Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Dette er ganske sexy.

De begynner å få bra produksjonstakt og det er litt kult at ukraina går for 7,62x51NATO

og ikke 5,56 som mange andre land har byttet til.

6 Likes

Vet du hvorfor?

Blir ren gjetting, men 5,56 har vist seg å være litt for svakt til alt annet en bykrig. Ukraina er jo flatt.

Samtidig er det sansynligvis enkelt å skaffe store mengder 7,62

Det er også et gjennomprøvd kaliber. Som jeg ikke skjønner hvorfor man byttet ut. Og med 25skudds magasin så funker det br.a

4 Likes

Vil tro det skyldes den utstrakte bruken av plater av ballistisk stål på soldatene.

Edit:
Bren2 er et modulært design. Det kan også lages versjoner i 5,56x45mm. Vi kan derfor ikke være sikre på at det bare er 7,62x51mm som produseres, eller hvilken fordeling det eventuelt er mellom dem.

3 Likes

Vil 7.62x51NATO fungere på med ak ammoen til Russland?

Tja

AG3en Norge hadde kunne skyte russisk 7,62 men magasinet mater den ikke særlig bra.

Den moderne AKen som russlan bruker skyter forsåvidt 5,45mm og passer ikke.

Nei. Den sovjetiske ammunisjonen har både kuledimensjon og en hylsefasong som ikke passer. Diameter målte Sovjet som minste diameter på riflingen, mens NATO standard er største diameter (bunnen av riflingen). Videre har den sovjetiske hylsen for bred base til å passe mot sluttstykke og kammeråpning for 7,62x51. (Den er også 11mm kortere.)

Edit: Det er trolig mulig å få patronen inn i kammeret på et NATO våpen, siden hylsen er kortere så kulen blir liggende fritt. Om patronen avfyres, vil kulen ikke kunne sendes ned løpet. Hylsen vil heller ikke tette mot veggene i kammeret, så alt trykket vil blåse bakover.

Edit 2: hylsebasen til 7,62x39 er litt mindre enn 7,62x51. Jeg blandet sammen med den lange sovjetiske 7,62x54mm patronen, som er en randpatron.

4 Likes

Det er bare en myte.
Ingen av de to sovjetiske 7,62mm patronene passer. Kulediameter målt etter NATO standard er 7.90 mm.

Sovjetisk standard målte diameter fra toppen av riflingene i stedet for bunnen.

2 Likes

Det holder ikke for UKR å ta ut oljedepoer, nå må de ta ut høyballer også :crazy_face:

7 Likes

Tusk mener alvor

20 Likes

Indeed. Men kolera er alltid å foretrekke. Bare at i gamle dager skjønte man ikke at det var dehydreringa som knekte folk.

I dette tilfellet, så tror jeg vi må gjøre noen hestehandler av dimensjoner med Kina. Bare for å vise USA at vi også legger k***n på bordet. Snakke et språk DJ Trumpio forstår. Eller for å si det sånn: Kina har alltid vært Kina, og vi har valgt å deale med Kina på de premissene. Hvis man ev. skulle føle seg dolka i ryggen av at Kina ikke har blitt et demokrati fordi vi har handla litt med dem, så sier det vel mer om oss, enn om Kina.

USA, derimot, trenger å få seg en saftig smekk på pungen. En såpass saftig smekk at de kanskje aldri gjør den samme tabben som de har gjort nå, dvs. velge en president og administrasjon som er villig til å dolke gamle allierte (i en verdensorden de faen meg selv i stor grad har satt opp) i ryggen.

Jeg velger kolera.

Any day.

Så håper vi at pesten brenner seg ut.

Og at USA innser at dette var en tabbe i ludo av dimensjoner.

Kommer krypende tilbake, reptiler som de er.

Og da skal Trump og Vance måtte be om unnskyldning til Zelensky, i en togvogn utenfor Paris.

Edit: Jada, siste er litt barnslig. Men kan jo være at referansen går over hodet på dem uansett.

22 Likes

Ser ud tul at Trump yder hjælp til folkemord i Ukraine :cry:

Hatten af for Macron :partying_face:
https://mil.in.ua/en/news/france-expands-intel-capabilities-with-cso3-potential-support-for-ukraine/

Og Starmer :partying_face:
https://mil.in.ua/en/news/europe-instead-of-usa-uk-to-continue-to-supply-intelligence-to-ukraine/

Hvem står bag her — du behøver ikke 3 gæt :nauseated_face:
https://mil.in.ua/uk/news/maxar-vidklyuchyv-ukrayini-dostup-do-svoyih-suputnykovyh-znimkiv/

Kold; kynisk og wc aktgit indslag :thinking:

Og Solovyov :face_vomiting: :face_vomiting: :face_vomiting: :face_vomiting: :face_vomiting:

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

9 Likes

Nei? Det har vært en relativt markant endring der etter at Xi kom til makten. Etter at Mao døde, så sørget Kina for at ingen kunne sitte mer i mer enn to perioder, de ønsket aldri å gi en person så mye makt igjen. Xi sitter nå på sin tredje periode og har nok på samme måte som Putin gjort seg selv til diktator på livstid.

5 Likes

Sant nok.

Men “demokratisk” har vel landet aldri vært uansett.

Uansett, grei spesifisering, og litt uryddig skrevet / hevdet av meg. Som mange andre så blir jeg emosjonelt involvert når jeg opplever meg som dolket i ryggen.

2 Likes

8 minutter siden | av Audun Kristiansen Jahren

Trump: Vil bruke toll og sanksjoner for å tvinge Russland til fredsavtale

Det skriver presidenten på Truth Social.

– Siden Russland fullstendig knuser Ukraina på slagmarken akkurat nå, vurderer jeg sterk å bruke kraftig banksanksjoner, sanksjoner og toller mot Russland frem til en våpenhvile og en endelig fredsavtale er fremforhandlet. Til Russland og Ukraina, kom dere til forhandlingsbordet med en gang, før det er for sent, skriver Trump.

1 Like

Stoler ikke på Kina. De har en mer ingen skal blande seg i vår politikk og vi blander oss ikke i andres politikk. De har en leder som styrer partiet med jernhånd og ruster opp, stor etterretning, spionasje og provoserer med sjøgrenser m.m. Stor sannsynlighet for Krig mot Taiwan osv. Så en som lenger opp sa de stemte med Ruzzland og Usa i FN om Ruzzland gikk til krig. Det er feil. De stemte blankt sammen med f.eks India.

4 Likes

Patetisk, åpne opp intel, fjerne himars begrensinger og fortsette våpenstøtten hadde fungert bedre.

9 Likes

De har erfart at 5,56 er alt for dårlig på lange hold. Så vi burde ta lærdom av Ukraina .Tenker det er noen som angrer at våre 240 tusen AG3 ble destruert nå.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

5 Likes

Virker ikke som TRump liker angrepet til Putin i natt.

6 Likes