Skal vi la russerne ta et land pga de mener de blir drevet av narkomane nazister og at de mener de ikke er et eget land selv om de har underskrevet at de skal respektere Ukrainas grenser og suverenitet ? Samtidig har de gjort de groveste krigsforbrytelser .Lar verden de slippe unna med dette har vi tapt .Er sånn galskap så jeg har ikke ord.
Det er ganske forstemmende og tragisk å se hvor mange nye nick som dukker opp på tråden i senere tid, som er villig til å ofre Ukraina til tyranniet og håpløshet for at vi skal slippe å bruke mer ressurser på landet. Å la alle soldater som har ofret seg på slagmarken bli til ingen nytte.
Ville disse personer hatt samme mening om det var deres eget land som ble angrepet av Putins Russland…?
Så, hva er problemet med at USA ikke støtter opp under krigen da? Mye av poenget til Trump er etter min mening at Europa må begynne å ta sin del. Dette er noe han har messet om i forrige periode. Men lyttet Europa da; Nei. I hvert fall ikke nok. Europa har hele tiden støttet seg til at USA helt sikkert kommer til å ordne opp. Hvis folk mener at Europa vil kunne avskrekke Russland; slutt å grin da for at Trump sier nei til støtte. Trump er en forhandler som presser frem resultatet om motparten ikke hører på hva han sier. Og det gjør at folk ser på han som Psykopat. Men av og til kan det kanskje også være nødvendig.
Uten å kommentere noen enkelt nick her på tråden, så er dette en gjennomgangsmelodi på svært mange plattformer. Russland bruker enorme ressurser på propaganda, og propagandaen virker. Det er egentlig ironisk at Russland ligger an til å tape den militære krigen, men leder klart i propagandakrigen.
Russlands eneste mulighet for å vinne i Ukraina, er å få Vesten til å gi opp. De har lykkes med dette i USA, men skapt en veldig interessant situasjon i Europa. Når Trump nå i praksis har skapt sterk tvil om Europa vil få militær hjelp fra USA under artikkel 5, tvinger det Europa inn i et sport som ikke er gunstig for Russland.
Europa uten USA trenger Ukrainske soldater og ukrainsk rustningsindustri for å raskt etablere en troverdig militær avskrekking mot Russland. Ruslsand pluss Ukraina vil være en svært stor trussel, så Europa har ikke noe annet valg enn å støtte Ukraina til seier.
Satt meg ned med podcast i kveld: Ole Asbjørn Moe med Ola Vorten Moe som gjest.
Den anbefales, spesielt i forhold til at det som skjer i USA tross alt er rasjonelt.
Ja, jeg har sett det, men det er også viktig å huske på at det ikke alltid er kronene som avgjøre. Og det er to punkter der:
Hva får men for pengene (avhengig av hvor man kjølper)
Hvor mye går utenfor budsjett; regnskapsføres alt?
Det største problemet til Europa etter min mening er at vi ikke har nok atomvåpen. Jeg liker ikke atomvåpen som alle andre, men det kunne gjort det vanskeligere for Russland å presse frem en mental svakhet hos Europa. Det påvirker indirekte alle militære beslutninger.
Til den som anklaget meg for å være russisk propaganda bot, kanskje bruk to sekund å sjekke at min konto ikke er ny og at jeg skriver akkurat på samme vis som før. Jeg har bare fulgt Trump nøye i ti år og føler at jeg skjønner litt mer enn de son har lidd av TDS hele veien og dermed selvsagt ikke klarer å se hva som foregår her. Hvordan skal folk som har misforstått han og trodd på alle løgnene hele veien nå plutselig klare få dette “rett” ? Samtidig er det sinnsyke mengder følelser involvert, merker jo at noenn åpenbart tror at vi selv er truet. Det kan jeg vel forstå fører til følelser, selv om det mener jeg er rimelig usannsynlig. Men som sagt man vet aldri hva fremtidige ledere av Russland kan finne på og hva eventuelt fremtidige krigshauker fra statene og evt Europa kan framprovosere. Da er det små skummelt å være plassert her vi er, derfor er det så forferdelig bra at Trump tvinger oss til å ordne eget forsvar. Verden er stor, Kina og Taiwan kan stjele svært mye ressurser og fokus for USA, så det viktig vi faktisk kan stå på egne ben. Tyskland feks med under 1% i lange tider om jeg husker rett burde skamme seg. Billig gass skal de ha, forsvar skal de ikke ha…
På kort sikt bli Russland kanskje en mindre trussel så lenge de er bogged down i Ukraina, og de mister selvsagt svært mange menn nå. Men tror du virkelig at Russland vil bli evigvarende svekket av denne krigen her?
Jeg tror heller vi skaper og ødelegger en ny generasjon, en generasjon mer lik de gamle generasjonene. Ødelagte fulle av PTSD og propaganda. Når vesten med all sin makt prøver å ødelegge landet, tror du at de legger ned produksjonen sv våpen og militarisering etter denne krigen på ett eller annet vis tar slutt?
Nei de vil sannsynligvis bestå fremdeles, men med mange flere ødelagte mennesker/familier som på sikt vil kunne bidra i krig. Det blir nok opprusting hos de også selv om det blir fred. De har fremdeles svært mange millioner menneskeliv de kan ofre.
De landene vesten ødela for å implementere demokrati, hvor vennligsinnet er de nå? Hvor mange flere sinte mennesker har det ikke dukket opp der.
Ytterligere fattigdom og utenforskap i “verden” bidrar ikke til å få Russland til å bli mindre skummel i fremtiden.
Vi vinner ikke noen evigvarende fred med å skade Russland midlertidig nå, det er en ny realitet nå. Jeg er selvsagt imot at den typen brutal krigføring, så å avskrekke de fra å gjøre dette igjen mener jeg absolutt er på sin plass. Men vi var tydeligvis for svake for og forhindre Ukraina krigen, jeg håper vi har lært til neste gang. For dette ender ikke med total seier for Ukraina i denne omgang.
Så det er absolutt bra europeiske land investerer i eget forsvar. Det er virkelig på tide.
Tror du misforstår litt her. Jeg er rimelig sikker på at disse personene jeg sikter til hadde følt det som et svik om ingen andre land ville kommet dem til unnsetning om deres eget land kom i en tilsvarende situasjon som for Ukraina.
Det er så alt for lett å sitte i sitt komfortable hjem og mene at Ukraina kan ofres.
Hadde ikke Europa og USA stått samlet under andre verdenskrig, hadde vi i dag hatt et Tysk naziregime over hele Europa.
Du må bytte ut “vesten” med Russland, det er RUS som har satt i gang krigen ved å krysse grensen til UKR hvor de bla. kidnapper barn, voldtar alt med pust og puls, slakter krigsfanger og sivile, bruker kjemiske våpen (CS-granater i skyttergraver) osv. Det er ikke mange paragrafier i genevekonvensjonen de ikke har brutt.
Ingenting tyder på at man kan sammenligne Russland med Nazi Tyskland. Greit de nok at de kan teoretisk prøve seg på Ukraina og noen få “ubeskyttetede” stater, men de møter raskt på Nato… foreløpig er det ett land med en lenge varslet konflikt som ikke har noe med verdensherredømme og gjøre. Heller ingen ideologi som krever at de tar over feks Norge og Danmark? Kun om vi involverer oss i konflikten og gjør det om til en verdenskrig, men det er ikke det som foregår nå.