Hittil i år har flere europeiske børser gått bra, mens det motsatte kan sies om de amerikanske.
Kan legge til; hvordan kan oljefondet sies å være et politisk instrument i denne settingen når dets regler og mekanismer forhindrer at politikerne kan bruke fondet som et aktivt verktøy? Ville nesten vært Trumpsk om man skulle eid 1,5% av alle børsnoterte aksjer for deretter å prøve å bruke eierskapet som et slags politisk pressmiddel. Ikke har vi stor nok pondus på den globale arenaen heller til å kunne spille et slikt spill.
Jeg vet, men det er jo kun gått 2 mnd og Trump er en sterk bidragsyter til at det går nedover der borte akkurat nå. Vi må jo alltid se over lengre tid og så lenge EU med reglementet der er som det er, så er det vanskelig å gjøre det bedre enn et friere marked.
De investerer ikke i russiske selskaper
Da bør de vel vurdere å trekke seg ut av usa også
Basert på rådende hendelser? Selvsagt ikke. USA har ikke gått til en angrepskrig mot noen som helst. De spiller et moralsk forkastelig spill med uante fremtidige konsekvenser og thats it. Som de står helt fritt til å gjøre. Dessverre for oss alle. Inklusivt amerikanere.
Etikkrådet er de som avgjør hva retningslinjene skal være.
De er utnevnt av Regjeringen etter innstilling fra Norges Banks hovedstyre.
Norges Banks hovedstyre utnevnes av Kongen i statsråd. Og Kongen kan jo ikke si så mye annet enn ja og amen…
Så, Statens Pensjonsfond Utland er i aller høyeste grad blitt et politisk verktøy.
I aller høyeste grad forblir en sterk overdrivelse i mitt hode. Selv om man kan bedrive en teoretisk og forsåvidt også prinsipiell øvelse og lande på det standpunktet.
Vil USA kunne finne på å true Europa hvis vi fortsetter å støtte Ukraina med våpen ?
Nei, men de kan finne på å heve sanksjoner mot Russland. Det vil i så fall gjøre det til en krig som Russland kan fortsette med lenge.
Sanksjoner fra USA og Europa samtidig er noe som til og med Kina respekter. Sanksjoner fra bare Europa er ikke noe særlig å bry seg om.
Hvorfor svarer du bastant nei? Jeg mener vi ikke kan utelukke noen ting nå
Ser NYT skriver:
“Mr. Zelensky saw all this, of course — he was at Munich, too — but clearly he did not read the room the way his European supporters did.”
Da med tanke på mineralavtale osv…
Før avisen senere snakker om at Zelensky “took the bait” (Vance snakker om ukrainsk rekruttering av tropper, men det er en avsporing fra temaet jeg skriver om).
Virker ikke som vedkommende journalist / redaksjonen her har tatt inn over seg muligheten for at Zelensky trolig godt visste hva han gikk til.
Fra Zelenskys side har han ikke noe valg, uansett. Han må prøve å få noe til. Det var ingen gangbar vei for Zelensky å avskrive mineralavtalen eller USA som samarbeidspartner på grunnlag av whatever Trump holder på med, før USA gjør det sjøl, slik landet i går endte opp med fordi det er styrt av et 78-år gammelt NPD-barn i verste trassalderen.
Og jeg vet at noen sikkert er uenig her. Mener Trump er smartere, eller ikke psyk, eller ikke har en diagnose.
Da vil jeg gjerne ha dere med på følgende tankeeskperiment:
Hvis du setter forutsetninger og mål: “Multipolar verdensorden skjer uansett, og vi må forberede oss på det, og derfor må USA ut av Ukraina og Europa” (jeg antar nå bare at dette er sånn ca. det Trump and his attack dogs prøver på)
Gi så tøylene til en levende eller død statsleder (med administrasjon) og tenk litt på hvor mye bedre (eller dårligere) de ville gjort / gjennomført dette.
Tror dere at f.eks, Merkel, Macron eller Erdogan ville klart dette uten å drite seg selv regelrett ut i prosessen? Det tror jeg. Hva med Churchill? Eller Hitler, for den saks skyld, siden han dukker opp til stadighet her inne? Hva med Stalin? Thatcher? Truman? Milei?
Serr. De jeg tror hadde gjort det mindre smooth enn Trump er folk som Adolf Stroessner (diktator i Paraguay i en milliard år), Jean Bedel Bokassa osv…
Rart med det, plutselig er treningen i å tolke skiftningene og villighet til å agere (rett eller galt) på det som foregår her og nå, heller enn å kjøre den samme trygge oppskriften for å sikre forutsigbarhet, akkurat det landet trenger
Trygve Bratteli forklarte en gang hvorfor AP hadde så stor suksess 1945-1965:
“Vi forstod tida vi levde i, og ga svar folket trodde på”
Man kan si og mene mye om om Listhaug, men hun er ofte bang on på første del av setninga. Spiller hun kortene riktig kan hun fort komme til å bli den som gir folket svarene de tror på også.
Flere her har allerede har vært inne på dette: Valget som kommer i høst kan bli et verdivalg hvor velgerne vil være mer mobile enn de har vært på lenge lenge.
Vil lett kunne stemme FRP om de tar en markant lederrolle i nødvendig agering både mtp støtte til Ukraina og vår egen forsvarsevne. Ingen spørsmål er i nærheten av så viktige. Og den kommer fra en som ofte slår av radioen når Listhaug serverer sine nøye kalkulerte populistiske spissfindigheter.
Må puste med magen nå 🥸