Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Men bare så det er sagt - Trump kan også finne på å finte ut seg selv, og de første tegnene på det vil event. være når han begynner å sparke folk fra administrasjonsstaben.

4 Likes

De kommer ikke til å tillate det når de sitter på atomvåpen. Du fantaserer om noe fullstendig urealistisk. Det smeller i Europa lenge før det skulle skje. Skjønner du virkelig ikke det?

1 Like

Hæææ, nå har du sett for mye på russisk propaganda. Og skulle de være så gale, kan den frie verden uansett ikke la seg presse av slikt, og atomkrig vil starte og vi alle vil bli utryddet.

4 Likes

Tenker alle bør puste litt med magen.

Solvik Olsen har noen svært gode poenger, og trump er en ufyselig fyr med ekstremt rare måter å forhandle på.

Fasiten virker å nærme seg og Trump + Zelensky skal ha pressekonferanse på fredag mener jeg.

5 Likes

Svaret ditt på det meste dette. Kanskje du skal ta en titt på din egen propaganda? Vesten har for mye å tape på en atomkrig. Det du beskriver er like mye en eksistensiell krise for Russland som en atombombe i Europa. Vesten har vært veike til nå. Har det mest i kjeften.

Jeg tror ikke at du helt forstår bildet. Dette blir en veldig gradvis prosess. Frosken kokes langsomt.

4 Likes

Bakdelen med det, er at du ikke vet når siste krampetrekning kommer.

Men NKorea er jo villig til å støtte samt delta ubegrenset i Det Russiske overfallet på Ukraina…

Og det vet du fordi du har pratet med din gode venn Kim?

1 Like

Etter hvert som evnen til å få fram forsyninger til fronten forvitrer, reduseres antallet soldater man kan ha der. Om man sender frem flere, vil de ikke ha mat og ammunisjon til å kunne gjøre nytte for seg. I verste fall kan flere soldater også ødelegge defensivt, siden forbruket av mat øker.

3 Likes

La oss si at Ukraina blir mer og mer effektive i å ta ut russiske styrker lengre og lengre fra fronten. På et tidspunkt, så vil de måtte bruke mye flere soldater for å kjøre samme angrep som de gjør i dag. Jeg vil da anta at Russland må redusere angrepene sine.

Når det vippepunktet er nådd, hvor Russland må redusere angrepene sine, så vil Ukraina ha lettere for å lage seg en styrke for å angripe. Spørsmålet mitt er egentlig om Ukraina vil angripe? Jeg tenker at de egentlig må få Russland godt forbi vippepunktet, til det punktet hvor de kan angripe og få et strategisk overtak. Jeg tenker det evt må være i sør, hvis de skulle klare å slå seg ned til Azovhavet og dermed splitte den russiske fronten i to, en mot Krim og en mot Russland.

Alternativt, så kan Ukraina finne seg et mål som de kan nå som er av verdi i forhandlingene. Jeg tenker da egentlig et sted i Russland. Inntrykket mitt er at Russland fortsatt ikke er så tungt befestet i f.eks. Kursk.

Jeg tror Ukraina har pratet litt om dette og da nevnt at de kommer til å bruke store deler av 2025 på å redusere de russiske styrkene. De vil ikke gjenta angrepene i 2023.

5 Likes

Litt mer take på den avtalen.

https://x.com/IAPonomarenko/status/1894749246106022140

So, essentially, the “rare earths agreement” is just a memorandum on how the U.S. and Ukraine are intended to invest in Ukraine’s mining industry and mineral resources and jointly get profits at some point.

There’s 0% certainty on whether this will ever be a real big thing.

The document doesn’t even require parliamentary ratification at this moment.

Now, Donald Trump will declare a grandiose victory as soon as Zelensky signs this in front of cameras in D.C., and essentially, that’s it.

Men avtalen skal faktisk godkjennes i det ukrainske parlamentet.

Så det blir spennende å følge om avtalen blir bindene og åpner opp for våpenleveranser fra USA.

9 Likes

Det er et godt tegn når Russland ikke lenger kan bruke kjøretøy for å få ammo fram de siste kilometrene til fronten. Da blir ikke tempoet spesielt høyt.

Texty har en artikel om åsnorna, hästarna och kamelerna som ryssarna dokumenterats använda och det är en rysk general som erkänner utrustningsbristen och att de nu inte klarar sig utan bärdjur, utan det är normalt.

“Russian Lieutenant General Viktor Sobolev said, “Now there are great difficulties in providing units and subdivisions, including assault units and groups, with ammunition, military equipment, and food. And if some methods are used, such as donkeys, horses, etc., to deliver ammunition and other property to the front line, it’s normal.””

Når antall angrep går nedover, så tegner det samme bilde av en russisk hær som ikke klarer å holde tritt med sine egne tap. Russiske tap, som rapportert av Ukraina er nå på rundt 1200, ned fra opptil 2000 i en periode. Russland tok noen promiller av ukrainsk territorie på noen måneder, men ser nå ut til å ha møtt veggen. Evt ukrainske våpen.

Ryska anfall fortsätter att minska och det glidande medelvärdet i ryska anfall backar vidare. Antalet samandrabbningar per dag under kriget har snittat på 99. De senaste fem dagarna är antalet sammandrabbningar 90, 112, 96, 98 och 98 trots att vi under hösten sett de mest intensiva striderna under kriget.

Den ryska offensiven under hösten håller på att ebba ut.

ref

15 Likes

Atomvåpen er ekstremt effektive - til avskrekking.
Men den dagen noen av partene (les Russland) tar slike i bruk, er en uskreven grense overskredet og avsenderen definitivt ute i kulden. For Russland vil det trolig bety farvel til BRICS, til kinesisk samarbeid, og til det som i dag kan synes som en amerikansk aksept av en erobringskrig.
Trolig kan ingen i dag, heller ikke russerne, se for seg og beregne konsekvensene og omkostningene ved bruk av atomvåpen, selv de mindre taktiske.

Selv land som påstår at de holder seg nøytrale til krigen, holder seg ikke nøytrale til bruk av atomvåpen.

8 Likes

Her tror jeg vi kan ta zelensky på ordet. Uten sikkerhetsgarantier, så vil det ikke ta lang tid før Russland angriper igjen. Å signere en fredsavtale hvor sanksjoner mot Russland blir lettet og militær hjelp til Ukraina blir redusert vil bare gjøre situasjonen verre for Ukraina i bytte mot et år eller tre med fred.

9 Likes

Kommer aldri til å bli noen sikkerhetsgaranti.
Hvis det blir det, tror ikke det er store forskjellen. Da vil den isåfall ha Putins godkjenning.

Hvis Russland ikke har tenkt å angripe Ukraina igjen, så kan de nok gå med på sikkerhetsgarantier. Eller hvis de tror garantisten ikke kommer til å gjøre noe.

4 Likes

Det var som jeg tenkte .

2 Likes

Så Trump gjør ikke som Russland vil. Å så overraskende…:wink:

Eventuelt motsatt isåfall.