Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Og solgte teppe før teppet var vevd. Skutt bjørn og fell osv.

3 Likes

Edit: Dette var FAKE NEWS
Junior sa vel kanskje høyt her hva senior mener?

:eyes::flushed::eyes:
Edit Tydeligvis fake news, vanskelig å sjekke kilder og se to fotballkamper samtidig
https://bsky.app/profile/robertsilverman.bsky.social/post/3lj4d2yg2xk2s

2 Likes

Vanligvis pleier det i det minste å være én sympatisk person i en familie, en slags maskot, en snill bestefar eller en liten attpåklatt eller noe sånt.

8 Likes
6 Likes

Så at det var en som hadde trukket tilbake en post v fordi det var noe AI generert.

Hadde du sagt at Solvik Olsen m.fl. prøvde å forklare (fremfor å forstå), så kunne jeg vært enig - men KSO prøver (etter min mening) å forklare.

Forståelsen kan være forkastelig, men forklaringen…? Den kan derimot gi mer mening (under forutsetning at du klarer å se på det objektivt fremfor subjektivt).

2 Likes

Fair point, rotete begrepsbruk fra min side.

KSO forklarer.

Jeg mener dermed at forklaringen til kaoset vi nå ser (fra amerikansk side) er at Trump er en kar som Tsar Nicholas II (skrevet et innlegg om det litt lenger opp), dvs. ikke veldig begavet (betyr ikke at han er dum heller, men ikke skarp nok for jobben), og ute av touch med hvordan han skal deale med verden, eller for å si det sånn: Trump og Nick II er mennesker som tror de kan påføre verden sine egne mentale forestillinger. Det går jo i en viss grad (fra sånne posisjoner), men ikke alltid.

Hva det innebærer for oss, får vi prøve å forstå / deale med, som best vi kan.

5 Likes

Problemet med forklaringen til Solvik Olsen er at den blir like treffsikker som å skulle psykoanalysere Trump basert på en magefølelse. Av en hobbypsykolog. Den kan gi så mye mening som den bare vil for den enkelte, det er fortsatt bare synsing basert på ingen ting annet enn en følelse om at slik er det. En øvelse som er blitt forsøkt gjennomført på Trump utallige ganger. I et forsøk på å menneskeliggjøre, eventuelt ufarliggjøre, det uforståelige. Derav denne

Eller sagt på en bedre måte

Hvor det utelukkende avhenger av mitt og ditt ståsted for hvorvidt den ene eller den andre forklaringen gir mening. Mangelen på fakta hindrer muligheten til å perspektere forklaringen på en objektiv måte.

11 Likes

Vet ikke om du har sett fra dagens Cabinet meeting (ligger ute på YouTube), men der refererer han til bilder han har sett - bilder! Det forteller meg at Trump himself er en skrulle, men at staben (og da sikter jeg til den vi ikke ser særlig til) faktisk må ha mer mellom ørene enn det Trump klarer å gi uttrykk for (bokstavelig talt).

Det var en litt for lang forklaring på at jeg er enig med du der;)

4 Likes

Det er nok flere i staben til Trump som har en del mellom ørene, men ingen andre enn Musk har en sterk posisjon i forhold til Trump. (Elon tilfører penger og propaganda.)

Elon ser åpenbart at han har et stort handlingsrom, og benytter seg av dette. Trump er den som sitter med ansvaret, og som høster konsekvensene. Elon er vansklig for Trump å bli kvitt, siden han styrer en viktig propagandakanal. Et brudd mellom dem ville blitt en særdeles offentlig skittentøysvask.

4 Likes

Når alt handler om å være den største bølla for å kunne kreve respekt og motytelser som en ekte mafioso.

3 Likes

Musk er ikke videre (om i det hele tatt) involvert i det utenrikspolitiske. Det er ihvertfall ingen klare indikasjoner på det (men hvis du mener det eller kan linke til det motsatte, så er jeg selvsagt lydhør for det).

PS: Tror forresten at Musk kan bli en som ryker (uten at det påvirker utenrikspolitikken) iom. han ikke klarer å begrense seg ovenfor den oppgaven han er satt til å gjøre. Med det mener jeg at han kan bry seg for mye utover “mandatet” han er gitt. For Trump finnes det bare en konge, og det er Trump (så Musk må passe seg;)

4 Likes

Musk er sterkt involvert i det utenrikspolitiske. I tillegg til å spre negativ propaganda om Ukraina og mest mulig splittende propaganda om vestlige land, har han stilt til intervju med AFD i Tyskland - i praksis i tospann med Vance for å hjelpe AFD. Musk har også trådt til nå når Putin sin presidentkandidat i Romania nå et i Hardt vær, etter at livvakten hans og andre nære støttespillere har blitt tatt med store kontantbeløp, våpen og åpne flybilletter til Russland.

9 Likes

Jeg tenkte på stabsnivå. Hva han gjør etter personlig overbevisning (via bla. X) er en annen ting. Hør, Trump er som tidligere nevnt en sleip ål, men det betyr ikke at en figur som Musk er involvert i utenrikspolitikken. Ser du for deg at Rubio søker utenrikspolitiske og organisatoriske råd hos Asperger-Musk?

3 Likes

Har hvert tydelig en stund nå att han ikke forstår forskjellen mellom respekt of frykt, USA var respektert over store deler av verden, men han mener tydeligvis att de skal være fryktet isteden, og innbiller seg det er synonymt med respekt.

@Boms, så den posten om Junior og stusset ikke så mye på om det var sant må jeg innrømme, regnet med det ville komme før eller siden, mulig de venter litt lengre nå da noen kom de i forkjøpet. Vil ikke bli overasket om Mump regimet ender opp med å sende våpen til ruzzland med tid og stunder.

9 Likes

Mangelen på koordinering vi så i München, indikerer at det ikke foregår en felles og strukturert rådføring i Trumpadministrasjonen. Det er åpenbare sprik mellom visepresidenten og forsvarsministeren på den ene siden, og utenriksministeren på den andre siden.

Ingen vet eller forstår hva Trump egentlig mener, så alle forsøker å vri det til så de ikke motsier Trump. I dette kaoset er det Musk operer fritt. Han angriper de han anser som fiender (og som tilfeldigvis er Putin sine fiender), og promoterer sine venner (som tilfeldigvis et Putin sine venner).

9 Likes

Det er et spørsmål om RESPEKT!!! Det er det eneste Trump vil ha. Og han syns ikke Amerika får nok respekt.
På tide å melde seg inn i paraplyorganisasjonen for alle som liker respekt…

7 Likes

Oppdatering fra bakkehold, kanskje viktigere enn irrasjonelle politikere sine daglige vingling:

Litt tall

:ukraine:

11 Likes

Ok, så da ser du ikke for deg at f.eks. Rubio søker råd hos Musk - men mer at Musk opererer fritt i kaoset og spriket som oppstår blant VP, forsvarsminister utenriksminister (m.fl) ?

1 Like

En grei gjennomgang av hva USA faktisk har gitt i støtte til Ukraina (spolier alert: Tallene til trump stemmer ikke).

5 Likes