Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Eh… Jeg tror ikke planen er frie markeder. Jeg ser konturene av Bill Browders fortelling om opprettelsen av det russiske oligarkiet. Han var investor i Russland inntil det fikk fatale følger. Her er en av mange podcaster han har deltatt på: The Death of Sergei Magnitsky (with Bill Browder) | Stay Tuned with Preet | WNYC Studios. Boken hans heter “Red Notice”

Det er også mye av grunnen til at jeg har tatt mest mulig penger ut av amerikanske markeder. USA er i ferd med å bli like uinvesterbart som Kina.

11 Likes

Macron sier våpenhvile i Ukraina kan være på plass i løpet av uker

En svært interessant bok som skildrer behandlingen og skjebnen til Bill Browders advokat, Sergej Magnitskij , som førte til innføringen av Magnitsky Act.

Får vel holde et øye med den loven fremover…

[Magnitsky Act] (…) førte til skjerpede sanksjoner mot russiske tjenestemenn og skapte spenninger mellom USA og Russland. Som svar forbød Russland amerikanske adopsjoner av russiske barn (Dima Jakovlev-loven)

Så har man det infamøse møtet på Trump Tower:

(…) meeting took place at Trump Tower in New York City on June 9, 2016, between three senior members of the 2016 Trump campaign – Donald Trump Jr., Jared Kushner, and Paul Manafort – four other U.S. citizens, and Russian lawyer Natalia Veselnitskaya

Donald Trump Jr. made several misleading statements about the meeting. He initially told the press that the meeting was held to discuss adoptions of Russian children by Americans.

Mueller confirms that Veselnitskaya was connected to Vladimir Putin’s government. According to his report, one Russian involved in arranging the meeting said its purpose was “to convey ‘negative information on Hillary Clinton.’ ” Another said it was “to discuss the Magnitsky Act,” a U.S. law that sanctioned Russia for human rights abuses.

4 Likes

Det ser ut til at EU tilbyr en konkurrerende mineralavtale.

Jeg tror at en avtale med EU klinger bedre for den jevne ukrainer, enn en avtale med Trump.

24 Likes

Ryssland != Sovjet. Æven om p00tin vill at det skall vara det.

1 Like

Slik “diplomatiet” spiller seg ut nå, er det vel vanskelig å se for seg at Ukraina vil få tilbake alt taprt land? Og hva skal til for at de skal kunne klare å ta tilbake okkupert land?

En kunne for eksempel begynne med en støttepakke / garanti fra Norge på 1000 mrd. som skal brukes til Ukrainas forsvarsindustri, samt kjøp av våpen, utstyr og materiell de har bruk for.

7 Likes

Det som ser ut som Trumps knefall for Putin og " voldtekt" av Ukraina og landets ressurser, har gitt Europa en ny giv, og vårt kontinent fremstår som mer samlet enn på veldig lenge.
Treårsdagen for den russiske invasjonen ga godt med løfter om mer bistand til Ukraina, både våpen og støtte til sivilsamfunnet - også fra land som Canada og Australia. Håpet er at alle løftene materialiserer seg, og ikke forblir løfter.

Det er ikke sikkert det er mulig for Europa å fullt ut erstatte amerikansk våpenhjelp. Men det kan virke som om alvoret har sunket inn. Jo sterkere Europa fremstår, jo mer innflytelse vil Europa og Ukraina få i de forhandlingene som vil måtte komme. Det er innflytelse som går direkte på bekostning av USA. Russland virker åpenbart å være i bevegelse nå. Putin sender nye signaler hver eneste dag, og virker veldig utrygg på hvor Trump til sist havner.

15 Likes

Økonomisk sammenbrudd i Russland.

14 Likes

Veldig usikker på om 1000 mrd vil være tilstrekkelig, og heller ikke 2000 mrd. Russland er en kvern som bare maler på og maler på. Jeg tror det vil handle mer om å “outsmarte” dem. Og det tror jeg Ukraina kan være i stand til å gjøre. Vi har sett tidligere i historien hvordan et tilsynelatende underlegent land har bekjempet en stormakt, reff. Vietnamkrigen og Sovjets invasjon i Afganistan. Men da må i så fall Vesten hjelpe til med all sin teknologi og etterretningsressurser. Nå som Europa tilsynelatende har våknet, må vi håpe at det frigjør intellektuelle og teknologiske ressurser som ikke har vært brukt tidligere

1 Like

Hvor sannsynlig er det? USA ser ut til å innta en mer vennligsinnet holdning overfor Rus, og jeg frykter at de godt kan finne på å handle med dem. Og det har vært antydet her på forumet, at bare de får tilgang til de verdifulle mineralene, så er det ikke så nøye for USA om det er Ukraina eller Russland de handler med. Jeg er derfor usikker på om økonomisk kollaps kommer til å inntreffe.

2 Likes

Russia is struggling to increase arms production against a tide of permanently growing costs and a shortage of human and financial resources. Without a ceasefire, the Kremlin will face deeper imbalances in its domestic political economy and become strategically weaker.

2025 will be the last year Russia can rely on its massive stockpiles of Soviet-era conventional arms, including artillery, main battle tanks and armored vehicles.

If the intensity of combat, and consequent Russian losses, follow the same pattern as 2022–2024, most stockpiles will be exhausted by the second half of the year, forcing Moscow to rely on newly manufactured arms rather than repaired and modernized ones.

Artikkelen slutter med:
Manpower shortages on the frontline and at home, the difficulty of manufacturing, and runaway budgets, makes Russia increasingly vulnerable to the continuing war of attrition with Ukraine.

The Kremlin’s strategic threat could be weakened, if not eliminated, if in the long-term Ukraine is able to maintain and the increase military pressure on its invaders.

Russland vakler økonomisk, et særdeles dårlig tidspunkt nå å inngå en (dårlig) forhandlingsløsning med Russland. Mot slutten av året kan situasjonen være en helt annen.

15 Likes

https://www.reuters.com/world/europe/russia-hikes-national-defence-spending-by-23-2025-2024-09-30/

Så, Russland har et budsjett på 145 mrd USD i 2025, jeg tenker Ukraina er likeverdige, i hvert fall på utstyrssiden med ca halvparten.

1 Like

Det er ikke uten grunn at russiske propagandakanaler hyller Trump.

3 Likes

Jeg håper dere har rett, for siden krigen startet har vestlige kilder, slik jeg opplever det, forsøkt å skape et narrativ om at en russisk, økonomisk kollaps er nær forestående. Jeg tror Russland er langt mer robuste enn som så. Et diktatur har ikke de samme reglene å forholde seg til som et demokrati, og kan derfor utsette sin befolkning for langt større lidelser for å oppnå sine mål.

4 Likes

Endelig noen som vil gi trump klar beskjed over sviket mot Ukraina.

Den nye kansleren signaliserer allerede at han kommer til å snakke i klartekst med Donald Trump – både om amerikansk innblanding i den tyske valgkampen, men også om sviket mot ukrainerne.

18 Likes

USA stemte i mot en resolusjon i FNs sikkerhetsråd som legger skylden for krigen på Russland. Det sier vel det meste om USAs nye tilnærming, og viser at de ikke lenger kan stoles på som en alliert.

17 Likes

En svært god artikkel i VG:

Ydstebø understreker mitt poeng i artikkelen:

Selv om Russland produserer mye våpen, har de store problemer, forklarer Ydstebø.

– Minst 80 prosent av kampmateriellet de sender til fronten er gamle, renoverte sovjetiske våpen fra 70- og 80-tallet. Og de lagrene begynner å bli tomme.

Dette skaper, ifølge Ydstebø, en unik mulighet for Vesten.

Bilde av Palle Ydstebø

Palle Ydstebø

Oberstløytnant, Krigsskolen

– Dersom Europa handler nå, kan vi skape en materiell overlegenhet som Russland ikke vil klare å matche. Vi må utnytte dette vinduet før de rekker å gjenoppbygge sin militære kapasitet.

22 Likes

Trump(Krasnov) blir nå styrt av Russland dessverre. Har sagt det veldig lenge. Nå er det dessverre for opp opplagt, nå bør alle se det.

8 Likes

Sjekk også ut han på Twitter. Bla dere helt tilbake.