« USA og Ukraina inngår en mineralavtale. Media har primært kritisert Trumps antatte grådighet i avtalen, men den er vel så interessant med tanke på hva den sier om USAs langsiktige tenkning og prioriteringer. Fordi, med Trump må vi skille mellom en usmakelig forhandlingsteknikk og hva som faktisk blir avtaleinnhold.
For ordens skyld - hans forhandlingsteknikk er ikke bare usmakelig - han kan også svekke viktige allianser ved sin adferd/tilnærming. Samtidig - vi må evne å se forbi spillet, bråket og retorikken. Alternativet er jo at vi lar oss spille helt av banen - det er IKKE i vår interesse.
Om vi klarer gjøre analysene til mer enn moralsk fordømmende, så er det noen røde tråder i det team Trump driver med.
Min vurdering er at mesteparten av det Trump gjør handler om to mål: (brutalt) kutte budsjett- og handelsunderskudd; og sikre at USA dominerer fremfor Kina.
Derfor ønsker Trump blant annet avslutte kriger (unngå kostnadene), justere allianser for å flytte kostnader til allianse partnere (deriblant Europa), samt øke inntekter/styrke USAs industri/næringsliv.
Sentralt i sistnevnte er mye og billig energi, god tilgang på mineraler/metaller, være ledende på datahåndtering/datasenter, samt løfte USAs produksjonskapasitet slik at de er mindre avhengig av Kina innen strategisk viktige ressurser/innsatsvarer. (Dette vil kraftig utfordre klimapolitikken i Europa pga allerede svak europeisk konkurranseevne).
Vedr Ukraina har mange (inkl meg) reagert på Trumps flørt med Putin. De jeg snakker med sier det har vært bevisst for å få Russland til forhandlingsbordet og bedre kunne analysere hvilken forhandlingsmakt Putin tror han har.
Disse anser at Russlands økonomi kan kollapse, og at krigen er blitt pinlig for Russland. Selv om media tolker flørten som seier for Putin, hører jeg at rundt Trump ser man at Putin er sårbar, fordi han har signalisert at han ikke har annen vei ut av krigen dersom han skal unngå langdryg kollaps. Usikkerhetsmomentet er om Russland heller gjør seg enda mer avhengig av Kina - noe Trump ser på som skadelig for USA.
Mot Ukraina har Trump kommet med ufyselig tirade om Zelenskyj som diktator og krigshisser - trolig pga Zelenskyjs kritikk mot Trump. Men forhandlingene om mineralavtale USA/Ukraina fortsatte og blir nå inngått. Det vil styrke USAs interesse for en fred hvor Ukraina kontrollerer sine territorier og er vestlig innstilt.
Så lenge krigen varer vil det koste penger for USA og hindre tilgang på mineraler. Derfor går Trump langt for å få fredsforhandlinger i gang. Siden mye av antatte mineraler ligger i/nær russisk okkupert område, tilsier det at Trump ikke kommer til å gi ved dørene i en forhandling med Russland
I tillegg er det nok ikke tilfeldig at Trump tok inn Midt Østen i forhandligsopplegget, fordi Saudi Arabia involveres, noe som er en viktig brikke for mulige avtaler om fred (eller i det minste «mindre uro») i Midt Østen - ref Abraham Accords
Dette er ingen fasit. Men det er mer dybde enn vi først tror»