Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Ikke ment som noe personlig, men det er fryktelig mange Trump-splainers der ute om dagen: Folk som skal forklare oss andre nepskreller hva Trump mener om ditt eller datt. Svært ofte har disse fortolkningene av hva Store T mener, en lei tendens til å sammenfalle med egne meninger / eget forestillingsunivers.

Besynderlig, må jeg si.

Hvorfor kan ikke bare det stabile sideleiet kommunisere rett ut hva han tenker? Sånn at vi alle kan forstå? Burde ikke det være innanfor den kognitive rekkevidden til en som er president i verdens mektigste land? Er det virkelig for mye å forvente? Selv Dubya klarer man jo å forstå.

For meg minner all denne forklaring av The Trumps (fred over hans navn) ymse beveggrunner / strategier mest om Midt-Østen i gammeltestamentelig tid, hvor det vel mer eller mindre stod en eller annen profet på hver lille jordhaug og forklarte hva Gud egentlig prøvde å kommunisere til menneskeheten. Jeg var ikke der, men tipper sammenfallet med egen forestillingsverden / virkelighetsforståelse var temmelig påfallende den gangen også.

Et lite apropos: Det er jo unektelig rart at Gud både skal klare å være allmektig, og samtidig kommunisere så lite konkret at det høres ut som Mike Tyson prøver å spille Schumann med boksehanskene på?

9 Likes

Hva Trump er drevet av kan man undres på. Empati, demokrati, det beste for felleskapet, bygge verdier eller sunn fornuft er det i hvertfall IKKE.

Vesten øsnker ikke å forstette krigen, de ønsker avslutte den.

Ja, dette bekymrer meg også. Tidsvinduet nå med et meget svekket Russland er “one of kind”. Denne muligheten får vi ikke igjen og benyttes den ikke vil vår generasjon aldri bli tilgitt. Men oppvåkningen til Europa gir håp selv om det enda er mest prat og lite handling. Europa er mye sterkere samlet en Russland, og vi får alle håpe Europa setter ord bak handlingene sine. For dette oppgjøret blir opp til Europa.

11 Likes

Cheeseburger og diet coke virker det primært som?

Resultatet virker å være relativt tyntflytende avføring som kommer ut av alle kroppsåpninger.

4 Likes

Det er svært ofte at måten Trump kommuniserer på blir veldig misforstått. Så det kreves jo faktisk tolkning og man kan ikke høre på hvordan media forstår han. Da blir det kun i verste mening og ikke i noen kontekst. Ikke blir det forklart ordrett hva han sier engang.

Stamy, jeg har hørt veldig mange taler over en lang periode og har skjønt at jeg tolker han langt bedre enn det som presenteres i media. Det enkleste er jo bare å høre hele talene. Det er kanskje ikke nok å se bare en tale, man må kanskje hørt på flere for å forstå hva han snakker om. For mange blir det bare usammenhengende rambling, men oftest gir det mening bare man kjenner historien godt nok

Hayen, jo jeg snakker om at Zelensky ikke har hatt incentiv til å skulle forhandle om en avslutning av krigen. Ikke så lenge det bare er opptil han og vesten skal finansiere det.
Nå brukes selvsagt støtten som et middel til å tvinge frem en avslutning. Men vesten har ikke signalisert/krevd noen avslutning, kun at det er opptil Zelensky og vi backer hele veien. Noe som er vanskelig å se for seg og som potensielt kan bli veldig dødelig for begge parter.

Så nå kommer en sterk part inn og tvinger frem forhandlinger, så det ikke bare blir en kamp til døden.

Kunne han bare å ikke tatt seg et kommunikasjonskurs?

Sånn i stedet for å stille seg så lagelig til for hogg at han stadig vekk må forsvares av dem som velger å tolke ham i beste mening?

Mener du det er OK å ha en US. president som ordlegger seg så utydelig at han må fortolkes?

5 Likes

Jeg har en klam følelse av at MAGA er der for Trump mye mer enn at Trump er der for MAGA…

7 Likes

Skrev innlegget under på Småprat 2 tråden, men føler at det er relevant her, fordi nå må Europa velge, siden man ikke kan prioritere forsvarsoppbygging, klimamål/null-utslipp OG velferdssamfunn samtidig, maks 2 av de over kan gjøres fremover, og alle 3 kan ikke vær viktigst samtidig. Synes Ola Borten Moe forklarer dette “trilemmaet” på en utmerket måte.

Ola Borten Moe:
Europa kjem nå til å måtte velge, og det blir ganske så knallharde valg.

Ness:
Nødt til å velge mellom hva?

Moe:
Det er helt åpenbart at du ikke kan gjennomføre de enorme investeringene du vil komme til å trenge i forsvar og forsvarskapasitet uten at du har god underliggende vekst i økonomien. Hvis du lever i resesjon og stagnasjon, altså kaka blir ikke større, så skal du ta en veldig mye større del av kaka og kjøre det inn i forsvar, så vil det føre til at folk får det verre og verre og verre.
Og det kommer til å føre til, vel vi er jo demokratiske samfunn, det kommer til å føre til at vi får lokale Donald Trumper i de fleste europeiske land, og det ser du jo nesten spor av allerede.
Europeisk økonomi er nå helt nødt til å konkurrere bedre globalt, produsere mer verdier for å få økt produktivitetsveksten sin.

Ness
Men det er da jeg blir litt sånn skuffa, jeg så Bjørn Lomborg, han mannen som er veldig opptatt av klimapolitikk må være kostnadseffektiv, og delte en sånn kule, skal EU bruke 350 milliarder Euro på klima og 320 milliarder på forsvar, hva skal vi gjøre, spørsmålstegn.
Og så kom jo EU denne uka med industripolitikk, men det var jo sånn “tyske energi wende”, som jeg mener er avindustrialiering i n te prosent.

Moe:
Det var akkurat det som var poenget mitt, hvis man har fulgt med litt på Von der Leyen da.

Ness:
Von der Leyen er?

Moe:
Det er hu presidenten i Europakommiasjonen, skal jo liksom være “vår preisident” da

Ness:
Tidligere forsvarsminister, for de konservative var det vel i Tyskland

Moe:
Ja, jeg er ikke veldig imponert, for å si det forsiktig. men hvis du ser på, hun har kommet med ganske store politikkjusteringer. Og det er delt i 2. Det ene er at nå har EU innsett at de er for byråkratiske, som fører til for store kostnader for eget næringsliv, så de har rulla tilbake litt av den verste galskapen sin, og jeg er superfornøyd med det, men det er fremdeles mye å gå på.
Det andre dem har gjort, både på energi og på industri, OG på forsvar, det er jo egentlig bare å åpne for enda flere kortslutninger av det indre markedet, som jo egentlig er juvelen i det europeiske samfunnet; du har en felles utnyttelse av ressursene i Europa.
Gjennom å si til medelemslandene sin at dere får lov til å subsidiere fornybar energi så mye dere vil, uten hensyn til de europeiske konkurransereglene. Det er litt sånn energi-wende på speed da, i europeisk målestokk. Det er jo helt vilt!. Og det andre hun sier er at vi skal finansiere satsningen på forsvar gjennom ved å se bort fra de fiskale reglene, og i tillegg begynne å låne mer penger på europeisk nivå, som jo i realiteten betyr at du bare låner på fellesen istedet for at du låner hver for deg. Det er borettslaget som tar gjelda i stedet for at du tar de på leiligheta di.
Det ligger jo ikke noe vekst eller underliggende verdiskapning i dette her, det betyr jo bare gearing av gjeld. Hovedproblemet er jo en økonomi som ikke leverer.
Og der kommer jo også Von der Leyen, og det er der jeg mener at de virkelig sjekker ut, for hun kommer jo med de nye oppdaterte klimamålene for EU i 2040, det kom hun med i forrige uke, og holde deg fast, det er 90% kutt !
Så hun skal altså klare alt det here her, hun skal klare vekst i økonomien, hun skal klare en enrom reindustrialisering i Europa generelt, hun skal klare en remillitarisering og oppbygging av europeisk forsvarsindustri, og hun skal klare en enorm opprutsning av det europeiske kontinentet, UTEN energi.

Ness
Da tenker jeg at det kanskje ikke er bare Donald Trump som er gærn.

Moe
Og det er jo da du må begynne å lure på om det er noen hjemme. Og det jeg mener med at Europa er nødt til velge. For nå Europa utgjør 8 eller 9 % av utslippene, det er 15-16 % av det globale bruto nasjonalproduktet, og det er den eneste verdensdelen som driver med klima-politikk. Og nå har vi andre behov da. Europa klarer ikke å berge det globale klimaet alene uansett, men i valget mellom vår egen sikkerhet, vår egen velstand, vår egen frihet og vårt eget demokrati, OG våre egne klimamål, så må vi jo gå for det første.
Og den erkjennelsen blir nødt til å synke inn i det europeiske politiske establishmentet, og det er også nødt til å synke inn i det norske politiske establishmentet, og det er det jeg mener med at det blir noen smertefulle valg fremover.

Ness
Da har jeg lyst til å benytte de siste 5 minuttene til det.
Finnes det noe som helst tegn til at den erkjennelsen synker inn i det norske politiske establishmentet?

Ola Borten Moe
Nei.

Ness.
Det er ingen tegn? Du sitter på stortinget, du har hørt statsministeren redegjøre, dette er det farligste for Norge, siden andre, før krigen. Ikke sant, man hører jo om russiske sabotasje-aksjoner, og likevel, Norge skal fortsatt kutte 55% før 2030 til Gud vet hvor mye.

Moe.
Ja i vår så har jo statsministeren varsla ny klimamelding, jeg tipper at, alle høringene, og høringssvarerene tyder jo på at vi skal få et klimamål på 75-80% kutt.

3 Likes

Nå sporer tråden av igjen. Europa mangler ikke energi for å hjelpe Ukraina.

Ang “trilemmaet”, har man ikke råd til velferd så har man det ikke, høyere pensjonsalder er det nærliggende å tenke seg.

7 Likes

Men ved å satse på klimapolitikken sparker vi ben under forsvar/velferd. Det er lettere å intensivere forsvarsindustrien om du gir opp klimapolitikken.

Som det sies i podcasten (Borten Moe er inhabil) så må feks Norge satse på olje og gass fordi det er viktig for europeiske sikkerhet. Og det er viktig for vår egen strategiske betydning.

1 Like

Ikke alle som er forunt å ha et kikkeglass inn i hodene til Putin og Trump,

15 Likes

Får sitere gode gamle bombegeneral Curtis LeMay, som her snakker om tidsrommet 1945-1949 (altså første sovjetiske atomboma):

“That was the era when we might have destroyed Russia completely and not even skinned our elbows doing it.”

Kilde: boka “China has The Bomb” p. 560-561.

Russkies har seff bomba nå. Men den samme muligheten byr seg nå. Må bare koke frosken litt sakte. Plutselig så er det for varmt. Og da sender vi inn Olaug Bollestad og the lot. Rydder opp som Marie Kondo på sentralstimulerende.

For Russland har vist seg totalt ukapabelt til å innføre demokrati eller et fornuftig styresett, som er kompatibelt med resten av Europa. Egentlig (spør du meg), så er det veldig kort vei fra det livegne bondesamfunnet på 1800-tallet til dagens Russland. Så det er kanskje på tide å gripe inn, få satt hele dritten på en internasjonal ROBEK-liste. Hjelpe landet på fote litt bedre enn kleptokameratene til Putin og samfunnsøkonomenes håpløse sjokkterapi.

13 Likes

Igjen: Han har prøvd å dekke over den der fuckupen siden den hendte.

Og akkurat derfor kan ikke bruke Sachs som et vitne om hva som hendte, mannen er jo inhabil herfra til Pluto.

Jeffrey Sachs er samfunnøkonomenes ekvivalent til Per-kjeks. Et produkt tiden rett og slett bare har gått fra.

Og nei, jeg orker ikke lese hva Sachs skriver / mener, like lite som jeg tar en teologisk diskusjon med Jehovas vitner når de kommer på døra. Det er rett og slett ikke nødvendig å bruke tiden sin på. Jeg kan nok om både samfunnsøkonomi og teologi til å kunne avskrive dem basert på det jeg allerede vet.

17 Likes

image
Russerne sender soldater gjennom gassledning i Kursk
D= 1,4m
Passer fint for små Nordkoreanere :smiley:

2 Likes

Grunnen til at Europa ruster opp er dette:

Vi kunne ha hjulpet Ukraina mye mer enn det vi gjør, uansett om sola skinner eller vinden blåser eller ikke. Europa har en svær forsvarsindustri som omsatte for 150 mrd euro i 2024. Man må skille mellom forsvar og forsvarsindustri. Og ja, satser man på noe så går det gjerne på bekostning av noe annet. Politikk kalles det.

14 Likes

Holt shit!

Der snakker man om hva europeere synes om Trump sin utenrikspolitikk. De synes han er omtrent like mye til å stole på som Putin, en morderisk diktator. Snakk om å ødelegge et lands relasjoner på kort tid. Under to måneder. Det er rett og slett drøyt.

Problemet er vel at han framstår som ustabil og troandes til å gjøre hva som helst med minimalt med varsel.

17 Likes

Problemet er heller at han blokkerer selv kommersielle satelittbilder til Ukraina og ikke utelukker militær makt for å annektere våre landområder.

3 Likes

Så den nå @CanonBoy. Takk for at du postet. En mer krisp total analyse av situasjonen og hva som står på spill og hvorfor har jeg ikke sett p.t. Det enkle er ofte det beste.

«Dead horse syndromet» er en passende beskrivelse.

«Jo men når Herr Trump forteller oss hva han egentlig mener så blir dette bra.».

«Det er bare en del av Herr Trumps eminente plan om å få europeerne til å skjønne sitt eget beste»

Eller den norske «Pust med magen det er ikke sikkert at han mener det når han sier at han kanskje ikke vil forsvare NATo medlemmer som ikke bruker nok på forsvar»

«Russland er ingen trussel for oss, de skjønner at de ikke bør legge seg ut med NATO.»

Hesten er død - like greit å ta det innover seg med en gang. Man kan ikke basere sikkerheten vår på at andre forhåpentligvis ikke tar det valget en frykter. En må stille med nok / så stor avskrekkende kapasitet en klarer å mønstre raskest mulig slik at det ikke ser ut som en garantert oppside for den (de) parten(e) man er bekymret for. Hvis ikke er man i andres vold. Så enkelt!

Utfordrer de skribentene her inne som «belærer» oss andre om at vi ikke har skjønt hva Trump og Putin egentlig vil og hva de tenker og gjør neste gang.

Er du på sikt villig til å satse Svalbard på at du har rett? Finnmark? Bestemoren din i Bergen som bor like ved Haakonsvern? Barna dine?

Landet ditt?

I slutten av mellomkrigstiden var det noen som satset tilsvarende. Det går nok over. Historien viste at de tok feil og at de måtte ha hjelp fra England, USA og andre for å få land og frihet tilbake.

Rimelig naivt å sitte i sofaen og påstå at vi andre «skremmer» og ikke forstår Trump når vi sier at vi er bekymret for at selve fundamentet
er truet.

Fortsatt fredfull helg!

18 Likes

Synes denne var en fin parallell til hva vi / Ukraina opplever nå. En overmakt har inntatt landet ditt - hva gjør du? Hvem skal du høre på? «Make a deal»?

11 Likes

Krigen må ta slutt NÅ. Frys fronten som den er og se fremover. Om ikke det blir fred så vil mange mange nye uskyldige liv gå tapt.
Så all honnør til Donald den store for hans realistiske syn på denne grufulle krigen.

Kan du dele litt mer angående hva du ser når du gjør akkurat det?

11 Likes