Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Ble det Syria-tråd? Leser nå at Assad tok med seg $ 135 milliarder til Russland :exploding_head:

Enorme inntekter fra Contagnon-salg, årlig flere milliarder kroner. Narkoproduksjonen har vært enorm.

Samme drug Hamas brukte for å fjerne moralske og følelsesmessige sperrer under massakren.

2 Likes

Men hvordan?

@nordpolen :

Basicly bare amfetamin i pilleform.

Paradoksalt nok skal altså Sharia innføres av folk som bryter en av de sentrale reglene i egen religion (ikke ta rusmidler).

Men sånn er det når man er religiøs analfabet, til og med hva angår egen religion.

3 Likes

Har du noe informasjon om hvilken form disse verdiene var i?
135 milliarder dollar i sedler utgjør et veldig stort volum, og i gull vil jeg tro vekten blir et problem når man er på flukt.

Edit: 1,3 millioner bitcoin ville vært en veldig stor andel av markedet, og alle transaksjoner vil være synlige bakover. Andre krypovalutaer har enda lavere volumer.

Jeg kan ikke forstå dette på annen måte enn at Assad har bygget opp verdier i utlandet over tid. Disse vil nok den nye regjeringen jakte på.

2 Likes

Det er vel lite trolig at slike store summer ville blitt overført uten offentlig oppmerksomhet.

Hvis man skulle anslå Assads økonomiske verdi, kan det ligge i størrelsesorden 10-20 milliarder kroner eller mer. Dette er basert på rapporter om Assads kontroll over statlige ressurser, inntekter fra ulovlig Captagon-handel, korrupsjon og eiendomsverdier både i og utenfor Syria. Regimets evne til å opprettholde sin makt til tross for sanksjoner indikerer betydelige skjulte økonomiske midler, men mye av dette er seff vanskelig å spore på grunn av manglende åpenhet og bruk av nettverk for skjulte transaksjoner. 

1 Like

Ikke ta den summen for god fisk. Er hentet fra en tyrkisk, militær nettavis. De har nok gode grunner til å tegne et slikt bilde av Assad. De skriver for øvrig at pengene er overført.

5 Likes
3 Likes

Kryssposter fra Småprat:

Et kodak-øyeblikk etter drøyt 1;01;50 Ellers en veldig interessant dokumentar som jeg mener det er verdt å bruke 1.5 time av livet på.

2 Likes

Russere som ikke ser lyst på ting som de er nå. Satser på at det blir bedre når putin er borte og de er ute av Ukraina.

6 Likes

Om alle disse pilene på kartet representerer pågående angrep, så er det en del russere på Krim som ikke ser så lyst på det akkurat nå.

13 Likes

I følge en ikke helt pålitlige avisen DN.se så avanserer ryzzene nå raskere enn på 2 år. Og Ukriana kan ikke gjøre noe åt saken, i hvert fall ikke nå.

Hej Norge !!

Muligt at Ruskieeees vinder lidt frem i visse områder, men flere af mine indlæg viser også at ruskiiiiies før Bøllebank flere steder ved fronten.
Senest denne fra Pokrovsk :coffin: :fire:

Og Denys — lidt fremgang for Ruskiiiies andre steder :disappointed_relieved:

Nu er Kadyrov rigtig sur :exploding_head: :hushed:

Sidste update fra Konstantin, Putski slider på hjemmefronten :partying_face:

Dagens Pollental :coffin:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

12 Likes

Se antall de kan produsere .

Den nyeste modellen Peklo – «helvete» på ukrainsk – kan fly over 640 kilometer i timen og har en rekkevidde på mer enn 600 kilometer. President Volodymyr Zelenskyj annonserte nylig at de første eksemplarene er levert til det ukrainske forsvaret. Ifølge forsvarsminister Rustem Umerov vil Ukraina neste år levere over 30.000 nye langtrekkende droner som kan operere autonomt og treffe mål med høy presisjon.

13 Likes

Så de kan sende 82 langttrekkende droner om dagen til Russland. Russland skal ha sendt rundt 2500 mot Ukraina i november, eller 83 om dagen. Nå virker de mindre, raskere variantene som Ukraina kommer med her, f.eks. Peklo mye vanskeligere å skyte ned enn Shahed droner.

3 Likes

Med alle de dramatiske videoene fra fronten, er det lett å overse hva som foregår ellers i Russland. Det er tydelig at alle bedrifter som har gjeld med flytende rente sliter, og at dette gjelder svært mange. Videre har all pengebruken på krigen gjort at sentralbanken må sette opp renten enda mere i et forsøk på å få kontroll med inflasjonen.

7 Likes

Tror Ukraina får et bra overtak mot russerne når det gjelder droner.

2 Likes

Også har du denne til å ta ut Shahed :stuck_out_tongue:

Det jeg finner interessant her er at nå begynner Ukraina å få relativt billige våpen fra vestlige produsenter, ikke bare våpen fra den kalde krigen.

Hvis Kina faktisk hadde tenkt til å invadere Taiwan, så er jo ikke dette godt nytt for dem, for her får vestlig våpenindustri nå kapital nok til å faktisk drive med innovasjon og på en helt annen måte enn før. Det man har sett fra Kina er først og fremst utvikling av konvensjonelle styrker og våpen.

12 Likes

Like viktig er det at Kinas invasjonsplaner for Taiwan er basert på konvensjonelle strategier og taktikker. De må trolig utvikle nye konsepter for amfibiske operasjoner i et dronemiljø. Det er ikke lett når både teknologi og bruksmåte for droner er i veldig rask utvikling.

8 Likes

En fordel Kina har er jo at de står for rundt 50% av verdens droneproduksjon og er produsent av veldig mange av komponentene i droner.

Det hjelper dem vel neppe med invasjonssrategien?

Poenget mitt er at hvis Kina ønsker å produsere droner til militært bruk, så har de veldig god kapasitet til å gjøre det. De kan gjøre det på en industriell skala som ingen andre. USA produserer også mye droner, men jeg vil anta at mye av komponentene er kinesiske.