Utifra det som strømmer av filmer fra fronten så driver russerene enda på med meningsløse stormangrep som kun fører til store tap av russiske liv. Mens Ukraina sakte men sikkert tar område i kursk.
Sååå, blir avtalen Trump og Putin så ræva som det kan virke som? Vil Europa være så tannløse som de har vært hittil? Vil Ukraina skaffe seg atomvåpen?
Et godt poeng og det får meg til å tro at Trump driver med noe helt annet enn å sikre fred for Ukraina, men meler USA sin kake på en eller annen besynderlig måte.
Sååå
Er Trump sine utspill kun laget for å legge press på Europa til å ta ansvar for Ukraina?
- Ja
- Nei
0 stemmegivere
Jeg tror Trump forstår det. Det som er ille.
Jeg regner med at dette er humoristisk ment, i og med at Russland nå kjører angrep med Lada og logistikk med esler.
Interessant forslag. Det ville signifikant ha styrket europeisk forsvarsindustri og svekket USAs.
Et bevis på det jeg sier vil nå jeg si. Ikke engang halv maskin.
Nei det var på en av de største YouTube kontoene i verden. Ser ingen problemer med ytringsfriheten i AP saken. Mange som ikke får plass ved det ovale kontor. Tusenvis.
Det er jo hva Trump og hans kumpaner sier helt klart. Men sannsynligvis ser Trump samtidig for seg å faktisk få til en avtale med Putin uten Europa involvert også. Han er nok 100% seriøs når han nå vil kreve betaling for hva USA har gitt til Ukraina. Samtidig som han øyensynlig ikke er villig til å tilby Ukraina noe som helst fremover, men vil la Europa måtte ta all kostnad og ansvar. Faren for Trump er at han da overvurderer hvilken makt USA har i dette. Nå som USA i NATO i praksis er historie, har hverken Ukraina eller Europa noe incentiv for å gi USA noe som helst.
De fremstår som meningsløse før oss. Men de er ikke de før ryzzland. Av 2 grunner:
- Det fungerer. Man tar terreng.
- Ukriana må bruke massevis av ammunisjon + at de avsløjer sin egen posisjon.
Att Ukraina går frem litt i Kursk spiller ikke noen stor rolle før Kreml. De regner med at ta tilbake det seinere. Under tiden kan man pøse på med Nordkoreaner.
En gyllen mulighet til å beseire den største geopolitiske motstanderen de siste 80 årene. I stedet virker Trump mer hiss på å kaste en livbøyle til Putin, som samarbeider med Kina, Iran og Nord-Korea, fremmedgjøre Europa og tape den kalde krigen 35 år etter at den ble vunnet.
Europa må åpenbart gjøre dette selv.
Sannsynligvis til en ganske begredelig pris.
Resultatet av dette er òg passe forutsigbart: USA kommer til ende som en pariastat, ikke nødvendigvis for hele verden, men ihvertfall for europeerne, etter alt å dømme.
Nettopp. Dette henger virkelig ikke sammen.
Kanskje dette er årsaken. Jeg tror det.
https://www.politico.com/magazine/story/2017/11/19/trump-first-moscow-trip-215842/
Måtte russerne få brenne
Russland sine despereate tiltak viser at de mangler pansrede kjøretøy og evene til å få fram mer forsyninger. Å mobilere flere folk er nyttig om man skal hode en deffansiv posisjon, men å angripe med bare infanteri er så kostbart at Russland må ha hjelp fra Nord-Korea for å forsøke å absorbere tapene.
Når vi først er inne på Nord-Korea, så er Russlands mangel på brukbare kanoner nå så stor at det ikke lengre er nok at de får 60% av ammunisjonen sin fra dem. De har nå måttet importere kanoner og enda en ny ammunisjonstype fra Nord-Korea (170mm).
Russland mangler panser, artilleri og evne til transport fram til fronten. At de bare går på halv maskin passer ikke sammen med det vi observerer ved fronten. Spesielt ikke det som russiske soldater legger ut av videoer.
Jeg ser fram til en grundig utredning fra din side over hvilke ressurser Russland kan sette inn, og hvordan disse ressursene i praksis skal virke på slagmarken.
Jeg tror ikke det (konfiskering av russiske assets) kommer til skje, siden seizure of sovereign assets er atom-bomben på listen over økonomiske sanksjoner. Jeg tror også Trump hadde ledd seg ihjel om det hadde skjedd for det hadde gjort EUROen til en paria. Gjeld betales alltid mellom land, selv land i krig i Europa i middelalderen gjorde opp gjeld mellom seg.
Når det er sagt så kan det hende at Europeisk forsvarsindustri går gode tider i møte.
Ikke sikkert det er helt tilfeldig at feks Rheinmetall har steget etter Donald Trump ble valgt:
Og steg nesten 8% på fredag, nå som det virker som at Europa må ta mer av regningen, og trolig må/bør sikre at mest mulig av skatteøkninger /kutt i velferd faktisk går tilbake til europeiske arbeidsplasser.
Fregatter må kjøpes enten av tyskland eller frankrike.
Bare å stryke det siste landet der av lista umiddelbart.
Source: Trust me bro
Rubio ute med brannslukking.
Får se om han etter hvert blir “fired” og erklært inkompetent, idiot osv, eller om Rubios signaler blir en realitet.