Jeg er delvis enig med RedEnergy her. Jeg tviler sterkt på at Trump og Vince planla å sabotere noe, men det er åpenbart at de ikke var enige med Zelensky.
Det er viktig å få med seg at mye av Trumps prosjekt handler om å kutte kostnader. Der Biden har brukt penger som om han hadde en utømmelig brønn, forsøker Trump å skape mer balanse i regnskapet.
Han prøver å se på krigen med et mer pragmatisk blikk: Kan man virkelig finansiere en evigvarende konflikt? Og ikke minst, hvorfor skal USA bære den tyngste byrden når det er Europa som står nærmest trusselen? Mineralavtalen hans kan fremstå kynisk, men noen ganger er det nødvendig å vurdere den økonomiske helheten, selv når det kan virke brutalt.
Ta for eksempel forskjellen på hvordan Vesten og Kina driver bistand. Vesten har en tendens til å tro at veldedighet i seg selv har en varig verdi, men i realiteten løser det sjelden de underliggende problemene. Man gir støtte, men lærer ikke mottakerne å stå på egne ben. Kina, derimot, går ofte inn med en forretningsmessig tilnærming. Tidligere gjorde Vesten det samme, men med et rasistisk preg som gjorde at det etter hvert ble vanskelig å forsvare.
Så spørsmålet er: Tror vi virkelig at vi kan presse Russland tilbake? Tror vi at de ikke på et eller annet tidspunkt vil ty til taktiske atomvåpen? Hva skjer da? Skal USA svare med bombing? Skal Europa? Eller vil vi ende opp i enda en evigvarende krig? Hva er egentlig målet?
Det som forundrer meg mest, er de som alltid har kritisert USA for å blande seg inn i alt mulig og være verdenspoliti, men som nå hyler og skriker fordi de ikke gir nok støtte til Ukraina. Bestem dere. Det samme gjelder de som klager over høye strømpriser, men samtidig synes det er helt greit at USA kjører økonomien sin med 7 % budsjettunderskudd hvert år, til renteutgiftene til slutt gjør dem økonomisk impotente.