Samtidig så drar faktisk de første amerikanske diplomatene alene til Saudi i dag i følge den kildeartikkelen til Reuters som kom for en halvtime siden. Fredsforhandlingene er nok først “real” når de er ferdige tenker jeg. Og så ender dette som en forhandling mellom USA og EU/Ukraina i stedet for mellom de to krigende parter
Håper jeg ikke blir for pedantisk nå, men har hvert ganske tydelig en stund at Drumpf maler sin egen kake og bryr seg lite om resten av USA, så vi kunne kanskje hvert klar på det?
Jeg liker å sitte på fasit før jeg feller dom.
Tror vi veldig fort havner i en situasjon hvor det å degge for USA blir politisk selvskading.
Skal òg bli interessant å se hvordan folkeopinionen utvikler seg etterhvert.
Nå er det gammelraddisene som selger Teslaen. Hva skjer når folk som gir totalt f i alt dette innser at markedet for brukte Teslaer kanskje blir dårlig de kommende årene? Kjøper de da en ny en eller ikke?
Den gang jeg var barn snakka folk fortsatt om hvem som hadde vært “brun” under krigen. Hva skjer med alle som ha sympatier i trumpsk retning når de skjønner at de kan ende opp med å måtte leve med stempelet om å ha vært “på feil side” resten av livet?
Dette kan utvikle seg i veldig mange retninger.
Mange av dem kan vi knapt tenke oss nå.
Men ingen liker landssvikere.
That much I know.
Fransk.
Eneste som det er mulig å få bygget raskt nok, og med minimalt med amerikanske komponenter og våpensystemer.
En ny vinkling jeg ikke har sett før, kan bli skummelt.
Skummel den propagandaen du får servert i algoritmene dine på Elon Musk’s X, selv om du for det meste kommenterer pro-Europa
At det de egentlig skal gjøre i Saudi er å lage et nytt oljekartell? Virker søkt
Det franske alternativet er allerede i produksjon.
Så der vet man hva man får.
Ganske far out ja, han virker som en seriøs type men håper han tar feil her, vil tippe Drumpf hadde slengt med leppa om det skulle være noe slikt også.
Da hadde han sikkert ikke klart å la være å skryte av det allerede ja
https://www.telegraph.co.uk/politics/2025/02/16/keir-starmer-ready-to-put-british-troops-in-ukraine/
Synes Øystein Bogen sitt svar er hva europa må forberede seg på :
Jeg har dekket München Security Conference i noen år, men kan aldri huske å ha reist herfra så urolig over verdenssituasjonen. Tror jeg deler dette med mange av dem som har sittet på første rad i salen der journalister aldri kom inn. En vekkeklokke på størrelse med bjellene i Nidarosdomen har gått av, rett i ørene på Europas ledere; USA kan ikke lenger stoles på; Europa må stå på egne bein; høyreekstremisme og systemhat er på fremmarsj; i Kreml går champagnekorkene i været i glede over at Trump vurderer å ta dem inn i varmen igjen, til tross for krigsforbrytelser og folkemord. De neste få dagene vil kunne avgjøre neste generasjons europeeres fremtid.
Det første Øystein Bogen burde gjøre er å slutte å bruke X til å poste slike innlegg
Liker Bogen, han var tidlig ute med å fange opp endringene til det verre i Russland. Han har også tørt å nevne ihvertfall noe av det jeg har vært innom i tråden.
Ekkel følelse på at Europa kommer til å bli dolket i ryggen, siste innlegg fra Medvedev på Telegram
‘Fred gjennom makt, sier du? Noen ganger fungerer dette konseptet faktisk. For eksempel ved å demonstrere den reelle, og ikke en oppdiktet, maktbalansen. Slik som i dag i Kyiv etter treffene fra våre raketter og droner. Selv slike handlinger er imidlertid ikke i stand til å fullstendig rense hjernen til de illegitime narrene som, skjelvende av frykt og narkotikaabstinens, snakker tull foran kamera om bytte av territorier. For slike finnes det bare én måte å bli kurert på – å føle seg russiske igjen. Etter råd fra USAs president.’
UK Keir Starmer
Bra, håper Europa følger etter. Tror dette ender i en Europa mot Russland-situasjon, der Trump trekker sanksjonene mot Russland og skylder på Europas ledelse
Skummelt hvordan narrativet Trump har klart å overbevise sine tilhengere med, er at det er Biden som er den store stygge ulven som prøver å starte WW3. Nå som Storbritannia går inn for å sende inn styrker, blir Europa fremstilt som krigshisserne – Hitler osv. – mens Putin får masse sympati på X
'Kina mener alle interessenter i Russland-Ukraina-konflikten bør delta i fredsforhandlingene, sa Kinas utenriksminister Wang Yi og understreket Europas rolle i dem etter en mengde amerikanske meldinger om hvordan krigen kan avsluttes.
I en tale på sikkerhetskonferansen i München sa Wang “vi håper at alle parter og interessenter som er direkte involvert deltar i fredssamtalene etter hvert”.
“Når krigen foregår på europeisk jord, er det desto mer nødvendig for Europa å spille sin rolle for fred, å i fellesskap ta tak i de grunnleggende årsakene til krisen, finne et balansert, effektivt og bærekraftig sikkerhetsrammeverk, og å oppnå langsiktig fred og stabilitet i Europa.”
Rart hvordan noen ser en “redningsmann” og andre ser det for hva det er, nemlig dette:
For dem som trenger en liten oppfriskning på historiekunnskapen sin, så er dette altså Keiser Bokassa I under sin egen kroningsseremoni 4. desember 1977 som visstnok kosta ca. et kvart statsbudsjett.
Han gjorde Den sentral-afrikanske republikken “great again”, blant annet ved å fjerne “republikk” og putte inn “imperie”, men gjorde også en del andre genistreker, som f.eks å forby trommespilling på tirsdager. Man kommer langt med det.
Som alle sikkert vet, er landet per dags dato et av de mest suksessfylte imperiene i verdenshistorien.