[quote=“mvalen, post:3995, topic:41612”]
Det fantes aldri en slik avtale.
Nei,for da hadde det stått i Budapest memoaret av 1994 .
[quote=“mvalen, post:3995, topic:41612”]
Det fantes aldri en slik avtale.
Nei,for da hadde det stått i Budapest memoaret av 1994 .
– Jeg gav Ukraina antistridsvognsmissiler og sanksjoner mot Russland. Putin kan fortelle dere, dette har ikke vært så bra for dem. Jeg vil bare ha rettferdighet. Jeg har ikke gitt Russland noe utenom sorg. Og så sier de hvor «nær» jeg er Russland.
Høres ikke ut som han kommer til å lette sanksjoner eller stoppe Biden våpen til Ukraina.
Slik jeg har forstått er det vage muntlige løfter om at NATO ikke skal utvides østover. Dette var i så fall en dialog mellom NATO og Sovjet. Sovjet er oppløst for mange tiår siden. Ingen løfter er gitt Russland. Mange blander Russland og Sovjet.
Kom over denne. Hva er tankene deres om at Ukraina og Kina kan bli gode venner. Slik Trump har spilt kortene sine nå, så har han jo lagt opp til et lite serv-ess for XI. Kina kan i fred og ro bruke sin “soft power” der USA feiler totalt.
Ser noen skriver det i kommentarfeltet til klippet men hadde jo vært den ultimate til Trump hvis Zelensky hadde gitt bort mineralfeltene til Kina 🫡
Tilbakevist av Gorbatsjov, det var ikke et tema.
Veldig dårlig for Russland
Hvis Ukraina bare svært gradvis bomber russiske oljeinstallasjoner, så kanskje de kan redusere Russland sine andeler i markedet samtidig som OPEC øker?
For Kina dreier det seg ikke bare om mineralressurser.
Kina sliter med en enorm overkapasitet på produksjon av byggematerialer, etter at boligboblen sprakk. Alt fra armeringsjern til interiørdetaljer. Å bli med på gjenoppbyggingen av Ukraina ville gi kjærkommen aktivitet i sektoren.
Et annet element mange glemmer, er at før krigen kjøpte Kina mye korn i Ukraina, og investerte i utskipningsanlegg i ukrainske havner. Ironisk nok hadde Kina forbud mot kjøp av Russisk korn på grunn av sprøytemidlene som Russland bruker.
En avtale var det, men den var muntlig.
The documents reinforce former CIA Director Robert Gates’s criticism of “pressing ahead with expansion of NATO eastward [in the 1990s], when Gorbachev and others were led to believe that wouldn’t happen.”
Noen få år etterpå kom Nato tilbake og basically sa: “haha, ingenting ble skrevet ned på papir, så nå skal vi ekspandere en hel masse og til slutt omringe dere…lol”
Så gikk det som det gikk til slutt…
Dette er faktisk et ganske viktig moment, samtidig vil jo Kina være venner med Russland. Men enda mer, kina vil ha landområder som Russland har.
Men det er ikke "NATO som vil ekspandere”, det er land som ligger nære Russland som selv har søkt beskyttelse gjennom NATO-medlemskap - fordi de har observert at Russland er et ekspansjonistisk og aggressivt regime
Du blander sammen situasjonen den gang med i dag.
Sovjetunionen eksisterte, og Vesten forsikret dem om at de ikke skulle fylle Øst-tyskland med soldater når Østtyskland gikk ut av militæralliansen med de andre østblokklandene til et gjenforent Tyskland.
Vestlige politikere så på den tiden ikke for seg at Sovjetunionen med tilhørende militærallianse skulle oppløses. Sovjetlederne så det nok heller ikke for seg.
Det som skjer nå kan sees som Kina og USA som konkurrerer om Russland sin gunst. Fordi Kina er helt avhengig av naturressursene derfra. Og fordi USA vet at de får balletak på Kina dersom Russland kutter dem ut (og atpåtil allierer seg med Saudi og presser Canada, slik at de får kontroll over omlag 50% av verdens olje)
“not one inch to the east” var det som ble avtalt.
“The Russians must have some assurance that if, for example, the Polish Government left the Warsaw Pact one day, they would not join NATO the next.”
Forstår ikke denne trangen til historisk revisjonisme…eller jo, forstår i grunn godt, dere liker ikke tanken om at vår side faktisk har endel skyld for det uføre Ukraina nå står i…
Spiller ingen rolle, sluttresultatet er akkurat det samme.
Det var en helt annen situasjon.
Når det gjelder hvem som har skylden for folkemordet som nå pågår i Ukraina, så er det Russland. Det er de som startet det, og de er de som begår folkemord nå.
Du har stor forståelse for facistregimet i Russland, men ingen forståelse for ukrainerne som kjemper for å stanse de barberiske forbrytelsene som Russland begår. Dette er vår tids klareste kamp mellom godt og ondt. Jeg har valgt den gode siden. Den som forsøker å være nøytral, støtter i praksis ondskapen.
Dette er typisk hjernevask logikk. Alt er enten sort eller hvitt. Alt vår side har gjort er nobelt og alt den andre siden har gjort er ondt. Mentalt samme innstilling til en blodig krig som supporter på en fotballkamp.
I det minste så klarer jeg å erkjenne at kanskje ikke vår side har opptrådt helt perfekt og faktisk har spilt en rolle i historien som har kulminert i dette shitshowet.
Vår side kastrerer ikke hundrevis av krigsfanger.
Vår side graver ikke ut øynene på folk.
Vår side voldtar ikke barn, kvinner og menn i stort og organisert omfang.
Vår side har ikke konsentrasjonsleirer.
Den som arbeider for å svekke støtten til Ukraina, har valgt side med disse groteske overgriperne.
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Avspore.
Du forsøker å snakke vekk de mest groteske og omfattende overgrepene i Europa de siste 80 årene, med at overgriperen føte seg truet.
Fakta er at Russland gikk inn i Ukraina med lister over hvem som skulle drepes, hvem som skulle trotureres og hvem som skulle deporteres. Dette for å utslette den ukrainske kulturen og nasjonale identiteten. Dette har ingen ting med å føle seg truet.
Russland har tømt alle grenser mot NATO for soldater og materiell. Ganske enkelt fordi de vet at NATO ikke er en trussel. Russland er ikke redd for å bli angrepet. Russland er redd for å ikke kunne angripe nabolandene sine.
Folk som arbeider med å undergrave støtten til Ukraina, støtter i praksis fasitstregimet i Moskva. Dette er en skjeldent klar svart/hvitt konflikt, og det er Russlands groteske framferd som er uendelig svart.
Jeg forstår godt at du har problemer med å ta inn over deg grusumhetene til folkene du støtter. Avsporingen er at du forsøker å avlede med russisk historefortelling, som absolutt er revisjonistisk.