Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Ja dette har blitt sagt en stund, hvor lenge skal krigen fortsette for å prøve bevise hypotesen om at Ukraina faktisk vinner på sikt? Det kan pågå mye lengre… foreløpig er det stillingskrig hvor de dreper hverandre og lite taktiske seiere. Så ingen utsikter til store endringer utover håp og drømmer om at Russland skal kollapse på et vis.

Når USA nå bestemmer seg for at nok er nok så blir det nok fredsforhandlinger. Trump tvinger de til bordet, så ser man hva de er villige til å gi. Russland krever ganske mye, så jeg vet ikke om Trump lar de få alle områder de ønsker.
Uansett er det fint at europeiske land er med å prøver gi Ukraina få sterkere kort, men de skal brukes i forhandlinger ikke i åresvis i praksis i krig håper jeg.
Bygge forsvarsindustri er ihvertfall det mest avskrekkende slik jeg ser det, for det hjelper ikke love penger og støtte om det ikke finnes noe å sende på kort sikt.

Samtidig kreves det uansett også masse personell, så om Ukraina ikke klarer det så blir det veldig vanskelig. Som Vance sier så er det ikke veldig lovende når du må røske unge menn av gaten for å tvinge de i hæren. Unge under 25 flykter fordi de vet aldersgrensen vil gå nedover snart.

2 Likes

Det ble sågar avholdt vinter OL i 2014 og fotball vm i 2018. Men den muligheten for å bygge opp landet har jo Putin pissa bort på eget ego.

6 Likes

Hegnar treffer meget bra her.

5 Likes

Poenget mitt er at ingen av oss vet hva Trump sier til Putin og hvordan forhandlingene foregår. Jeg hører jo på hva han sier, har ikke hørt han si at Putin skal få alt han krever… men at han får noe er jo åpenlyst. Det ser jo ikke ut som at vi klarer å “kreve” det tilbake. Men nå kommer europa virkelig på banen så får vi se hva der fører til. Men det er allerede tre år ut i krigen nå og jeg frykter det er begrenset hva vi kan gi/hjelpe på kort sikt. Ukraina har kun de folkene de har å spille med, så litt flere raketter osv gjør ikke all verden. Russland vil kunne stå i denne forferdelige situasjonen lenge. De har svært mye fattige og ødelagte folk som ikke har då mye i mot å gå i krigen, som de i Ukraina som nå er “ettertraktet” i utlandet.
Den ene siden har muligheter, den andre har ikke det. Selv om Ukraina selvsagt har forbud mot å forlate landet da, men så ser vi at det kommer også unge menn hit som flykter krigen. Er ikke det ganske åpenbart at 18-25 åringer bruker muligheten til å flykte til vesten og nyte våre goder? Mens fattige russiske mennesker fra grisgrendte strøk tilbys mange penger og kan føle at de bidrar. De har jo også selvsagt svært mange som faktisk støtter krigen og er hjernevasket. Ukraina er mer åpnet opp for Vesten og vet hvilke goder som finnes.
Poenget er at jeg frykter at det er ikke så enkelt for vesten eller Zelensky å bare kreve at krigen fortsetter og mate på med utstyr og penger. Til syvende og sist må det også kriges. Samtidig så vil det også uansett på et tidspunkt måtte forhandles, så hva er tidspunktet dere mener det er greit?
Selvsagt hadde det vært bedre om kortene på bakken var enda bedre, men hva om det bare går feil vei fremover?
Skal det forhandles når Russland faktisk har fått alle områdene de mangler? Da tenker jeg på de som de påstår nå er russiske, ikke hele Ukraina er ett så spesifikt mål.

Verden burde boikotte alt av amerikanse varer, alt fra netflix til tesla

15 Likes

Nå er dette mer i retning av Usa - politikk, men hva Donald og venner vil med Europa, kommer veldig tydelig frem i dette ferske klippet :

5 Likes

Har ingen problem med at man forhandler. Det jeg sliter med er at du overhodet ikke evner å fange opp hvordan Trump behandler den ene parten med silkehansker, mens han aktivt saboterer for den andre. En utvikling som startet lenge før den famøse fredagen. Man trenger ikke å være Einstein for å skjønne at det påvirker maktbalansen i forhandlingene. Som er det alvorlige problemet; at kun den ene parten ilegges et press for å få maksimert utbyttet av de kommende forhandlingene. Da gjenstår kun en mulighet: Russland får som Russland befaler. Som vil ha katastrofale sikkerhetsmessige konsekvenser for både Ukraina og Europa.

14 Likes

Når tyven har hånden nede i lomma di med hånden rundt lommeboken, kan det jo være at han bare vil varme hånden sin litt.

8 Likes

Trump gjør det han kan for at partene kommer til bordet. De kunne gjort det uten at Trump tok vekk støtte, men det var visst ikke mulig. Det er ikke slik at Trump krever at Putin får alt. Men han gjør det han kan for p fremskynde prosessen mot p starte forhandlinger.
Er Putin urimelig og Zelensky fair, så kan du nok se at Trump girer opp for å tvinge Putin til å møtes på ett rettferdig sted også. Det finnes et scenario hvor det blir økt backing, men ikke slik Zelensky nå opererer.
Trump vil ikke at Zelensky skal kreve og bestemme, de kan ikke forvente støtte uavhengig av hva de gjør. Så om han spiller på lag blir det nok bedre. De som fyller med på Trump forstår godt at det Zelensky gjorde på fredag og egentlig før den tiden også ikke var lurt. Tror noen gir han dårlige råd. Han behandlet Trump som Biden, som egentlig lovet å bare gi og gi. Trump tar ikke bare i mot…man må lære seg å lese andre mennesker.

Problemet er at de fleste har Trump derangement syndrom og derfor ikke klarer å forstå seg på Trump. Man kan feks ikke lytte til venstresiden i USAs ang Trump. Deres virkelighetsoppfatning er helt annerledes enn MAGA. Så da blir det veldig vanskelig. Europeere og nordmenn også har jo også null forståelse og har blitt foret med anti Trump propaganda i ti år. Selvsagt klarer de ikke å forstå seg på han. Norge tror jeg er i toppsjiktet når det gjelder TDS i befolkningen, våre media serverer jo kun det CNN og lignende gjør. Derfor er det så overraskende for folk her at Trump er så populær.

2 Likes

Var det meningen at vance skulle legge ut om hvordan putin var til å stole på og at Ukraina kunne få en fred uten sikkerhetsgarantier? Uten at zelenskyj skulle si noe?

Greia er at hvis all amerikansk støtte hadde vært oppe, så kan det vel hende at Russland hadde firt på noen av kravene sine. Nå har Trump gitt til USA, svekket Ukraina. Hvorfor skal Russland gå for noe annet enn maksimalistiske mål nå?

13 Likes

Med Trump i det hvite hus forsvant all decency ut døren. Så enkelt er det. Amerikanerne ønsket det sånn. Hversågod.

Det har ikke noe med hvordan norsk eller utenlandsk media omtaler han.

8 Likes

Shame on you!! Det er uttalelser som dette som gjør meg skikkelig kvalm og uvel for tiden. Den største delen av verdens befolkning kvier seg for the donald sitt neste påfunn å så greier du å lire ut av deg dette i tillegg?? Du skulle hatt skammekroken ut måneden spør du meg.

23 Likes

Trump sier ikke noe til p00tin. Det er p00tin som sier til Trump hva han skall gjøre, og så gjør han det.

9 Likes

Det dreier seg ikke om en hypotese. Det dreier seg om ukrainerne skal tortureres og drepes av russerne, eller om de skal kjempe videre. Det valget må være opp til ukrainerne, og velger de å kjempe har vi valget mellom å støtte dem eller støtte det russiske folkemordet.

Er du komfortabel med at Russland får fortsette med sin bestialske framferd mot den ukrainske befolkningen?

16 Likes

Og du er enig i at det å kalle Zelenskyj diktator, beskylde han for å starte krigen, smiske med Putin og kaste alle gode forhandlingskort (sett fra Vest) før man en gang har startet er riktig måte å gjøre det på?

Er noe veldig galt når det å påpeke hva Putin faktisk har gjort og hva dette sier om hvor mye Putin kan stoles på er å fornærme. Zelenskyj var doomed, han vet at en avtale uten sikkerhetsgarantier gir et liv i frykt frem til Putin er klar til å ta neste jafs og det blir skikkelig ille. Skal han da jatte med og smiske til Trump og Putin for noe som i realiteten nesten garantert bare blir en våpenhvile som Putin trenger for å bygge seg opp til den skal brytes?

15 Likes

Dette er fri fantasi. Som ikke gir mening i den virkelige verden overhodet. Trump har kastet absolutt alt av potensielle forhandlingskort ovenfor Putin ut av vinduet. At du ikke forstår at noe skurrer gitt dine skriftlige formidlingsevner fremstår heller merkelig. Her har man å gjøre med et regnestykke som rett og slett ikke går opp. Som burde lede til noen spørsmål heller enn forsøk på å lure deg selv i din streben etter å se lyset der alle andre ser et bekende mørke.

19 Likes

Start med å vedta at våre idrettsfolk ikke får reise til OL neste gang da. Tidsspørsmål før det kommer opp.

4 Likes

Europa står fritt til å stille sikkerhetsgarantier, den avtalen Trump ville signere er bare ett steg på veien. Det er ingen fredsavtale. Når den forhandles kan europeiske land backe slik de vil for å prøve få mer for Ukraina. Trump har ikke nektet Europa love garantier, det har jo vært ute i media at USA har spurt de ulike landene hva de ser for seg og bidra med

Dette møtet var ikke stedet for å ta opp alt det Zelensky gjorde. Han har ikke skjønt hvordan Trump tenker og det er åpenbart andre i Europa også ikke gjør.

Når skal det forhandles??

Det er bare barnslig å si at jeg må i skammekroken for å si akkurat hva Zelensky gjorde. Han provoserte.
Dere må også forstå at Trump og maga ikke forguder Zelensky slik mange ser ut til å gjøre nå. Ukraina har ingen mulighet til å kreve unconditional support fra USA.
Hvorfor skal de backe med whatever it takes? Hva er end goal her. Biden er ute og Zelensky må realitetsorientere seg. Det må være ett mål bak denne enorme kostnaden, både i menneskeliv og ressurser.
Det ligger ikke i naturen til USA/Trump å la andre land bestemme over de.

3 Likes

For de har lovet det ifm atomvåpnene UKR ga opp?
Når lovnadene ikke holdes bør UKR bare gjøre hva de kan for å få et atomarsenal igjen, så får det briste eller bære.

11 Likes