Det skjer ville ting, Fox news sender Trump kritiske røster etter de siste dagers rablende orangutang i glasshus
Håper det en solid sikkerhetsavtale denne gangen her, slik de slipper og være en brikke i stormaktsspillet i fremtiden.
Macron er tydeligvis også klar på at ting haster, og holder ikke bare møter:
Breaking: US Reportedly Halts Weapon Sales to Ukraine
A Ukrainian lawmaker from Verkhovna Rada’s defense committee said weapon deliveries have stopped, and the reason is unclear.
Jeg har vanskelig for å tro at det er moralske vurderinger som ligger til grunn. Murdoch har ingen annen gud enn Mammon.
En mulig forklaring kan være at den største velgergruppen til republikanerne (som ikke er MAGA, men mer tradisjonelle republikanere) ikke klarer å fordøye Trump sitt knefall for Putin, og skrur over på andre kanaler. Det vil merkes på reklameinntektene til Fox News temmelig raskt.
Mark Rutte sa nettopp at innen neste sommer så vil alle NATO-land bruke over 2%, må vel være sommeren 2026 da, siden det er litt budsjettplanlegging, og tautrekking opp mot andre viktige saker.
Mao, jeg mistenker at plan A er å “weasel out”. Akkurat nå er det bare Polen, USA, Hellas og de baltiske landene som “are pulling their weight”.
Mitt tips er at Danmark tar tak og bruker 3%, og at Norge bruker masse oljepenger.
Har ingen tro på noen av de større landene har en plan B.
Canada kommer selvsagt ikke til å gjøre noe, for de har jo “a ocean between”, så 1,35% er sikker mer enn nok.
Italia vil gjerne bruke mere på forsvar, men har stor statsgjeld og er begrenset av EU sitt tak på budsjettunderskudd. Italia bygger mange marinefartøy for både egen og andres marine. (Tror de har en av de største marinene i Europa.) De bygger også Fly (F35), helikoptre, luftvern og panservogner.
Det vil ikke overraske meg om det i Italia ligger tilgjengelig et betydelig militært produksjonspotensiale, som raskt kan hentes ut med tilstrekkelig finansiering.
"USAs nasjonale sikkerhetsrådgiver Mike Waltz sier at Europa må styrke sitt eget forsvar som en Nato-partner.
Han gir Nato-land videre en tidsfrist til å «punge ut» innen Nato-toppmøtet i juni - med hentydning til å møte forpliktelsen til å bruke minst to prosent av sin BNP på forsvar "
Blir litt off-topic: Men jeg har tidligere forsøkt å finne ut hvordan man teller med vernepliktige. Jeg brukte jo 1,25 av ca 40 yrkesaktive år i marinen med en betaling på 55 kr dagen. Mens man vel i andre land med proffe militære sikkert bokfører hele lønnen til de militære, så jeg vil på si at jeg brukte drøyt 3 % av mitt personlige bidrag til BNP på å gå rundt i uniform. Noen som vet hvordan dette sammenlignes?
Dårlige nyheter, men ikke så kritisk som den 7 månder lange artilleritørken i fjor. Nå er enda mer av “ildkraften” tatt over av droner.
Det ser heller ikke ut til å gå særlig godt i Russland. Jeg er fremdeles av den oppfatning at det er de økonomiske konsekvensene av krigen som vil stoppe Russland.
Her er en liten smakebit:
At the end of 2024, at least 160 state hospitals, clinics, medical centers, dispensary, maternity hospitals and other medical institutions were liquidated in various regions of the Russian Federation, The Moscow Times calculated on the basis of the orders of the regional Ministry of Health and reports of officials.
Edit:
det ser ut til at Ukraina også er opptatt av kostnadene de påvører Russland.
De har jo mistet 2mill folk til utvandring?
Det var mest unge og spreke menn. Ikke en gruppe som belaster helsevesnet noe særlig.
Blant de som ble igjen, er det trolig noen hundre tusen krigsskadde. Disse belaster helsevesnet og trygdevesnet tungt.
Hvis de hadde fått behandling utover å få kuttet av beinet.
De må betale bestikkelser, som alle andre brukere av helsetjenester i Russland. Legelønningene er jo ikke noe å leve av.
Nå er det noen få år siden jeg var i blå uniform, aldri som menig, men den gang kostet en vernepliktig ca. 500 000,- for 12mnd tjeneste.
Kjørte et kjapt søk, her er et resultat fra 2013:
Ruzzland var iferd med å gå dukken så kommer Trump som en reddende narsissistisk engel.
Hvem er det Trump ønsker skal beundre ham. Milliardærer og Maga? Får håpe motstanden der blir stor nok. Musk er lost case og det er ham Trump ser mest opp til. Ser dårlig ut spør du meg.
Vel, Trump virker jo rimelig besatt av å være den som redder Putin/Russland fra denne skjebnen dessverre.
Trump kan fort gå inn i historiebøkene som den som reddet Putin og Russland i krigen mot Ukraina.
Skulle ønske han heller hadde ønsket en heltestatus ved å bli den som knuste Putin og Russland i krigen om Ukraina. Hadde Trump bare hatt vett til det kunne hans besluttsomhet fort kunnet vippet dette i riktig retning i stedet for at han i praksis bare gir etter for Russland.
Curtis Yarvin er en amerikansk politisk teoretiker kjent for sine ekstreme antidemokratiske ideer. Han har argumentert for en teknokratisk monarkimodell og har inspirert deler av MAGA-bevegelsen, inkludert JD Vance og Peter Thiel, selv om han ikke er en direkte politisk aktør.
Forfatteren argumenterer for at Trump burde gi Russland full frihet til å ekspandere militært, ikke bare i russisktalende områder, men helt til Den engelske kanal (som betyr hele Europa). Han hevder at dette ville føre til liberalismens nederlag på kontinentet (Europa) og at det ville påvirke moralen i USA – både blant liberale og konservative. Han refererer til militærstrategen Carl von Clausewitz, som mente at moral og motivasjon er sentrale faktorer i krig.
Musk fabrikerer bevis på Twitter (pro-russisk), Trump ser ut til å gi Putin alt han vil ha(+ en blowjob), mens JD Vance kritiserer annulleringen av Romanias valg av en pro-russisk president.