Søkte nå på Sachs og kan ikke se det. Men kan godt være, uansett ikke en person jeg har fulgt over tid og kjenner godt til meningene. Det han skriver om Kina virker jo også veldig naivt. Leste ikke hele Q&A.
At Russland ikke er den formidable hæren man kunne fryktet er helt sant. Men Ukraina gir de ikke akkurat juling akkurat nå?
Men så klart kan feks det å ta Krim være strategisk veldig viktig i konflikten men hva er realismen der? Mye av poenget til den utvidede krigen er jo å få det landfast ikke avhengig av bru. Nettopp derfor Russland prøver å få ganske betydelig områder, men ikke alt.
Klart at man kunne gjort store forskjeller om man faktisk gikk all inn tidlig, det er jeg svært tydelig på og enige i. Men jeg mener at nå er sjansen for den type seier langt langt vanskeligere. Nå har Ukraina mistet ekstremt mange mennesker, de beste og modigste de forsvinner først. Etterhvert blir folket redusert og demotivert. Samtidig er selvsagt Russland mer befestet, militarisert, og lært av sine mange feil man kunne utnyttet mer i starten.
Leste du teksten, Werner? Han sa vel i talen at de ikke fulgte hans råd, kun det minimale for å unngå fullstendig kollaps. Han ønsket mer involvering og hjelp til oppbygging.
Klart det kan være at denne mannen har gitt dårlige råd også. Men selve historien om hvordan USA presse på for NATO utvidelse uten hensyn og startet kriger og bidrar til kupp i land etter land er sann.
Aaleby, Trump er soleklart mer moderat og diplomatisk enn Vance. Men han er meget intelligent og kan godt vinne valget neste gang. Men jeg stoler absolutt mer på Trump, han er fornuftig politisk selv om fremtoningen til tider er gal. Han har en spesiell oppførsel og bruker den strategisk. Langt fra så irrasjonell som det påstås av venstresiden.
Eneste grunnen til at jeg kom inn i dette vepsebolet her er fordi jeg mener man har gått all inn på tanken om at Trump har ingen plan/gode intensjoner og kun er en ond Putin puppet. Det blir for simpelt og er helt feil.
Jeg tror egentlig ikke at jeg kan fortsette å diskutere i denne tråden da det suger for mye tid og energi i hverdagen som er veldig hektisk. Men ville ihvertfall komme med noen tanker om hva Trump sin strategi er og at si at man ikke trenger ha full panikk.
Iløpet av de neste ukene tror jeg det blir langt mer tydelig, men jeg har fremdeles en frykt for at Zelensky ikke klarer å balansere dette her. Han har nok ingen med forståelse for Trump i sin leir, kun radikale mennesker med TDS. Dvs etablerte krigshauker både fra venstre og høyresiden.