All tekst i mitt innlegg er direkte sitat fra hans LinkedIn post
Man må være forsiktig med tolkningene nå, både AI og klippekunst blir brukt flittig for å skape propaganda.
Så dere hvordan Musk ble anklaget for å forlate sønnen sin på scenen med en perfekt klippet video?
Virkeligheten var overhodet ikke slik, han bare lot kidden få litt selvstendighet under oppsyn.
Altså, jeg vil komme med en påstand om at:
- Trump har skadet USA sine relasjoner til Europa med en oppførsel mot Ukraina og for Russland som en vesentlig del av Europa sin befolkning ser på som forkastelig.
- Trump ønsker ikke å bruke penger på å ha tropper i Europa
- Det er ikke gitt at Trump og hans folks utspill gjør at han vil gi Russland en god deal og Ukraina en dårlig deal
Dette er ikke en teoretisk situasjon, jeg vil tro at innen et år, så vil vi se hva han evt har klart å forhandle frem og hva han gjør hvis han ikke klarer å få Ukraina og Russland til å signere på en avtale.
Når man ser på avtalen han forhandlet fram i Afghanistan, så er jeg der at jeg har liten tiltro til at det blir en bra avtale for Ukraina. Samtidig utelukker jeg ikke at Trump ender opp på riktig side. Jeg tror det til en stor grad avhenger av at Europa klarer å stå sammen og finansiere Ukraina i en større grad (ja, jeg vet at Europa har stått for en større grad av finansieringen enn USA).
Sjansen for at Trump gjør noe fordi det er “moralsk riktig” tror jeg bare er å glemme, det må være noe finansielt der også. Det er noe av grunnen til at jeg er positiv til Ukraina / USA rammeavtalen som er inngått rundt mineraler.
Da tenker du på “trumps antatte grådighet”?
Denne godtroende holdningen er livsfarlig, og jo lenger vi holder på, jo farligere blir det.
Trump passer på sine personlige interesser, makt og rikdom. Den første måneden har vært en katastrofe vi ikke vet rekkevidden av for USA og befolkningen. Demokratiske land kan underkaste seg eller frigjøre seg, det finnes ingen mellomting. Han vil oss vondt.
Macron og Merz ser ut til å forstå .
Har ikke sett noen reaksjon fra Rus etter nyheten om enighet rundt mineralavtalen?
Men så noen kommentarer (dessverre ingen link) tidligere før enighet at “Ukr kan ikke selge mineraler på russisk territorium”. Og en god del av mineralene ligger på grensen eller i russisk okkupert territorium.
Slik tilstanden er i Russland nå er nok Putin happy med å gå med på en “fredsavtale” uten alt for håpløse krav. Men det er nok fordi han uansett ser på det som en våpenhvile.
Må ekstremt gode sikkerhetgrantier og opprustingsplaner til på Ukrainsk/Europeisk side om dette skal bli en varig fredsavtale.
Overhodet ikke godtroende.
Og hva skriver jeg?
Så, kommer Macron og Merz til å legge mer penger/våpen på bordet? Eller kommer de bare til å prate?
Får Russland hevet sanksjonene mot seg, så er de nok veldig fornøyde. Hvis de også sitter igjen med mye av det de har okkupert siden 2022, så er det nok å regne som en suksess. Får de anerkjennelse for Krim, så er det en strategisk seier for dem.
Jeg vil tro at hvis sanksjonene blir opprettholdt, så vil det ikke kunne være noe internasjonale fredsbevarende styrker i Ukraina, slik at de kan bryte fredsavtalen om et år, når de har fått bygget seg opp.
2: Klart vettigt at USA ikke skall spendere penger på at ha trupper her. Det har på lang sikt varit skadligt før Europa og vår sikkerhet. Poltikerne her har slappet av og blint stole på att Noen Annen skall ordne alt. Vi må ta ansvar selve, till 100%. Tøfft oppvaknande, men bedre nå da ryzzen allerede har problemer enn da de er på topp.
3: Jeg vibber at det bare blir knas av altihop. Muligen letter USA på sanksjonene til ryzzland, men litt på samme måte som Kina; Vi kan handle, men vi betaler dårlig før vi veit at dere ikke har noe valg. I fallet Kina så kommer det nå mer klaging på at de bare tar emot varor men gir blaffen i å betala. Ikke mye Ivan kan gjøre med det.
Avtalet (som synes vare mer en avsiktsforklaring enn ett avtal) mellom Ukraina og USA tror jeg ikke leder noe sted.
Ryzzlands problem er mer internt enn Ukraina. P00tin utser kriminelle til ulike poster og inretter nye poster till krigsveteraner. Slikt har blitt prøvd før bland annet i Zimbabwe. Det har altid gått riktigt dårlig. Så problemen i ryzzland kommer ikke at minke bare før att kriget tar slut, snarest motsatt.
Det ligger en artikkel på RT som omhandler avtalen, men den er tolket med RT’s øyne. Dvs. at de 4 annekterte ukrainske fylkene sees på som russisk + at Trump sine uttalelser taes til inntekt for at USA også er interessert i å samarbeid med Russland. RT misforstår ofte med vilje hvis det kan gjøres til inntekt for dem selv (RT = russisk statseid nettverk).
Trump: “I’d like to buy minerals on Russian land too. If we can. The rare earth. They have very good rare earth also … we can do deals there.”
https://x.com/highbrow_nobrow/status/1894514851197702174?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1894518528570540280|twgr^f11918880812d54d90c3f52c228b6fb8608a22fa|twcon^s3_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.rt.com%2Fnews%2F613314-trump-russia-rare-earths-deal%2F
Så man kan anta at i avtalen ligger det ingen forventninger om at Ukr faktisk får tilbake noe okkupert område?
[quote=“TenSing_Gundersen, post:3292, topic:41612”]
Noen rykter fra krigføringen:
Slava Ukraini
Slava Zelensky
Dansken
Jeg skjønner ikke Solvik Olsen. Hvorfor skal vi analysere Trump? Det trengs ikke. Han og JD Vance er så tydelige at analyse er overflødig. Det de frykter mest er Europa(kreftene som styrer innad her ref Vance). Det krystallklart uttalt. USA stemmer sammen med Russland i FN. Trump er så russisk vennlig at han ljuger som bare han kan om hva Europa har gjort i forbindelse med Ukraina og hva USA har bidratt med.
Altså,hvorfor skal Ukraina gi fra seg noe som helst? Både USA og Russland ga Ukraina sikkerhetsgarantier og man var enige om grenser(bla at Krim tilhører Ukraina). Hva for slags verden skal vi ha hvis man skal drive å endre på sånt bare fordi Putin fikk lyst?
Du vil nok aldri se at RT (eller Putin og Co. for den saks skyld) vil tolke avtalen offisielt slik. Putin tar avtalen til inntekt for seg selv iom. han har annektert de 4 ukrainske provinsene/fylkene. Det er ikke dermed sagt at det er slik Trump tenker, men han kan la Putin tro at det er slik inntil videre.
Spørsmålet er (fra den amerikanske administrasjonen sin side) om det bevisst legges ut finter underveis på vei mot målet. Jeg ser ikke bort ifra at det gjør det, og jeg ser ikke bort ifra at målet er å sette Putin offside uten at han innser det her og nå. Trump er tvetydig og uklar, men han er det på en slik måte at han ikke går seg fullstendig fast. Han er en sleip ål, og det kommer også Putin til å skjønne til slutt. Spørsmålet da er om det er for seint med retrett. Er det for seint må mine gjøres til slett spill ved at Russland har kommet godt nok utav det (sett med russiske øyne), USA har kommet godt nok utav det (sett med amerikanske øyne) og EU har kommet godt nok utav det (sett med Europas øyne). Ingen er fornøyd, men det er uansett bedre enn det svært usikre alternativet.
Nå kommer det seg her i tråden. Merker at folk blir mer realistiske selv om mange ikke har lært å ikke ta alt mediene skriver om Trump for god fisk. Hvis du legger til at Ukrainerne selv ønsker fred nå og er lei av å sloss om haug og hammer så er vi på rett spor når man nå endelig snakker om fred igjen. Det er ressursene som teller. Ikke antall kvadratkilometer.
Trump er en fyr som godt kan stemme sammen med Russland i FN fordi det kanskje gjør det enklere for han å forhandle med Russland. Stemmen i FN har ingen praktisk betydning. Trump er ikke av typen som bryr seg om den type posering. Han poserer på andre måter. “Jeg er best”.
Det jeg tror vi alle er enige om er at Europa må se bort fra amerikansk støtte til Ukraina og bestemme seg for om de vil støtte Ukraina slik at de enten vinner krigen, eller tvinger Russland til en fred på deres betingelser. Europa har til en stor grad posert i 3 år nå. Europa kunne gjort mye mer.
Vi får bare vente i spenning. Personlig tror jeg ikke det blir noen avtale. Ruzzland vil gå for alle fire oblastene og legge ned allle våpnene, uten reelle sikkerhetsgarantier. Trump vil foreslå noe som er umulig for Ukraina å godta. Snakkes om noen år. Ukraina må kjempe videre med støtte av den frie verden uten USA, hvor den sittende presidenten gjør alt for selv å kunne bli diktator.