Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Han er jo en del av mainstream økonomene som du vitterlig burde avsky, døh.

Og Time er vel selve definisjonen på et mainstream media magasin.

Men “MSM” (som jeg ikke anerkjenner som analysekategori engang, fordi det bygger på en falsk dikotomi) er visst helt ok som kilde, når de taler “din” sak. Passe inkonsekvent, imho.

Og Jeffrey Sachs er en tullebukk. Har vært det siden 1980-årene da han fikk det for seg at det var ham som rydda opp i hyperinflasjonen i Bolivia.

Btw, hvis du lurer på hvem som har satt Europa i denne situasjonen? Folk som sitter og regner på “kost / nytte” som om det er hard science de holder på med, altså samfunnsøkonomer.

Hvem er det som har de “interessante” tankene nå eller? :woman_facepalming:

16 Likes

In Russia, the average real income for 99 percent of people was lower in 2015 than in 1991.[

Hvis russerne ikke hadde hatt så dårlig råd, så hadde de ikke vervet seg for noen hundre tusen kroner, så for putin, så var det nok perfekt.

4 Likes

Trodde vi i utgangspunktet at Ukraina kunne vinne krigen? Når vi ser fasiten på hvor fort vi har reagert og hvor mye midler vi har gitt så er vel svaret nei.

Hva betyr fred i Ukraina for resten av verden. Kan Europa ruste ned? Nei. Til og med Trump vil at Europa skal ruste opp.
Skal Russland ruste ned etter 3. År med krig? Tviler på det.

Hvor realistisk er det at Russland og Kina er i nærheten av å tenke sånn? Det er ren utopi, populistisk søppel.

Vår del av verden er farligere enn noen gang, på tross av fred i Ukraina. Det vet de høye herrene som styrer og de skal ruste opp før shit hits the fan, så må de sørge for at folk ikke får panikk, går på jobb, betaler skatt og driver med selv realisering.
I mellomtiden så er det i hvertfall ikke noe nedrustning på agendaen med det første.

1 Like

Ukraina-Russland konflikten styres av maktbalanse, sikkerhetsinteresser og strategiske hensyn. Alle meninger/analyser som overser disse faktorene - som flesteparten i denne tråden - blir urealistiske og ineffektive. Å vurdere konflikten ut fra moralske prinsipper og normative verdier blir dumt.

Akkurat som når Nixon besøkte Kina i 1972 og Vestens forhold med de barbariske gulfstatene. Realpolitikk og pragmatisme.

Nå har krigen pågått i 3 år nå og Vesten failet totalt med å støtte Ukraina i 2022/2023 mot en aggressiv stormakt. For min del blir det ekstremt overfladisk å fortsette krigen uten noen som helst tidsramme/plan - hvor lenge skal konflikten pågå før man skal sette i gang fredsforhandlinger? Gamble hver dag på at Putin går av/dør?

4 Likes

Hvor langt mener du Ukraina og Vesten skal la russland få gå ? Og med tanke på at de har brutt alle avtaler de har underskrevet med Ukraina er en ny avtale like mye verdt som om du undertegner med djevelen. Husk putin og co mener Ukraina ikke er et land og grunnene for og innvandere var at de skulle frigi de for narkomane nazister .Det sier ikke rent lite om galskapen og dette faller folk for i Vesten ? putin og co er på lik linje med hitler.

12 Likes

Blir som om Mette Fredriksen skulle hevde at Norge ikke var et land, og at nordmenn ikke var et eget folkeslag, bare en slags søte “smådansker” eller “fjellaper” , som de jo pleide å kalle oss back in the day. Bevis: Vi skriver jo fortsatt dansk / klarte ikke en gang å lage vårt eget skriftspråk.

Og flagget vårt? Danebrog med mitt blåsøl inni. Norge må forsåvidt også desvenskifiseres. Hele samfunnet har blitt gjennomsyret av svenske elementer og må purges for disse. Det er et hellig arbeid. Heldigvis har danskene tatt det skitne arbeidet på seg.

13 Likes

Så siden bølla i skolegården mener noe så må alle respektere det og gjøre som bølla sier for hvis ikke så kommer bølla og tar deg / dere? Og det er greit fordi de sa det “klinkende klart”? Og nå kan du bare takke deg selv fordi du ikke fulgte bøllas vilje. Forstår jeg deg riktig her?

EDIT: dette avsnittet punkterte hele innlegget ditt (som egentlig startet ganske bra). Her sier du (slik jeg tolker deg) at det er offerets ansvar hva en bølle gjør med deg. At en bølle skal holde en eller flere andre som gisler med sine røde linjer og trusler osv. Blir som at jeg risikerer bank imorgen fordi en kollega på jobben ikke liker at jeg spiser kjøtt til middag idag. Fristende å dra inn paralleller til voldtektsmenn og voldtekstoffer også men skal holde for meg god til å gå inn i en stråmannargumentasjon.

13 Likes

Spørsmålet er om det er bedre å gamble på fortsettelse av krigen, når man allerede vet at USA ikke kommer til å gi all-in støtte på, eller en fredsavtale.

Jeg tror det er bedre å anerkjenne hvordan verden faktisk fungerer, og at internasjonal politikk ikke styres av rettferdighet og gode intensjoner.

1 Like

Nei du forstår meg ikke riktig i det hele tatt.

Ja de gjorde det samme i 1938,de så ikke faren da heller.

5 Likes

Endelig noen flere realister i tråden!

1 Like

Det spørs hvordan avtalen skal se ut. Om Putin får alt han ønsker seg, så er det en annen ting. Og det tror jeg ikke han får.

2 Likes

Setter pris på en forklaring jeg kan forstå da. For i det ene øyeblikket snakker du om empati med en 4 åring som rives i fillebiter før vi i neste avsnitt skal revertere til “realipolitiske virkeligheter” og se det store og realistiske bildet.

4 Likes

Å inngå en fredsavtale med Russland uten enten atomvåpendekning fra andre land, eller egne atomvåpen, er for Ukraina å gamble. De risikerer at Russland kommer sterkere tilbake, og kjører tortur og folkemord i en enda større skala enn nå.

Det rasjonelle for Ukraina er å la Russland blø seg tomme. Industrielt og økonomisk har Ukraina og Europa ressurser til det.

22 Likes

Er vel de færreste som ikke ønsker fred velkommen dersom sikkerhetsgarantier inkluderes som hindrer Putin i å gå til nye angrep om x antall år.

Fryktelig enkelt å fremstå som en fredselsker om man nekter å ta innover seg hvor krevende det blir å lande en forsvarlig avtale etter team Trumps destruering av alt som heter forhandlingskort

11 Likes
15 Likes

Erdogan er jo troende til å si det fordi han vet at så lenge USA sier nei, så skjer det ikke. Så kan han samle poeng vi Europa.

7 Likes

Blir fyrverkeri imorgen. Hvis det i det hele tatt blir pressekonferanse så skal jeg få med den.

https://www.msn.com/en-us/news/world/trump-wanted-to-cancel-zelenskyy-s-visit-to-us-but-changed-his-mind-after-macron-s-interference-french-news-agency/ar-AA1zVcHS

3 Likes

Mange her som har et veldig binært forhold til “krig” og “fred”.

Ru vs. Ukr. er litt som om Nord-Korea skulle invadert Sør-Korea.

Hva tror dere sør-koreanerne vil foretrekke? En fred på NK-regimets premisser? Å bli en “Ingen kos uten Kims”-vassalstat? Å bli gjenforent med NK? Vil sørkoreanerne foretrekke å leve i “fred” i Nord-Korea, eller foretrekker de å fortsette kampen mot å bli okkupert? Og ev. synes det offeret er verdt det.

Er utrolig mange her som påtar seg å vite bedre enn de som velger å kjempe.

Fascinerende, må jeg si.

Og passe avslørende.

22 Likes

historisk opptrapping til Ukraina krigen

Jeffrey Sachs fremstår da virkelig som en med inngående kunnskap om temaet.

1 Like