Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Hmm? Såvidt jeg har fått meg meg, så har Ukraina sterk støtte i alle partier i Norge utenom kanskje rødt. Du har høyrepolikere som organiserer nødhjelp på fritiden osv.

Typisk progressivt venstre parti Frp vil øke militærstøtten til Ukraina – Dagsavisen

13 Likes

Du kan drømme, problemet er at når du gamer dette ut, så er sittende “gjeng” i washington å enten statsvitenskaplige inkompetente eller kriminelle oligarker (om det er i eget ærend eller som løpegutter for andre får tiden vise)

Om og når de plutselig sier noe annet i ettertid, så er det heller et desperat forsøk på å slukke selvpåsatt brann. Forhåpentligvis fordi de er brutuser uten noen høy kontekst diplomatisk kompetanse; alternativet er skremmende, som vi hører og får smurt utover media av assorterte eksperter.

(For all del, det fungerte nok som forhandlingstaktikk de første gangene. Men nå skjønne alle at det i beste fall er er gunho, vims og tullball som forhandlingstaktikk)

12 Likes

Støtten til Ukraina er høy basically hos alle andre enn MAGA-supporterne. Hvis du ser på mer tradisjonelle republikanere, så er støtten høy der også. Mye av støtten til Ukraina fra USA gikk enstemming gjennom helt til Trump begynte å blande seg i forbindelse med valgkampen. Da gikk det plutselig ikke an å få ting til avstemning fordi Mike Johnson, en Trump-vennlig republikaner ikke lot det komme så langt.

12 Likes

Det Keir Starmer gjør er hva Trump har bedt om, nemlig å si hva UK kan bidra med uten at de vet hva slags løsning det er basert på. Jeg håper ikke resten av Europa følger etter på denne måten som gir Trump argumenter i en forhandling Europa ikke er med på.

At det er nettopp UK som adlyder er sannsynligvis fordi de ikke er med i EU og dermed mer avhengig av Trump sin gunst fremover.

Bare så ingen misforstår:
Konkrete lovnader om støtte til Ukraina nå :+1:
Konkrete lovnader om støtte til Ukraina etter våpenhvile :-1:

5 Likes

I russiske medier ble å hindre fullføring av gassrørledninger fra gulfstatene til Tyrkia tidligere tatt frem som en positiv effekt av Russlands engasjement i Syria. Nå er situasjonen i Syria endret, og gassrør gjennom Syria en mulighet om EU spiller kortene riktig.

5 Likes

Håper Støre kommer med/ returnerer til UKR ett stort lass petro milliarder vi har vært så heldige å få i fanget !

Støre skal snakke med Starmer før møtet i Paris

Før europeiske ledere samles til hastemøte om Ukraina i Paris mandag, skal statsminister Jonas Gahr Støre ha en samtale med den britiske statsministeren.

– Jeg skal snakke med Keir Starmer nå i formiddag fordi Norge og Storbritannia ikke er EU-medlemmer, men Nato-medlemmer, sa Støre da han gjestet NRKs Politisk kvarter i morges.

10 Likes

Dagens oppdatering:

Kommer det snart en linje om antall esler ? :rofl:

11 Likes

Det spørs om ikke sultne russiske soldater kommer til å slakte og spise eslene før ukrainske droner får sprengt dem.

7 Likes

USA re-etablerer diplomatiske relasjoner med ruzzland, så her gir trump dem enda en innrømmelse uten noen åpenbar motytelse. Visste ikke at det var en del av “art-the-deal” :man_shrugging:

4 Likes

Spennende og se om trump og co forstår alvoret i forhandlingene og inkluderer Ukraina og Europa . De kan fort gjøre mer skade og en krig som sprer seg om trump bare logrer for putin.

7 Likes

Phillips O’Brien har hvert ganske spot on siden jeg har fulgt han rett før krigen startet, søndagsoppdateringene hans har ikke altid hvert noe en lese, men dette er kanskje den viktigste de siste 3 år. Burde hvert obligatorisk for alle Europeiske beslutningstakere

So after Hegseth outlined the worst possible deal for Ukraine, Vance basically called for all of Europe to come under Putin’s influence.

13 Likes

Leste de første setningene i en artikkel med betalingsmur i independent. Han gjør visst akkurat det motsatte av de viktigste punktene i boken sin. Man kan tolke det dit man vil

Ja, i Europa har du for eksempel den harde progressive venstresida i Italia som støtter Ukraina med utstyr…

3 Likes

Om dette er resultatet er det vel ikke like ille som fryktet, men jeg har null tillit til USA i disse forhandlingene.
image

3 Likes

Ja, da var sikkerhetskonferansen i Munich over, og de aller fleste sitter igjen litt små sjokkert.
Jeg hadde i forkant en forventning om en unison strategi og en offentliggjøring av en mulig vei til fred.

Men konferansen var ikke i nærheten av det.

Jeg sitter igjen med 3 spørsmål.

1. Hvorfor ønsker USA vel vitende å fremstå som idioter?
  2. Hvorfor er USA så fryktelig interessert i å fremstå som vennlig overfor Russland samtidig som de ikke er det mot Europa?
  3. I et kakofoni av europeiske ledere som har “talked the talks” i lang tid nå men ikke “walked the walks”, hvordan skal de klare å bli enige om den gigantiske regningen det vil være å løsrive seg fra USA, gi nødvendig ressurser fremover til Ukr uten USA og selv ta ansvar for egen sikkerhet og våpenproduksjon?

Jeg har små forventinger til at Europeiske ledere klarer noe annet en “talk the talks”.

Denne grafen synes jeg indikerer ganske godt problemet til Europa.

image

7 Likes

Russland har brukt enorme summer på missiler, ammunisjon og materiell, som er rent forbruk. Derfor er ikke tallene en direkte sammenligning av militær kapasitet.

2 Likes

Svaret på de 2 første spørsmålene dine er at Trump er Russian asset. Etter sin tur til Sovjet i 87 satte han straks inn en Sovjetisk-vennlig artikkel.

5 Likes

Verste er jo at uansett hva som skjer, så vil Trump vinkle det til noe positiv han kan betegne som seier. Krigen stopper? Han tar æren. Han er så kvass i ordbruken at Europa snur seg opp ned og kjører alle mann til våpenfabrikkene og øker forsvarsbudsjetter? Han tar æren. Om Europa danner en egen allianse og tar inn Ukraina? Han tar så klart æren for det også. “Europa ville aldri gjort noe om det ikke var for han”, osv.

11 Likes

Det der er filosofi, Morti. Ikkje fasit. Kven er det forresten du meiner alltid snakker sant, forresten. Du, Trump, Putin eller noken annan, Platon kanskje?

3 Likes

Det eneste jeg egentlig fant sjokkerende var hvor tydelig Amerikanerne var, hadde trodd det skulle ta mye lenger tid før de sa hva de sa såpass klart, om noen gang.

Edit: Vi burde vel egentlig være takknemlig for att de sluttet å danse rundt grøten, de kunne fortsatt med det en god stund.

1 Like