Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Nei, det er ikke vanskelig i det hele tatt! Men var det å forvente at Trump og Co. ville la seg påvirke foran millioner av TV-seere (inkl. Putin og Xi) ?

Den som tier, samtykker. Holde kjeft ville kanskje sørget for å få mineralavtalen i boks, men selve fredsforhandlingene ville fortsatt strake veien til helvete. Zelensky oppnådde å åpne øynene til alle andre enn MAGA-kulten. Som kan vise seg å være redningen. Til slutt.

Høyt spill? Åpenbart. Påtvunget av Putins disipler, Trump og Vance.

4 Likes

Akkurat! Det er også det jeg prøvde å si lenger oppe i tråden…

“Dette er ingen fredsavtale, eller en avtale som inneholder sikkerhetsgarantier. Det er en forretningsavtale mellom to land for å øke utviklingen, prosesseringen og inntekts-genereringen av alle offentlige og private ukrainske eiendeler, inkludert, men ikke begrenset til, forekomster av mineraler, hydrokarboner, olje, naturgass og andre utvinnbare materialer, infrastruktur, havner og statseide foretak (ref. punkt. 5). Hvis det allerede var etablert fred i Ukraina, så kunne dette vært en avtale med tanke på oppbygging og videre utvikling av et land ødelagt av krig.”

++

Hvis intensjonen var å ikke underskrive avtalen, men vise foran millioner hvor lite forpliktende avtalen var, så fikk han frem poenget 100 %.

1 Like

Intensjonen var å skrive under på avtalen, garantert. Men husk at Zelensky knapt tar seg tid til å sove. Døgnet har alt for få timer og Ukraina befinner seg i en prekær situasjon. Macron kan tillate seg å nærmest krype for Trump i håp om å oppnå noe. Zelensky og Ukraina derimot kjemper for sin eksistens og kan ikke sitte stilltiende å se på at Trump og Vance gir Ukraina til Putin som en gave i håp om å få respekt fra deres store helt.

Derav behovet for Zelensky til å ha på seg flere hatter i møtet med Trump. Også den som testet farvannet og som stod fjellstøtt i mot når de sedvanlige løgnene og Putin-propagandaen ble forsøkt servert.

2 Likes

Dette er fryktelig drøye saker, og jeg tviler på om det kan snu🥶
Hadde vært så mye bedre å ha :us: med og ikke nøytrale/mot.

8 Likes

Kan ikke helt forstå hvorfor du mener det. Hvis du mener med forbehold om x og y osv. så er jeg enig, men uten forbehold utover avtalens tekst (vist lenger oppe i tråden)?

1 Like

Noen burde svart Elon med illustrasjonen med en nesten rasert sporvogn som straks stopper som første bildet. Og 50 sporvogner klare om noen år.

Dette er de samme idiotiske nærsynte simple take misforståelsene som styrer for tiden. Og som glemmer at det er ikke et spill på en runde, men en kompleks verden du prøver å banke ned i det misforståtte lille verdensbildet du sitter i.

12 Likes

Minner meg litt om de gamle aztekerne som trodde de måtte ofre en 10-20k menneskehjerter hver dag for å please solguden sin. Misguided as fuck dette. Tragisk.

3 Likes

Mulig at jeg mangler fantasi og er helt ute å kjøre, men Musk har da vel vært mer på bærtur tidligere enn den der…? Zelensky KUNNE ha stoppet krigen her og nå til elendige betingelser, men han trenger - som bildet vel illustrerer - garantier for at toget med drepte soldater ikke starter å bevege seg på nytt om x antall år grunnet nye angrep fra Russland.

2 Likes

Fordi

1. Ukraina ville aldri tatt sjansen på å holde USA bevisst for narr
  2. De trengte en slik inngang i et forsøk på å spille på Trumps ego som deal-maker. Få ham hvert fall litt investert i prosjekt Ukraina.
2 Likes

(post deleted by author)

Hva er egentlig målsettingen til Putin/Russland etter at Ukraina er tatt? Ser de for seg å ta tilbake de landene som tidligere var en del av Sovjetunionen? Eller vil de ta de tidligere Warszawapaktlandene også? Eller er det endelige målet et storrike som omfatter hele Europa?
Med et oppløst Nato og uten atomparaplyen fra USA, er Europa usedvanlig svakt. Dersom USA løfter sanksjonene fra Russland, så kan Russland med sin krigsøkonomi bygge seg relativt raskt opp igjen. Dette kombinert med at de ikke bryr seg om hvor mange soldater de mister på slagmarken, gjør dem til en reell trussel på sikt mot hele Europa.

9 Likes

Nå går du/vi i ring, og er tilbake der jeg skrev:

"Jeg mener å huske at seansen gikk relativt greit frem til Zelensky ville vise Trump noen bilder. Trump kunne f.eks. sagt at han ville se på dem senere, men istedenfor tok han imot bilde etter bilde samtidig som han nikket anerkjennende til det Zelensky fortalte rundt bildene. Trump holder mao. på å gå inn i en “felle” (ikke en bevisst felle, men dog) der han anerkjenner den russiske uretten som fangene har blitt utsatt for. Zelensky kan her føle at han også kan få anerkjennelse for at russerne er terrorister og ikke til å stole på. Alarmen går hos Vance! Han skjønner hva som holder på å skje (Trump innser ikke det samme), og ber så om å få si noen ord - ord som han vet at Zelensky umulig kan svelge (og Vance vet utmerket godt hva som vil provosere).

Hvis intensjonen til Zelensky var å underskrive avtalen, for så å dra derifra, så måtte han bare passe seg for å ikke bite på all dritten som han visste (eller burde visst) ville komme. Hvis intensjonen var å ikke underskrive avtalen, men vise foran millioner hvor lite forpliktende avtalen var, så fikk han frem poenget 100 %. "

Vi mener sikkert mye av det samme/eller snakker forbi hverandre - så jeg gir meg derfor her fremfor å fortsette ringdansen.

4 Likes

https://x.com/elonmusk/status/1896026564019830820

:nauseated_face:

De har nok ambisjoner ja, men når de sliter med å knuse et land de trodde de kunne ta på få dager er det vanskelig å se for seg hvordan de skulle klare noe større.

Vi mener nok det samme, sett bort fra en viktig detalj; jeg anerkjenner ikke følgende premiss;

Intensjonen, altså et bevisst valg. Derav:

2 Likes

Med et passivt og likegyldig USA, vil nok Russland prøve seg på videre ekspansjon.

5 Likes

Ikke bevisst (enig der), men Zelensky kan ha følt at sjansen for å vise galskapen foran millioner inkl. Putin plutselig bød seg. Først med bildene (som Trump kunne avvist), og så med ordbruken rundt Putin (der alarmen gikk for Vance).

Avtalen skulle underskrives etter seansen på det ovale kontor, men ved å få administrasjonen til Trump til å stilltiende (den som tier samtykker;) akseptere bilder og verbale uttrykk, så ville Zelensky (foran millioner) score særdeles dyre, forpliktende og gode poeng.

2 Likes

For å vri tråden tilbake til det den handler om.

Ukrainian forces have punched deep holes into Russian defenses in Toretsk and re-entered into large part of the city. They have already entered the ruins of the city center.

Ser ut som de snart fanger en gjeng russere.

23 Likes

Sikkert verdt å nevne at Vance/Trump sitter å harselerer,driver hersketeknikk og mindregjør en statsleder på sitt eget språk, som zelensky må svare på in turn.

Trump er mer klovn enn noen gang, og han der vance har øya trykt så langt inn i skallen at han umulig kan ha noe sidesyn. Det blir nok første og siste gang han representerer reps.

De er bøller, enkelt og greit.

17 Likes