Alternativt redusere bombelasten for å øke rekkevidden.
De kan også lande på enklere flyplasser for å fylle drivstoff etter bombedroppet, før de fortsetter til bake til basen.
Det er disse flyplassene nær Ukraina jeg tror de har sluttet å bruke.
Jævlig bra skrevet:
Tallene betyr noe. To av våre ansatte har falt ved fronten. To er blitt hardt skadet, men har kommet hjem. 151 er i dag ansatt, og mange av dem kan fortsatt bli innkalt. Hvor mange av våre folk som har mistet sine kjære og nære, har jeg ikke tall på. Vi er en bedrift i krig. Det var ikke et scenario vi så for oss for snart 30 år siden.
Vi må bare håpe at alle disse tallene beskriver en reell svekkelse hos Russland, og ikke bare en pause slik at de onde kreftene i Mordor kan bygge seg opp igjen.
Siden vi er i det humoristiske hjørnet…
«Norge har gjennom økede olje- og gassinntekter, samt våpensalg, tjent mer enn 2000 milliarder kroner på denne krigen. Og så pludrer vi om hvilke smuler vi skal gi de som slåss? Dette er jo forbi stusslig, vi er jo per i dag langt bak både Danmark og Sverige som giverland. Har «Norge først-retorikken» fra visse hold gjort at vi ikke vil gi bidra nok at det gjør en forskjell for Ukraina?
For hva skal vi egentlig fortelle våre barnebarn når de spør oss om hva vi gjorde for å bidra til Ukrainas selvstendighetskamp, som egentlig var vår egen? At vi trodde det ville gå bra? At vi håpet politikerne visste hva de gjorde? At vi alle egentlig gjorde så godt vi kunne?»
Kjære Trump. Du er så god til å bygge grensegjerde. Kan du hjelpe oss med det her også og få ruzzerne til å betale for gilde? Vi plages så av illegal innvandring som dreper og plyndrer og de spiser våre kjæledyr
Norge er nabo med Russland, skal deale med dem på Svalbard og nordområdene osv osv.
Forstår godt at man forsøker å være diskret og tilbakeholden med støtten i det perspektivet, nok i frykt for å ødelegge forholdet på lengre sikt. Det er en realitet men ikke bare kan velge seg bort fra.
Jo svakere Russland blir, jo lettere er det for Norge å øke støtten, og jeg gjetter på at Norge vil bidra kraftig i en evt gjenoppbygging av Ukraina.
Problemet her er jo at om ikke støtten økes og kommer raskt, så er det ikke et fritt Ukraina å bygge opp lenger.
Så etter mitt syn er at hver krone gitt i dag (selvfølgelig skulle vi gitt pengene/ressursene enda tidligere) sparer oss 2 - 3 kroner om ett til to år, i tillegg til at ukrainske liv spares.
Isolert sett når det gjelder krigen i Ukraina så er jeg helt enig i den vurderingen.
I et større bilde så trenger vi et så godt forhold til Russland som mulig. Ellers kan det fort om noen år bli litt «Roll over Beethoven»…
Tror ikke vi har noe å tape på og være “tøffe i trynet” ovenfor ruzzerne, vi får stole på at vi har NATO og Europa i ryggen. Vest-Europa kan vel vanskelig klare seg uten vår gass og olje, så jeg tror det er grunn nok til at vi får støtte.
Men selvfølgelig skal man opptre fornuftig og forsøke å holde diplomatisk kontakt, så man ikke unødig skaper mer konflikt enn nødvendig.
Det er nettopp unnfallenheten og kompromissviljen i vesten som gav Putin mot til å gå til stadig større kriger. I en diktators verden er det bare makt som betyr noe. Diplomati uten makt bak, er verdiløst. Godvilje kan ikke opparbeides. For Putin er du enten en fiende, eller en tjener.
Vi har ingen ting å tape på en solid støtte til Ukraina mot Russland.
Tenker du det samme om Kina?
Burde Norge satt hardt mot hardt og aldri firet på kravene til menneskerettigheter osv?
Det føles litt ekkelt at vi solgte litt av din og min integritet for å fylle lommeboka til noen av de rikeste menneskene i landet.
Så er det lett for meg å si som ikke har noen direkte gevinst av det. Disse gråsonene blir viktige fremover.
hej Norge
Dagens !!
Ruskiiiies får bøllebank i Kursk !!! – Trap
Og Denys !!
Magen til idioter skal man lede længe efter — lidt begravelses stemning i Solovyous studie
Geder for artilleri og granater next step
Vi lever i 2024 — hvor lever Ruskiiies og Kim
Slava Ukraini
Dansken
Erna sitt knefall for Kina gikk sterkt inn på meg. Jeg har i ettertid ikke ansett henne for å ha integriteten som behøves for å lede landet, og ikke bare administrere det (som Merkel administrerte Tyskland).
Når det gjelder goodwill fra Kina, så er tankegangen der også autoritær. De skaffer seg ulike monopoler, for å kunne bruke dem.
Det siste jeg har fått med meg, er at de har begynt å strupe Ukrainas tilgang på deler til droner. Det ser imidlertid ut til at ukrainerne så den komme, og har etablert alternativer. Det vil overraske meg om vi har en lignende strategisk tankegang i Norge.