Greia er at USA vel ikke har villet at Europa skulle være uavhengige av USA. De har nok likt å være storebror i det forholdet og dermed støttet Europa etter 2. verdenskrig. Etter to verdenskriger som startet i Europa, så ønsket de å knytte Europa tettere til USA, slik at det ville være mye vanskeligere for Europa til å være opphavet til en ny verdenskrig. MAGA-delen av USA mener at Europa burde uavhengige og ikke støtte seg på USA.
Ja, det er riktig, men Europa kan bestemme over seg selv.
Er det virkelig slik at det ikke finnes «voksne» folk igjen i GOP? Totalt degenerert og i lomma på MAGA….
Den helt enkle oppsummeringa av dette er at:
USA satt – med viten og vilje – opp denne verdensordenen. Altså, en verdensorden hvor USA garanterer for sikkerheten til Vest-Europa, i bytte at vi er handelspartner, tilhører deres kulturelle sfære, kjøper militært utstyr fra dem osv…
Nå har Trump adm fått det for seg at det er urettferdig at denne verdensordenen – som altså USA selv har satt opp – eksitererer. Som jo er litt som å sette seg i førersetet, og så klage over hvor man har kjørt. Makes no sense at all. Om man ikke er inni hodet til DJT, JD, og deres sammenraskede gjeng.
Resultatet er at USA nå ønsker å torpedere denne verdensordenen. Uten å egentlig ha noe bedre enn 1800-tallets imperialistiske verdensordning å bytte den ut med.
Og hvis noen lurer på når “America was great” så er det ikke lenger 1950- og '60-årene vi snakker om. Vi snakker om tampen av 1800-tallet nå. William McKinkley-tiden. Hvor noen få store aktører skaltet og valtet slik de ville. Russland har aldri forlatt det verdensbildet. Stalin var bare en rød tsar, for å si det sånn. Kina har aldri forlatt det verdensbildet heller, det er bare at landet har vært relativt sett (historisk) svakt gjennom hele 1900-tallet.
Så nå vi på et slags Jalta 2.0. Hvor Trump, Xi, Putin skal dele verden mellom seg.
Jeg ble sittende å tenke: Hvor f var De Gaulle på Jalta? Burde ikke Frankrike, som jo også var en gigantisk kolonimakt pr. 1944 vært med? Men FDR, Churchill, og Stalin syntes vel bare at CDG var en kokk for mye. Vi kan jo bite oss merke i at CDG (altså Europa) nok en gang har blitt en kokk for mye. Som Frankrike den gangen, er vi forsøkt relegert til historiens skraphaug.
Jerry Lee Lewis har en mindre kjent sang (som jeg er veldig glad i) som heter:
“It was the whiskey talkin’, not me”.
Legger den ut i musikktråden.
Zaluzhnyi observerer fra sidelinjen, og trekker en konklusjon basert på egne erfaringer.
Stubb er f**n meg en bra diplomat. Heldig er vi Europa som har folk som han + den polske helikopterpiloten Sikorsky – folk som virkelig kan navigere i choppy international waters.
Elsker at han siterer Paasikivi (president i Finland 1946-56):
“The beginning of wisdom is to accept reality”
Stubb snakker i europeisk kontekst her, men det er jo (potensielt) et fint lite underliggende stikk i amerikansk retning også…
Det er jo logisk at færre kjøper lastebiler når det er mindre transport via lastebil i Russland (ned opptil 35% på et år, avhengig av sektor, postet det for en god stund siden)
Ukrainske POWs får 13-23 år i fengsler for å råtne…
Russia sentences Ukrainian POWs to 13-23 years in prison in Azov case | Ukrainska Pravda
Sånn skal det lyde:
Tror Kina har økt og har mange, mange lastebiler i Russland. Kjører bl.annet ut mye skog.
En moral boosting video med ett stort
Det bor lite folk i Russland øst for Uralfjellene, samtidig som avstandene er voldsomt store. Skal lastebiler fra Kina spille en vesentlig rolle, må de operere i de områdene der det bor mye folk. Det betyr i praksis i den europeiske delen av Russland.
Jeg tror heller at nedgangen i salget av lastebiler gjenspeiler nedgangen i byggebransjen. (Sees på antall nye boliglån, og produksjon av sement etc.) Jernbanen tar det meste av langdistanse transport i Russland, mens latebiler dekker regional transport og distribusjon.
Byggebransjen er en type aktivitet som trenger mye materialtransport med tyngre kjøretøy. Jeg vet ikke hvordan annen distribusjon er i Russland. Med jernbanens sentrale funksjon, kan det tenkes at fordelingen ak kjøretøy i økonomien er annerledes enn i Vesteuropa.
But then Moscow threw a wrench in the works by stating that it expected certain conditions to be fulfilled in order for the Black Sea truce to take effect. These included restoring the access of some of Russia’s largest banks to the Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication, a global payment network for banks. The Russian banks’ exclusion from Swift is an element of Western sanctions that has proved particularly painful for Moscow.
“They’ve got five or six conditions, we’re looking at all of them,” Trump said Tuesday.
It is unclear whether the return of the Russian banks to Swift will even happen, since the payment network is based in Belgium and subject to the jurisdiction of the European Union, which hasn’t shown any willingness so far to ease sanctions. Analysts have also noted that a Black Sea cease-fire would benefit Russia, which has lost a number of its warships in the sea to Ukrainian maritime-drone and missile attacks.
Jeg tenker: hvorfor gikk Russland med på å stoppe å angripe ukrainsk energiinfrastruktur? Jeg tenker det er fordi de gjorde mindre skade på den (de har ødelagt svært mye) enn Ukraina gjorde på deres olje- og gassinfrastruktur. Det kan godt tenkes Russland godt kunne tenke seg å bytte over til annen infrastruktur i Ukraina.
Videre, hvorfor går Russland på med en våpenhvile på i Svartehavet, men kun hvis USA løfter sanksjoner som ikke har noe med Svartehavet å gjøre? Vel, Ukraina unngår at Russland angriper shipping, men denne går basically som normalt nå, uten våpenhvile. Hva får Russland igjen for det? Egentlig ingenting, Ukraina angriper ikke sivile skip (dvs, de har angrepet jernbanefergene, men det er lenge siden nå). Russland får lov til å tøffe rundt i deler av Svartehavet med skipene sine, men de får ikke bruke dem til noe. Så, ingenting for ingenting. Utenom hvis Russland får USA til å løfte sanksjoner da.
"– Jeg tror nok at Russland ønsker å avslutte krigen, men det kan godt hende at de sleper føttene en smule, sier Trump i et intervju med Newsmax.
– Det har også jeg gjort i årenes løp når jeg ikke har ønsket å undertegne en kontrakt fordi jeg på en måte har ønsket å forbli i spillet, sier han."
Her ser vi et tydelig eksempel på at Trump forholder seg politikk som om det var kontrakter i et eiendomsmarked!
Jeg er mest spent på hva USA gjør angående kravene Russland kom med rundt svartehavsavtalen. Det er ikke akkurat klart for meg nå. Utfra hva WSJ skriver, så antar jeg USA ikke har godtatt disse, i motsetning til hva man kunne tro hvis man leste andre kilder.
Ikke bra, uansett hva som har skjedd !
Sikkert mange rykter. Litauiske medier skal ha opplyst om at de hadde kjørt i vannet (og presumptivt druknet). Det kommer sikkert en offentlig uttalelse etter hvert.