Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Sikkert bare en tilfeldighet :man_shrugging:

12 Likes

Hel hvete, ble så irritert/kvalm at jeg måtte ta en spontandonasjon til United24 for om ikke annet symbolsk vise støtte til Ukraina. Og da utelukkende og spesifikt for kjøp av våpen.

Hadde det vært et tilsvarende initiativ for å bli kvitt oransje republikanske slimballer så hadde jeg doblet beløpet.

Til høsten stemmer jeg lett på det partiet som lover å makse forsvarsbudsjettet samt åpne oljefondet for Ukraina.

22 Likes

Mdg?

Om så Mdg. Da er det ille.

11 Likes

Har også donert direkte til Ukraina tidligere denne uken og i kveld

Stemmer også glatt på mdg om det er det som må til

12 Likes

Trump er ikke helt på Hitler-nivå hva diplomatisk brutalitet angår. Selv om det i Trumps tilfelle begrenset seg til et forsøk på å fremstå som the tough guy, men som endte opp i klovneadferd.

"Hendelsen du refererer til fant sted natten mellom 14. og 15. mars 1939, da Adolf Hitler tvang den tsjekkoslovakiske presidenten Emil Hácha til å akseptere Tysklands okkupasjon av Tsjekkoslovakia.

Bakgrunn

Etter Münchenavtalen i september 1938, der Storbritannia og Frankrike tillot Tyskland å annektere Sudetenland, var Tsjekkoslovakia sterkt svekket. I mars 1939 erklærte Slovakia sin uavhengighet under tysk beskyttelse, og den gjenværende delen av landet (Böhmen og Mähren) var sårbar for tysk aggresjon.

Hendelsen i Berlin

Den 14. mars 1939 ble president Hácha og hans utenriksminister sendt til Berlin for å møte Hitler. De ankom sent på kvelden, og møtet begynte like etter midnatt den 15. mars. Hitler gjorde det umiddelbart klart at tyske tropper allerede var klare til å marsjere inn i Tsjekkoslovakia og at motstand ville bli brutalt slått ned.

Ifølge øyenvitner, inkludert Hitlers tolk Paul Schmidt, var Hácha under ekstremt press. Han ble informert om at Tyskland ville bombe Praha hvis han ikke samarbeidet. Under dette intense presset fikk han angivelig et hjerteanfall eller et nervesammenbrudd, og han måtte få medisinsk hjelp av Hitlers livlege, dr. Morell. Etter dette, sterkt svekket og nærmest tvunget, signerte Hácha en erklæring der han godtok tysk “beskyttelse” over Böhmen og Mähren.

Konsekvenser

Samme morgen marsjerte tyske tropper inn i Tsjekkoslovakia uten motstand, og Böhmen-Mähren ble et tysk “protektorat.” Dette var første gang Hitler annekterte et område uten etnisk tysk majoritet, noe som avslørte hans ekspansjonistiske ambisjoner og bidro til at Storbritannia og Frankrike innså at han ikke kunne blidgjøres. Dette førte til en hardere linje mot Tyskland og forberedelser til krig.

Hendelsen står som et av de mest beryktede eksemplene på Hitlers diplomatiske tvang og brutalitet før andre verdenskrig."

4 Likes

Hvis noen andre føler for å donere direkte til Ukraina: https://u24.gov.ua/

Edit: kjapp i avtrekkeren, er det greit å linke til slikt her inne…?

15 Likes

Ja det er snodig at det ikke er en større offentlig debatt rundt hvor vi står når utfallet av krigen noen få steinkast unna er direkte knyttet til vår egen sikkerhet. Skulle nesten tro det var krigstretthet eller kanskje en følelse av maktesløshet folk flest kjenner på. Du taper med lua i hånden ovenfor aggresjon. Hvis ikke norske politikere og mann i gata innser alvoret etter dagens bisarre hendelse blir vi fort husket som nasjonen som ikke handlet med den feiteste lommeboka.

5 Likes

Jeg ser ikke helt hvorfor du drar det opp engang. Som jeg postet over, dette er mer America First Committee - Wikipedia prat. De hadde nesten en million medlemmer før de oppløste seg selv over natta etter Pearl Harbor.

Americans can always be trusted to do the right thing, once all other possibilities have been exhausted.

Kunne vært et Churchill-sitat, men er det ikke. Føler det passer ekstra bra på en dag som dette. Storbritannia sloss to år i andre verdenskrig uten USA.

6 Likes

Vi vil for alltid bli husket som kvalmende krigsprofitører som badet i penger mens den vestlige delen av verden var i ferd med å råtne på rot. Uten å foreta oss annet enn å beskytte en handlingsregel som vil forsvinne som dugg for solen om worse case blir en realitet om x antall år.

12 Likes

Er problemet utfasing av atomkraft, eller tilknytning til, og etterfølgende avhengighet av russisk gass i energimiksen?

Europa trodde feilaktig at handelssamarbeid skulle knytte den fallert Sovjetunionen tettere mot Europa og styrke demokratiske krefter der, Der tok de feil.

At de tok feil betyr ikke at sannheten rundt dagens fakta ikke er gjeldende!

1 Like

Det var Europa som kuttet gassen. Russland har vært en trygg leverandør av gass. Er ikke det heller lov å si? Vi kan godt bygge atomkraft selv og unngå det slik at vi slipper å kjøpe av en krigsforbryter.

1 Like

Vi er ikke krigsprofitører. Olje og gass er ikke krigsindustri.

1 Like

Var kun ment som et ekstremtilfelle av å prøve å bølle seg til å oppnå diplomatiske resultater.

Kall han en bølle da. Så lei alt Hitlerpratet

1 Like

Russland begynte å strupe gassen i forkant av invasjonen. For å kunne bruke gassen som et pressmiddel i etterkant.

Det husker jeg sinnsykt godt, fordi jeg linket de offisielle tallene på dette forumet, for hvor mye gass som ble overført i linjene fra Russland og inn i Europa i forkant og når Russland strupet eksporten.

14 Likes

Ja stemmer. Husker det nå, vi har likevel gjort det mye værre for oss selv. Dog med gode hensikter. Ikke verdt det.

Russland/Gasprom strupet gassen via NS1, Gasprom hadde gjennom avtaler med Uniper en leveringsforpliktelse, som ville gjort Gasprom insolvent hvis ikke beleiligvis at begge NS 1 rørene ble sabotert i stykker. Ikke overraskende ble det ene røret av NS 2 inntakt, men den ville ikke Tyskland signere noe avtale for når de forsto sammenhengen.

5 Likes

Først strupet russerne gasseksporten (til minstevolumet de hadde avtalt med Tyskland), så skyldte de på tekniske problemer og leverte nær ingenting såvidt jeg husker, så ble Nordstream sprengt.

7 Likes

Er dette Hitler-prat? Virkelig?

Spesifiserer at det handler om diplomatisk brutalitet. Drar det ikke en millimeter lengre.

4 Likes