Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Dessverre er dagens fakta at EU for 2 dagers siden kom med en energiplan hvor de planlegger at Europa bare skal gå på renewables, og atomkraft er ikke nevnt et eneste sted…

Friedrich Merz, den innkommende sjefen i Tyskland kritiserte nedleggelsene av atomkraft, men snudde nylig

https://www.euractiv.com/section/eet/news/germanys-chancellor-in-waiting-backtracks-on-nuclear/

Blir en diskusjon om teknikaliteter. Som vil fremstå lite imponerende for våre europeiske naboland som ikke har fete overskudd å ta av når støtten til Ukraina skal finansieres

2 Likes

Vi har ingenting å skamme oss over. Og vi er et lite land. Men vi kan godt hjelpe mye. Bare ikke ta helt av bare fordi vi har 1 industri i landet vårt som tjener penger.

1 Like

5 Likes

Da tror jeg du må lese litt nøyere…

5 Likes

Det er dine ord. Og jo, vi burde skamme oss. Årsaken for manglende støtte er neppe hovedsakelig av økonomisk karakter, men også at vi ikke ønsker å stikke oss ut. Bli outet som et fremtidig mål av russerne. Den direkte årsaken til at de vestlige landene alltid har lagt bakpå i støtten. Og skyld i at Russland aldri har vært i nærheten av å bli beseiret. Feighet.

Og til syvende og sist risikerer vi at vår egen feighet biter oss salig i halen.

15 Likes

Baltikum derimot

1 Like

Du har faktisk rett, det står et lite avsnitt

De skal vurdere muligheten for å strømlinjeforme dagens praksis for løyver og lisenser.

Det var vel derfor jeg ikke oppdaget det ved første gjennomlesning i går.

Synes det er altfor svakt; å bruke en setning, i et helt dokument som for meg ser svært lite forpliktende om SMRer. I tillegg er det ingen tall eller tidlinjer, bare en vag setning blottet for satsning eller forpliktelser.

Jeg forstod først din kommentar om “Da tror jeg du må lese litt nøyere” som et understatment, at “her står det faktisk en hel del”, men du mente selvsagt “hvis du leter med lupe”, skjønner.

Et av hovedkapitlene, eller pilarene om du vil, er mye mer forståelig for meg gitt planene som har vært, og planene fremover:

Ser ikke ut som de planlegger for billig energi som en base for europeisk industri spør du meg.

Da tror jeg du må lese litt nøyere. Og så får du vurdere om det er relevant for tråden.

3 Likes

Jeg har lest gjennom hele dokumentet, og det er relevant for tråden fordi uten energi som ikke koster det hvite ute av øyet så står ikke Europas påståtte satsning på forsvar til troende.

Når verdens rikeste land med en oljeformue på snart 2000 milliarder dollar ikke har råd til å øve sitt militære personell i 2025 fordi det skal satses på utsyr i år så har jeg vondt for å tro at Europa som deindustrialeres pga høye energipriser plutselig skal ha penger til å bygge en forsvarsindustri som skal gå på dyr energi. Da må man kutte kraftig i velferd og pensjoner.
Tysklands grunnlov sier dessuten at de ikke kan drive med særlig underskudd.

3 Likes

I dag mener jeg det definitivt den er på sin plass. Synes den er grei ellers også egentlig.
Sliter fortsatt med å forstå at det går an å oppføre seg slik som Trump og Vance gjorde. Snakk om lavmål.

4 Likes

Formaningen var å lese nøyere, ikke bare lese hele dokumentet.

1 Like

Det går ikke ann heller, annet enn i specialfall. Speialfallen er MAGA-supporters og en del russere. Men i øvrig er det få som er imponert, hvis man ser på kommentarene.
USA er helt bortgjort i alle seriøse internasjonale sammenheng før lang tid fremover.

7 Likes

Trump styrker Europa.
Nå pågår det en vond realitetsorientering på hele vårt kontinent. “Den store orange far i Washington” skiter en lang marsj i oss. Men når vi ser at separasjonsangsten ikke lenger lammer oss, tar vi en samling i bånn, Orban og Fico foruten, og satser på oss selv, ja så oppdager vi at Europa har en felles styrke vi ikke har hatt siden vi overlot vår sikkerhet og skjebne til USA etter ww2. Vi står mer samlet enn på veldig, veldig lenge. Det er på tide!!!
Problemet nå er at Trump også gir Putin økt selvsikkerhet. Det bør vi med vår økonomi greie å håndtere. Med et krafttak må vi erstatte amerikansk Ukraina-bistand.
At Trump helt frivillig gir fra seg amerikansk innflytelse world wide, lever vi godt med.

12 Likes

Når man skreller av at Donald og Vance er hardkokte bøller og alt det negative de har foretatt seg på kort sikt: . Er ikke dette veldig enkelt?
Er det ikke sånn at Donald egentlig bare bryr seg om penger? (hvis man ser bort fra forfengelighet, behov for å være best i alt osv)

Så hvis vi I Norge drar opp 500 mrd til kjøp av våpen fra USA, så er han egentlig happy?

For det vi trenger i det korte bildet, er at Ukraina vinner mot Russland. I tillegg og umiddelbart må vi selvfølgelig sette igang et løp som skaper et samkjørt og sterkt Europa

2 Likes

:trophy:

13 Likes
  1. mars 2025 kl. 01:17

Russland mener Trump holdt tilbake i Zelenskyj-krangel
Mens vestlige ledere er sjokkert over krangelen mellom Donald Trump og Volodymyr Zelenskyj, mener Russland den amerikanske presidenten viste tilbakeholdenhet.
– Hvordan Trump og J.D. Vance holdt tilbake og ikke slo til den drittsekken, er et mirakel, skriver talsperson Maria Zakharova i det russiske utenriksdepartementet på Telegram. Hun anklager Zelenskyj for å være ubehagelig overfor alle han møter.

Tidligere statsminister Dmitrij Medvedev, som nå er nestleder i Russlands sikkerhetsråd, langer også ut mot Zelenskyj og kaller ham et «uforskammet svin» som fikk «en skikkelig smekk» i Det hvite hus. (NTB)

Midt i blinken. Man kan jo bare håpe på at majoriteten i den (republikanske) amerikanske befolkningen også kommer til den samme slutningen. At å stille seg opp med Russland, Nord Korea og Iran ikke er i amerikansk egeninteresse, ei heller egnet til å gjøre landet deres «great again» ift styrkeforholdet med Kina.

«Yes Nicole…that is the question…Why?»….

6 Likes

No -fly zone over hele Ukraina, Europa burde sende alle amerikanske jagerfly vi har, så får vi se hvor lenge de er operasjonelle, for det ser ut som om de vil bli ubrukelig før eller siden uansett, like greit å få litt igjen for pengene selv om det er snakk om dager. :unamused:

6 Likes

Reven er inne i hønsegården

9 Likes