Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Som tidligere nevnt kommenterer de fleste (som gjør dette offentlig) besynderlig og bemerkelsesverdig ut fra eget ståsted. Det er dermed ingen overraskelse at:

Ketil Solvik Olsen er utdannet samfunnsøkonom.

Og der står jo “rasjonelle konsumenter / teorien om rasjonelle valg” ganske høyt.

Jeg tror ikke man skal tenke på dette i rasjonelle baner. Fra hverken den ene eller andre siden. Dette er mer over i “The Mad / Mediocre King”-baner.

F.eks går det nå rykter om at den egentlige grunnen til at Trump sparka general CQ Brown handler mest om sistnevntes standpunkt i George Floyd-saken, og at dette irriterte Trump mektig.

IMHO: Trump minner egentlig mest om Tsar Nicholas II, en middelmådighet (at best) med kun en rudimentær forståelse av hvordan man styrer / hvordan ting egentlig virker. Historien har det med å kaste sånne inn i styreposisjoner en gang i blant, dvs. ledere som (dessverre) totalt overvurderer egen forståelse av situasjoner. Ledere som tror de kan påtvinge verden sin egen mentale forestillingstillingsverden. Ledere som blir mer og mer avkledd jo mer makt de måtte ha.

Tsaren kommanderte egne soldater til å skyte på sultende kvinner som demonstrerte for å få brød i St. Petersburg 1917. Det ble starten på hans endelikt (og begynnelsen på Sovjetunionen, og dermed også dagens Russland, men det er en annen historie. Poenget her er at det er aldri lurt å be sitt eget militær skyte på uvæpnede kvinner som vil ha brød; bare noen som er out of touch med realitetene vil finne på noe slikt).

Så langt har Trump blitt forhindret fra tilsvarende tabber av folka rundt ham. Men det er også det som er forskjellen mellom Trump og Tsar Nicholas II. Og jo mer makt Trump klarer å karre til seg, jo nærmere en Nicholas II-tabbe er han. Mye av det som skjer nå er allerede i den ligaen. Og prøv å tenk litt på hva Trump har kommet med av “gode ideer” tidligere, bare for å bli forhindret av dem rundt seg. Lista er laaaang.

16 Likes

Trump har kledd seg naken, mer eller mindre strippet for muligheten for maktbruk, for deretter å lyve om hva russerne har akseptert. Ikke veldig imponerende.

6 Likes

TRUMP: PUTIN HAD NO INTENTION OF SETTLING UKRAINE WAR || SAYS PUTIN WILL HAVE TO MAKE CONCESSIONS

Dette blir spennende å følge, da skal ukraina vistnok få masse utstyr :wink:
For det var jo trusselen.

3 Likes

Kjenner ikke kilden til Karl Johan Molnes, men i tillegg til den famøse mineralavtalen så skal Trump ha fått på plass en avtale om import av aluminium fra Russland. Lurer på om det er snakk om aluminium fra russiskokkuperte områder i Ukraina?

Naboland og allierte skal som kjent ilegges toll på det samme produktet. Livet er herlig dere, og vi gleder oss hver dag over å kunne våkne opp med en så suveren statsleder hos vår hovedallierte.

3 Likes

Tror de vil angripe i det små der det gir mening ift. å forbedre sin egen taktiske situasjon samt evne til å slå ut flere russere. Som her om dette stemmer:
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1894765873384116275

8 Likes

Lol

15 Likes

"Turning to NATO, Trump says: “You can forget about it. That’s probably the reason the whole thing started.” "

3 Likes

Og Elon? Det er Rasputin

Den gangen var det en tragedie, mens med Donald og Elon er det mest en farse.

10 Likes

The Ukrainian intelligence has confirmed that the strike against the 107th GRAU arsenal in Toropets destroyed 160,000 metric tons in Russian ammunition. Around half of all 122mm shells in Russian inventories was destroyed.
https://x.com/Tendar/status/1894691525801521186

Dette var tilbake i 2024, men viser hvor ekstremt viktige disse anslagene er.

17 Likes

Vi følger forhandlingene minutt for minutt. Og hver time mener alle at Trump gjør noe galt. Vi kan regne med at forhandlingene varer minst ut mars. Kanskje dobbelt så lenge. Så hvis dere skal konkludere hver dag så får dere 30-60 muligheter for å konkludere med Failure før de lykkes i siste forsøket :man_shrugging:

Til informasjon så er dette et diskusjonsforum. Man diskuterer hele tiden ut ifra tilgjengelig informasjon.
Hadde blitt rimelig dødt her om man skal vente på utfallet før man får lov til å diskutere det som skjer. Litt som at man ikke skal få lov til å diskutere forventinger til kvartalsresultater før de er publisert.

14 Likes

Så full “radio silence” inntil vi har alle svar. Makes scense… not.

2 Likes

When asked whether Vladimir Putin will have to make concessions if a deal is reached to end the war, Donald Trump said, "Yeah he will."

Trump further said that NATO presence in Kyiv was the prime reason the war had started, therefore, Ukraine should now forget about it.

Trump then asked Vice President JD Vance to pitch in on Russia-Ukraine. Sharing the update on the matter, Vance said that the President will not make negotiations infront of the public and American media because whenever the President indulges in diplomacy, the media accuses him of conceding before Russia.

Vance informed that President Trump will be holding peace talks in private with both his counterparts.
https://twitter.com/i/status/1894806718715949489

1 Like

Sier bare at man ikke trenger å konkludere for raskt. Dette er en lang og nøye planlagt prosess. Avtalen skjer i det siste møtet. Lavrov er bulldogen. Det er ikke han som kommer til å inngå noen avtale.

Fint hvis du kan legge ved en link (slik at en kan vurdere om det er cherry picking, eller et kort og konsist statement).

4 Likes

Å tro at Trump skal klare å forhandle frem en fred er litt som å tro at en 14 år gammel labrador skal lære seg algebra.

Skjer ikke i morra.

Skjer ikke om to måneder.

Om seks måneder er labradoren avlivet uans.

Blir det en fungerende fred så er det pga noe annet.

Edit: Ikke noe i mot 14 år gamle labradorer. De er bare lite flinke til å lære seg algebra.

Edit2: Man trenger ikke en bull in a china shop her. Man trenger en kombinert hestehandler / teppeselger / ringrev. Kanskje da. Men tror egentlig ikke at hverken Ru. eller Ukr. er der at de er klare for en sånn type hestehandel.

12 Likes

Kan du ikke se for seg Trump som teppeselger? Det kan jeg :sweat_smile:

Btw, så forhandlet Trump fram en avtale med taliban i Afghanistan.

6 Likes

Har heller ikke videre tro på det, men skal likevel gi han og staben 5 % sjanse for å faktisk ro det i land. Derfor er det viktig å prøve å forstå hva som skjer fremfor å forsvare (eller bortforklare) det som skjer (noe som er to vidt forskjellige ting, men som de fleste dessverre ikke klarer å skille). Det å sammenligne med en 14 år gammel labrador som ikke har lært seg å sitte (eller algebra hvis det gir mer mening?) er kontraproduktivt når en prøver å forstå hva som skjer. This is it enten man liker det eller ei.

2 Likes

Hvis ikke Trump klarer det, så har vel uansett Krasnov lagd det kaoset han har fått mandat til.

5 Likes

Ja, ok kan se for meg han som teppeselger, ja. Men ikke en flink teppeselger / hestehandler :laughing:

@TonyS jeg prøver å forstå jeg. Problemet til mange (jeg peker ikke på deg spesifikt nå, men på en del av dem som skriver i media osv…) er at de i min mening prøver å forstå der det ikke er noe å forstå (slik Ketil Solvik Olsen gjorde i innlegget som Bingo la ut, eventuelt så ser man bare det man selv har lyst til å se, noe som selvfølgelig kan inkludere meg selv også, alle har på seg sine egne briller når de ser på ting…). Jeg personlig (basert på det jeg anser som kredible øyenvitners beskrivelse av “forhandlingene” med Kim Jong Un) mener at Trump knapt evner å forhandle, derav bildet “14 år gammel labrador som skal løse algebra”. Har skrevet om det i en tidligere tråd.

“Kim appears to have come away from Singapore interpreting Trump’s gushing behaviour as sign of a desperation to strike a deal, which would potentially leave most of his arsenal in place while normalising relations with the US and lifting sanctions.”

Høres kjent ut eller?

Edit: Sorry for store mengder paranteser / knotete fraseringer. Orker ikke redigere.

Edit2: @Christian når Erdogan går av så håper jeg det kommer et sånt fjernsynsprogram som heter “Erdogan rydder opp”. Starter med en helt umulig geopolitisk situasjon og så er det 5D backgammon med laser i 48 minutter. Resultat uvisst. Men underholdende.

13 Likes