Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Var det han som spurte 8m det da? Ja det var sykt å spørre om.

Som er uhyre farlig når han omgås utelukkende av ja-folk og lar Amerika sine interesser sammenfalle med sitt eget ego (bare å lytte til gårsdagens seanse hvor han blant annet tegnet et bilde av at han selv og Putin hadde opplevd noe svært smertefullt i tospann, ref beskyldningene om russisk påvirkning).

3 Likes

Lindsey Graham etterpå da? Lite flatterende oppførsel det også. Skjedde det noe mer bak lukkede dører som vi ikke vet? Skjønner ikke at det er mulig å behandle Zelenski slik når de vet at han har vært på fronten og stått i det med soldatene sine.

23 Likes

Det er vel mulig å stille Trump for riksrett hvis det er noen få av republikanerne som har baller og vett hvis det skulle bli for ille og han ødelegger alle forhold til andre land og står igjen med Russland som best buddies. Er jo ikke der enda, men ser jo ut som de er godt på vei

2 Likes

Dette var bad, men riksrett? Virkelig? Pust med magen nå.

1 Like

Trump gjør vel i utgangspunktet ikke noe galt så langt utover å være sjefen for en andeflokk som kvakker i kor. Trump er Trump. Verre med alle som vet bedre (Rubio mer enn noen andre), men som har vendt kappen så fullstendig etter vinden.

3 Likes

Bare glem det. De forlater nok mer eller mindre Europa nå. Og amerikanerne må bare ta det som kommer. De får ikke gjort noe uansettt. Flesteparten der har ikke noe dypere følelser for hverken Ukraina eller Europa, ihvertfall ikke maga gjengen.
Vi må klare oss selv nå

Det jeg lurer på er hvordan usa kommer til å reagere og forholde seg til at Europa fortsetter å bidra med våpen til Ukraina.

9 Likes

Jeg mener dette helt oppriktig og i beste hensikt: Jeg er stolt over deg for å ha endret standpunkt. Det krever mot å forkaste en idé man har holdt på lenge, og det gjør vondt mens man står i det. Jeg har vært uenig med deg i mye (det meste) over mange måneder, og er skyldig i mer enn én klovne-emoji, men nå ser jeg en person som revurderer sin virkelighetsoppfatning og justerer kompasset ut fra ny informasjon. Det er det ikke alle som får til.
:pray::clap:

27 Likes

Godt noe av media i USA er reflekterte og kringkaster faktaene

https://vm.tiktok.com/ZNdJbGr6Q/

1 Like

Du har rett. Jeg så nettopp en ny video og det var en mann som stod bak han som spurte det. Video jeg så i går var fra annen vinkel.

2 Likes

Det var en reporter, han burde aldri mer bli invitert til det ovale kontor.

1 Like

Hvis du leser siste setning så ser du jeg skriver at vi ikke er der. Sier at det er en mulighet hvis han i worst case scenario kjører landet en retning de fleste andre mener er veldig skadelig for landets fremtid. Jeg puster godt med både lunger og mellomgulv jeg :wink:

1 Like

Bør nå Oljefondet og andre store fond trekke seg ut av USA
Det blir nok en aktuell debatt nå

3 Likes

Oljefondet bør aldri bli et politisk instrument.

1 Like

Tull. Oljefondet er allerede eit politisk instrument.

5 Likes

I svært liten grad og i høyst kontrollerte former.

Det ville vært et språk som Trump forstod, men jeg tror det ville gjort ting verre. Det måtte i så fall vært som svar på feks økonomiske sanksjoner.

3 Likes

https://www.dn.no/kronikk/sikkerhetspolitikk/finans/oljefondet/oljefondet-kan-finansiere-europas-opprustning/2-1-1781171?utm_source=dn.no&utm_medium=article&utm_campaign=copied_link

Synes Trym Riksens innlegg om forsvarsobligasjoner finansiert av Oljefondet som jeg nevnte for et par dager siden er en ide som bør diskuteres mer av riksmediene.

Løser en god del floker. Norges nye Nortraship.

Renommé: Vi bidrar og blir ikke sett på som et land som stiller seg på feil side av historien.

Forsvarsevne: Bidrar til at alliansen vi må skape sammen med andre har midler til å investere i forsvarsmateriell.

Sikrer investeringene: Kan vekte ned i et usikkert marked (US) og vekte opp i det markedet vi trenger å stabilisere og kan influere (EUR).

Norges rolle i Europa: Alliansebyggende fra dag en uten å måtte ta en lang EU debatt.

« Forsvarsobligasjoner på 1-2-3

• En forsvarsobligasjon er det samme som en statsobligasjon. I Europa regnes slike obligasjoner som risikofrie.
  • Mens statsobligasjoner dekkes statens utgifter til en rekke gode formål, er forsvarsobligasjoner øremerket til forsvar. De kan ikke brukes til andre gode formål.
  • Polens statsminister Donald Tusk og EUs utenrikssjef Kaja Kallas er blant dem som har etterlyst forsvarsobligasjoner, uten at noe har skjedd.
  • I dag eier Oljefondet obligasjoner for 5250 milliarder kroner, hvorav halvparten er i USA og to tredjedeler er utenfor Europa. Uten å rokke ved fondets risikoprofil kan dagens obligasjoner omplasseres i forsvarsobligasjoner med samme risiko som statsobligasjoner.
  • Fondets finanstekniske risiko opprettholdes, mens den ikke-finansielle risikoen reduseres gjennom tiltaket.
  • Det er ikke snakk om veldedighet, men smart tilpasning av fondets likvider.»
14 Likes

Den eneste som vil tape på det er den norske befolkning. Vi kan best utnytte å ha pengene der de er og investere avkastningen deretter.

Stemmer dette blir det mer en spennende framover .

6 Likes