Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Se fremmover og leve i fred👍

Ser ikke ut til å ha gått helt etter planen for russerne:

8 Likes

Så du pollen fra Tyskland som viste hvor stor tillit de hadde til USA nå?

4 Likes

Hvem er det egentlig som blir kritisert for å mene dette?

Og hva er å vise forståelse for? Er ingen som betviler at Trump er av en annen oppfatning. Akseptere Trumpens standpunkt er noe helt helt annet.

4 Likes

Det er en helt reell effekt av Trump sin politikk som er katastrofal for USA sitt omdømme i vesten.

5 Likes

Til å ødelegge tillit var poenget mitt.

3 Likes

Dette er ikke strengt forbudt i det hele tatt. Og om det var mitt innlegg du tenkte på så har jeg ikke satt flagg eller klovner på noen.

Det jeg og flere i tråden etterlyser er at man etter å ha «forstått» Trump for oss andre også kommer med noen tanker ift. om dette er en ønskelig utvikling (den sterkestes statens rett, nedbygging av folkeretten, checks and balances i USA osv), hva langvarige konsekvenser kommer til å bli. Osv osv.

Hesten er død - å forstå Herr Trump leder ikke til verdensfred og langvarig fred for millioner i Ukraina etter min (ringe) mening.

8 Likes

I den samme stil som det var fred i Norge fra 1940-45, typ…

1 Like

Innlegg som dette tenker du på @nordpolen?

1 Like

De som ønsker å bare hive mer penger og våpen inn i krigen er dessverre ikke klar for fred.
Zelynskyj ønsker å vinne tilbake tapt land men det er urealistisk. Så nå som Trump er komt til makta så tenker eg denne meningsløse krigen snart er over. La folk få slippe å dø for en meningsløs krig.

OBS: Sier ikke at Herr Trump nødvendigvis er fascist, men vil si at denne tankefellen om at Trump egentlig er genial og bare må forklares for oss andre som ikke har studert han over lengre tid har blitt begått helt opp på statsledernivå tidligere:

« Chamberlain believed that Hitler was making extreme statements only to gain publicity and that he was essentially a reasonable man who would choose negotiation rather than conflict.

Several prominent British politicians were very impressed by Hitler.

During the early 1930s a number of British people expressed their admiration for Hitler’s achievements. After the ruinous end of WWI, Hitler appeared to have rebuilt Germany and made it a powerful country again.

The former Prime Minster, David Lloyd Georgemed pressed his support for Hitler’s demands and even travelled to meet him in 1936. He described Hitler as a man of supreme quality.

The Labour MP and former party leader George Lansbury, who was a pacifist, wrote in 1937 that Hitler would not go to war unless other people pushed him into it.»

Se ellers interessant innlegg på USA politikk tråden med link til Ole Kristian Næss som tar oppgjør med egen argumentasjon ift. Trump.

9 Likes

Fair enough, men jeg tenker at hvis folk skal bry seg om hva du skriver, så er detaljer viktig. Når du maler med bred pensel, så er det nok først og fremst du som vet poenget ditt. Resten vet det ikke. Kanskje har du et godt poeng? Vi vet ikke, det er fortsatt i hodet ditt.

2 Likes

Finnes noen av de som har vært nær på Trump som mener at dette er den største feilen man gjør. Forsøke å forstå som i å tro at det finnes noen dybde. Sier ikke at det er fasiten, men man bør ikke underslå muligheten.

Selvsagt skal man prøve å forstå. Utfordringen her inne har gjerne vært summen av det hele. At de som ivrer sterkest mister dybdesynet. Hvor viljen til forståelse fremstår provoserende ensidig.

7 Likes

Sånn man må vente og se til Blucher har passert Oscarsborg før man tar stilling til om
tyskerne egentlig er ute etter konge og fedreland eller bare ønsker å gjøre stas på honnørbryggen?

17 Likes

Jeg mener at de to avtalene Trump har gjort med henholdsvis Nord-Korea og Afghanistan var shitty. Jeg er svært bekymret for at en Trump avtale for Ukraina vil være like shitty. Jeg mener at Trump sine handlinger (stoppe støtte gitt av Biden, tilbakeholde etterretning) viser at Trump ikke vil Ukraina godt.

14 Likes

Innenriks i USA, så ser det heller ikke så pent ut egentlig. Synes denne artikkelen belyser det ganske greit.

Litt sånn: “Gjør som jeg ønsker og jeg benåder deg”.

4 Likes

Jeg støtter fullt ut at vi skal kraftig oppgradere vårt eget forsvar selv om jeg egentlig mener det er svært usannsynlig at Russland faktisk invaderer Norge eller andre Nato områder.
Samme med resten av Europa, vi har tatt ut heftig med peace dividend på USAs bekostning og nå er det på tide kjøpe forsikring. Man kan aldri være sikker og det er nettopp derfor vi skal styrke europeiske forsvarsevne.
Trump heier på oss der.

Hørte nettopp på Helge Lurås på Ness sin nyeste podcast og er egentlig veldig enig i mye av det han sier. Selv om jeg er enig i at det ikke er sannsynlig at Russland tørr å prøve seg på Nato området mener jeg at vi uansett bør ruste opp. Spesielt som jeg sier fordi jeg faktisk er mer redd fremtidige potensielle galninger i Russland. Og at jeg ikke stoler på galninger i CIA som faktisk kan kødde det til og få oss i krig unødvendig.

Men tilbake til Helge, han kommer med mange gode poeng i denne podcasten. Han tar her opp Trump fra pressekonferansen i går. Der sier Trump at det faktisk ser ut til å bli vanskeligere enn forventet å få til fred. Legger selvsagt mest skyld på Zelensky, men det blir møter neste uke så da ser vi hva som skjer videre.
Nevner også at han frykter at kompetente folk som professorer og militære ikke kan være ærlige siden det nå har blitt forferdelig vanskelig å ikke kun være positive til Ukraina. Som er veldig tydelig i denne tråden. Så mange som egentlig kan mye, er redde for å si sine meninger fordi de må passe på egen karriere. Det tror jeg på for det er heftig med følelser i sving.

Noe av det viktigste han nevnte her i podcasten er noe jeg også har tenkt på, hvordan Russland vil svare på sikkerhetsgarantier som egentlig burde være 100% no-go. Derfor nevnte jeg i ett tidligere innlegg at kanskje det må være enda større områder enn nødvendig som blir russiske og evt demilitarisert sone imellom slik at vesten er i vest-ukraina for å si det sånn. Ellers ser ikke jeg på det som realistisk.

Så jeg er egentlig enig i at det sannsynligvis vil kollidere når det først blir forhandlinger og Putin nekter å akseptere dette her. Da blir det interessant å se hva Trump truer med for å få viljen sin, derfor keg sier at det kan fort bli gasset på med støtte også, men ikke før forhandlingene faktisk havarer og evt Trump mener Putin burde gi opp noe.
Trump virker som sagt veldig åpen for den type europeiske garanti. Men jeg frykter som Helge at Trump faktisk er naiv her og har for stor tro på at det skal være mulig ned garantier bare man først klarer å få til ceasefire. Putin kommer til forhandlingsbordet og det liker Trump, men blir selvsagt veldig utfordrende å faktisk lande avtalen.
Trump påstår i pressekonferansen at han tror Putin vil gi opp endel og gi vekk mer enn han trenger :rofl: der gjenstår å se.

Digg med en transparent president som tar imot spørsmål og snakker med pressen regelmessig. Litt annerledes enn tidligere…

4 Likes

Problemet mitt er vel at jeg tror Trump kommer til å si ja kjære Putin, jeg synes du har alle kravene dine virker rimelige. Ikke sant Zelensky? Hvis ikke, så opphever jeg bare sanksjonene, så kan du ha det så godt.

… For å sette det litt på spissen.

Dealen Trump gjorde i Afghanistan er det jeg har å gå på her.

The Trump administration in February 2020 negotiated a withdrawal agreement with the Taliban that excluded the Afghan government, freed 5,000 imprisoned Taliban soldiers and set a date certain of May 1, 2021, for the final withdrawal.

Såå, han hørte bare på Taliban og ikke på Afghanerne de hadde hjulpet til makten.

Parallellen i denne situasjonen blir at Trump kun hører på Putin og ikke på Zelensky.

11 Likes

Takk for et utdypende svar @RedEnergy som gjør at jeg forstår bedre hva du tenker. Spes i første del er vi da helt på linje minus «svært»

1 Like

Trump forsvarere, ser dere hva som skjer med Ukrainske sivile etter våpenstøtte og etteretning fra USA ble stoppet ?
Er det Russland eller Ukraina som bør mobbes til forhandlingsbordet ?

10 Likes