiet blomstre – det kommer aldri til å skje. Man må sette hardt mot hardt. Med tiden vil det komme en ny makt som vil motsette seg Amerika. Disse to maktene vil en dag kjempe om verdensherredømme….»
Om alt stemmer 100% eller ikke er vanskelig å si. Sannsynligvis ikke, da historikerne ikke kommer utenom å tolke selv der de historiske «bevisene» mangler. Men synes dokumentaren gir et bra bilde av situasjonen, presenterer uttalelser og nedtegninger, og forteller og argumenterer godt rundt hvorfor de mener dette var situasjonen.
For å si det sånn, Churchill så veldig godt hva Sovjetunionen ville og han var nok rimelig skuffet over USA på slutten av krigen.
https://x.com/CalibreObscura/status/1859624573714510231
dropping an almost-nuclear missile on the state you’re fighting is absolutely 100% not going to motivate said state to consider speeding up plans to develop their own capability. especially when that state has access to almost all pre 91 + many post 91 design docs/testing data.
Noen her som tror Russland hadde sendt en ICBM mot Ukraina hvis de hadde atomvåpen? Ikke det nei?
Jeg blir veldig overrasket hvis ikke Ukraina nå gjør alt klart til å lage atomvåpen, slik at hvis de føler de trenger det, så har de det fort.
Japan er en slik atomvåpen makt. De har alt klart, men har ingen atomvåpen. Hvis f.eks Kina hadde angrepet dem, så hadde de hatt noe klart i løpet av uker.
Jeg tolker siste døgns utvikling i retning av at Putin er i ferd med å gå tom for kort å spille. Et rakettangrep med en hittil ubrukt missil som i utgangspunktet var ment å bære atomstridshoder. Et forsøk på en statement, men alle vet at de ikke tør å bruke atomvåpen i Ukraina.
Putin eskalerer i håp om å deeskalere, men han har ikke mange triks igjen i ermet. Russland likte ikke angrepene egen jord med vestlige missiler. Bra. Håper Ukrainerne fortsetter å treffe saftige mål på russisk jord.
Putin ønsker at Trump skal si at han trekker tilbake støtte fra Ukraina for å unngå at Ukraina blir bombet med atomvåpen av Russland. Jeg tenker dette er et spill ovenfor USA /Trump.
Det er plausibelt. Jeg tror dog ikke dette er rette måten å tilnærme seg Trump på. Kanskje ukrainerne kan spille dette opp mot Trump på en måte der han får være den store helten, å syne russernes bløff. Er redd det er det denne geopolitiske krisen utløper i, dessverre. To parter som må innsmigre seg en mektig idiot.
For en bananverden vi lever i.
Edit: Jeg har lest at Trump er enig med Biden-admin om å godkjenne ATACMS, men ta det med en klype salt. Han er potensielt ikke helt pro-russisk hjernevasket enda, selv om jeg har mine tvil.
Min bekymring er at dette går feil vei for verden. Hverken Ukraina eller Russland synes å være interessert i å sette seg ved forhandlingsbordet, og da blir eskalering den eneste muligheten for å vinne, og en eskalering kan komme ut av kontroll fordi Putin er troende til det meste.
Hvis ikke man på et eller annet tidspunkt setter foten ned, sier nok er nok, så vil kyniske imperialister som gir faen i konsepter som frihet og menneskerettigheter få fritt spillerom i verden. Det er ikke en verden jeg ønsker å leve i. Derfor er jeg tilhenger av å sette hardt mot hardt. Det er det eneste språket de forstår.
Har du link til det med Trump og atacms?
Enig i vurderingen din av kyniske imperalister, men hvor går grensen for hardt mot hardt før det store smellet kommer?
Noen linket til en sak i r/credibledefence subredditen, men jeg orker ikke å bla meg tilbake til den. Jeg antok den som kredibel, men ta den delen av innlegget mitt med en klype salt.