Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Interessant forslag

https://www.dn.no/kronikk/sikkerhetspolitikk/finans/oljefondet/oljefondet-kan-finansiere-europas-opprustning/2-1-1781171

25 Likes

“– En stor del av dette er å hjelpe Zelenskyj å forstå at denne krigen må ta slutt, hevder Waltz”

… Akkurat som om Zelenskyj har gjort noe annet de siste tre årene…

3 Likes

God ide.

Selg 5000 milliarder NOK i US aksjer i morgen, og lån ut pengene til Europiseke land til 5 prosent rente under forutsetning at det brukes til å bygge forsvar i Europa og Ukraina.

Det er det doble av avkastningen i 2024.

20 Likes

Festung Europa 2.0.

Som samtidig kan ta over stafettpinnen fra USA om å være “the shining city on a hill”.

For det er jo pretty obv. at US of A ikke er det lenger.

10 Likes

3 Likes

Selg obligarkaksjer, erstatt med forsvarsobligasjoner. Jeg liker det

14 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

5 Likes

Enig. Hadde blitt Norges Nortraship anno 2025.

6 Likes

Rullgardina går vel fullstendig ned for de fleste nordmenn hvis ikke Oljefondet tjener Max penger. Men tenk på det maktvakuumet som eksisterer nå. Vi kan høste store gevinster i form av sikkerhet, innflytelse og økonomisk vekst. Men vi må tåle at det ikke nødvendigvis synes på bunnlinja i oljefondet.

Og hvis vi hadde litt baller hadde vi gjort noen strategisk timede dumper når Tesla rapporterer salgstall og kvartalstall.

14 Likes

Merk deg kan. Hvor mye byråkrati må vi gjennom for å i det hele tatt vurdere dette her hjemme?

Vi kan jo bare snu det hele på hodet:

Hva pokker skal vi med oljepengene om vi, barna våre, barnebarna våre osv… skal leve videre på knærne?

Hva godt gjør de pengene oss, og alle som kommer etter oss, da?

27 Likes

Apropos

Umulig å ikke si seg hjertens enig, dessverre…

18 Likes

Nok et apropos

24 Likes

Spent på om Støre klarer å gjøre noe mer enn “å prioritere Hydro Karmøy foran toppmøte om Europas sikkerhet”.

Det er i krisetider vi trenger ledere med ryggrad og handlingsvilje.
Nå MÅ Norge stille opp helt ekstraordinært.
Handlingsregel får være handlingsregel

11 Likes

Hadde nok blitt banket kjapt gjennom om viljen var tilstede. Mao; er mer et viljestyrt problem enn byråkratisk.

2 Likes

Russland har en økonomi på størrelse av Italia. Og for en uke siden kunne Ukraina vinne krigen. Men nå skal vi liksom være redde i Nato? Nei jeg tror vi har god tid til å ruste opp. Gode nyheter det da!

Kan det være et lite håp om at de siste forhandlinger kan ende i en avtale ?

2 Likes

Har du sett Inception?

For dette er en stråmann inni en stråmann inni en stråmann inni en stråmann

En slags Stråbabusjka, faktisk.

Hva har jeg skrevet om dette? Har jeg skrevet at vi har dårlig tid til å ruste opp? Har jeg skrevet noe om den russiske økonomien? Har jeg skrevet at Ukraina ikke kan vinne krigen nå? Hvorfor skriver du til meg som om jeg har skrevet det? God dag mann hostesaft hele veien.

Og Ukraina kan fortsatt vinne krigen, men Judas har jo akkurat reinkarnert og bestemt seg for å selge verdens mest rettferdige og legitime forsvarskamp for 30 sølvpenger mens folk springer rundt og prøver å genierklære det / (bort)forklare det / spinne det. Dem om det.

Det er og forblir svik. Såre enkelt.

PS: Jeg finnes ikke interessert i din mening om noe som helst, så du må gjerne slutte å kommentere på mine innlegg. Jeg kommenterer ikke på dine, bare svarer ut når du kommenterer på mine. Har som tidligere kommunisert blokka deg for lenge siden. Fordi jeg ikke synes du har noe som helst nyttig å bidra med.

Du får vel dette til å bli personhets også, og rapporterer det.

35 Likes