Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Russerne tester hva som skjer hvis de nærmer seg en norsk plattform?

Det utlöstes ett evakueringslarm på de enorma norska gasplattformen Troll igår efter att ett ryskt örlogsfartyg stävat mot plattformen inom farligt avstånd innanför säkerhetszonen och all 78 i personalen fick sätta sig i livbåtarna som beredskapsåtgärd. Själva evakueringen genomfördes alltså inte eftersom det inte blev en kollision i slutändan. Utifrån ett foto ser det ut att handla om en rysk jagare, och detta var alltså fullt medvetet då säkerhetszonen är känd. Tråd med identifieringsförslag på vilken rysk jagare det handlade om.

ref

9 Likes

Det her er forresten noe av det drøyere jeg har sett

2 Likes

Kommenterte det tidligere, at øvelsen i Norge var en Trump ikke hadde rukket å kansellere deltakelsen på. Han har rukket det nå.

Enligt Expressens källor gäller det amerikanska planeringsstoppet inte beslutade övningar som ska genomföras under 2025.

– Det gäller övningar som just nu ligger på ”ritbordet”, alltså lite längre fram, säger en av Expressens källor.

3 Likes

Trump bryr seg ikke om avtalen er god. Han vil bare være den som skapte fred i Ukraina. Og om den brytes så er det noen andres feil.

10 Likes

Trump fikk USA ut av Afghanistan, han skal ha det. Problemet er bare når han prøver å dytte en tilsvarende avtale ned halsen på Ukraina.

Altså, er det bare meg, eller går Trump aktivt inn for å sabotere Ukraina? Disse flyene ble ikke engang gitt av USA, men av europeiske land.

Hvilke handlinger er det Trump har gjort som tilsier at han støtter Ukraina? Og da snakker jeg ikke om prat. Prat er billig.

Btw, jeg latterliggjorde noen her for å si at USA ikke kunne “skru av” F-35-ene vi hadde, men jeg tok visst feil. De “ringer hjem” en gang i døgnet eller tilsvarende, uten det fungerer de visst ikke? Norge er neppe viktigere for USA enn Ukraina.

17 Likes

Jeg ser stadig at krigen blir referert til som meningsløs. Det er jeg sterkt uenig i. Fra et ukrainsk perspektiv er den definitivt ikke det, Å si at denne krigen er meningsløs for Ukraina, er det samme som å si at en hver forsvarskrig der umiddelbar seier ikke er garantert er unødvendig. Det er bare å overgi seg, og bli drept, fengslet, leve i undertrykkelse og frykt, bli kulturelt utradert, og gi verdiene sine til oligarkene i landet som angriper, i stedet for å bruke de på utdanning, helse, infrastruktur og alt det som skaper gode liv i et land der man deler på godene, mens man beholder retten til å kaste politikere som gjør en dårlig jobb i neste valg.

23 Likes

Så Trump blokkerer for at andre sanksjonerer også nå.

Lista over ting Trump gjør som er bra for russland og dårlig for Ukraina vokser dag for dag

10 Likes

Den russiske ambassaden kritiserer Norges økte støtte til Ukraina, og kommer samtidig opp med følgende utsagn:

• Vi anser det som umoralsk at spørsmålet om utplassering av en «fredsbevarende styrke» reises av dem som i betydelig grad bidrar til å styrke de ukrainske væpnede styrkene, og sponser deres terrorvirksomhet mot Russland.

:crazy_face:

13 Likes

https://www.dn.no/magasinet/politikk/vladimir-putin/russland/donald-trump/russlands-sparegris-snart-tom-det-er-veldig-ille/2-1-1789275

1 Like

De russiske uttalelsene som er spesielt myntet på Vesten under denne " Spesialoperasjonen", har stort sett vært så far out at de må arkiveres som “totalt feilslått krigspropaganda”.
Især har utenriksminister Lavrov vært en ener på feltet. Resultatet er uansett kontraproduktivt så det holder.
Eller som Ibsen sa det; “Se der fikk fanden fordi han var dum, og ikke beregnet sitt publikum.”

4 Likes

Diskusjonen her inne de siste dagene bærer preg av at vi har ulike utgangspunkt som blandes sammen og at skribentene risikerer å skrive forbi hverandre.

Noen anser seg som nøytrale observatører, andre har tatt klart parti.
Noen følger tett på krigens gang, konkrete fremganger og tilbakeslag, styrker og fronter.
Noen er mest opptatt av hvordan internasjonal politikk BURDE fungere, med folkerett og kjøreregler, og hva som derfor vil være en rettferdig løsning på krigen.
Noen opplever seg som mer realitetsorienterte, og leter etter mulige løsninger, som ofte ligger et godt stykke unna det ideelle.
Noen er opptatt av psykologiske tolkninger - det indre spillet i den enkelte verdensleders hode, barndom ofte inklusive.
Listen kan gjøres mye lenger.

De fleste av oss sitter med flere vinklinger samtidig. Selv har jeg tatt et klart standpunkt mot den russiske aggresjonen, er ikke nøytral, men har sans for at internasjonale spilleregler følges, ser likevel at de konsekvent brytes.
Jeg håper Ukraina med Europas hjelp (USA håper jeg vi over litt tid kan frigjøre oss mest mulig fra) grisebanker de russiske styrkene tilbake til grensene fra før 2014. Men jeg tror det ikke.
Jeg blir forbanna over at aggresjon og folkerettsbrudd skal lønne seg, men tror det er urealistisk at Ukraina får beholde Krim og Donbas.
Jeg støtter Vestens bidrag til krigen så lenge det ukrainske folk selv støtter motstandskampen, og så lenge det er en viss realisme i at Ukraina kan styrke sin posisjon ved et fremtidig forhandlingsbord. Men synes tapstallene er horrible, og frykter økt krigstretthet.
Med mange innfallsvinkler blir det vrient alltid å vite fra hvilken er det man svarer utfra, i særdeleshet hvordan ting er, og hvordan ting ideelt sett burde være

@RedEnergy fikk mye pepper for sitt forsøk på å tolke Trump. Det sitter sikkert en mengde kompetente folk i både Kyiv, Moskva, ja sikkert også i Washington som forsøker på det samme.
Men jeg opplever @RedEnergy ble uklar om hva som var hans oppfatninger, og hva han antok Trump kunne tenkes å stå for. Analysen av Trumps innerste vesen var så i overkant preget av velvilje, mens visitten bortom Zelenskyjs indre av ditto motvilje. Observasjonene mistet verdi.
Men å ha tillit til Trump er en ærlig sak. Ærlig, og ikke så lett å begripe. Men et forum uten uenighet er vel ikke så mye verdt.

13 Likes

RedEnergy, hvem , hva er det … maskinell trolling …

1 Like

Mye snakk om hva “det realistiske er” nå om dagen.

Så her kommer en stk realitetsorientering (fra min høye hest / mitt lille esel, alt etter hvordan du måtte se på meg):

50% av verdensdelen Europa består av et land som ikke har klart å følge utviklingen resten av Europa har. Det er et land hvor befolkningen lever i et moderne livegenskap som egentlig mer eller mindre matcher 1800-tallet. Det er et land hvor det egentlig aldri har vært noe som ligner på demokrati.

Den andre 50%-en av Europa (minus et par jallaland som er historiske paranteser) er moderne, mer eller mindre velfungerende stater som folk som meg (og sikkert de flest her inne) kan tenke seg å leve i. De som kan tenke seg å leve i dagens Russland må gjerne rekke opp hånda!

Tidvis dukker det opp innlegg om hvordan slemme NATO har fremprovosert alt faenskapet dette landet har foretatt seg siden 1991.

En del av det kulturelle metanarrativet vi i “vesten” lever i er at “det er vår feil”, selv når det kanskje ikke er det (eller er på tide å slutte å piske seg selv over det, hvis det var det). Jeg lurer på om dette har en sammenheng med syndforståelsen i kristendommen, men skal la være å utbrodere om temaet.

Altså, dette landet hadde muligheten i 1917. Så kjørte bolsjevikene det til f

Altså, dette landet, hadde muligheten i 1945. Så kjøte Stalin med etterfølgere det på ræv

Dette landet fikk igjen muligheten til å dra seg selv ut av middelalderen i 1991. Det klarte det ikke.

Altså, tidslinjer eller? NATO-utvidelsen østover er jo etter de to Tsjetsjenia-krigene.

Så det kan ihvertfall ikke forklare dem.

Det som derimot helt fint forklarer Russlands oppførsel er imperialistiske ambisjoner.

Altså, de ambisjonenene som Tyskland, Østerrike-Ungarn, og Det ottomanske riket måtte gi slipp på etter WW1. Som England, Frankrike, Japan måtte gi slipp på etter WW2. Dit har Russland aldri kommet.

Landet er nå redusert til en vaskebjørn. Men har ambisjoner som en grizzly.

Og av grunner som er vanskelig å forstå (spes. med hensyn til “realiteter”) så er det rart hvordan mange fortsatt insisterer på å behandle landet som om det er en grizzly.

Er det realisme å behandle en vaskebjørn som en grizzly?

Er man redd fordi vaskebjørnen lukter litt?

Det realistiske her er å behandle Russland slik Cato (husker aldri om det var den yngre eller den eldre) mente Karthago skulle behandles. Han pleide jo å avslutte alle innleggene sine i det romerske senatetet med:

“og forøvrig mener jeg at Karthago burde ødelegges”

Ikke på norsk altså, gidder ikke copy-paste inn latin.

Russland trenger hjelp. Som Japan gjorde det. Som Tyskland gjorde det.

Og i den verdensordenen som kommer nå med det stabile geniet om ole brumm, så trenger vi ikke ha en vaskebjørn i bakgården. Vi må få den vaskebjørnen til å bli noe annet. Enten kontaine den som best vi kan. Eller enda bedre, håpe at vi kan få den på vår side.

Og så kan USA og Kina få leve ut fantasiene sine. Dem om det.

16 Likes

Det hevdes at ukrainske styrker rykker frem i Toretsk og tar tilbake okkupert land. Stemmer det?

Ubekreftet iflg DeepStateMAP | Мапа війни в Україні, men de jobber med noen dagers forsinkelse.

Leste et annet sted at den russiske offensiven på bakken synes å ha stoppet opp, men husker ikke kilde. Det blir spennende å se hvordan ukrainerne klarer seg uten amerikansk våpenstøtte og etterretning. De har tidligere vist kreativitet i både våpenbruk og taktiske bevegelser, så vi må håpe de finner på nye sprell.

2 Likes

Den har så å si stoppet opp i sør øst. Det er indikasjoner på at logistikkrutene til Russland er problematiske.

Ukraina er presset i kursk hvor Russland har klart å komme innen dronerekkevidde av den eneste logistikkruten inn i kursk. Mao, Ukraina må egentlig utvide området for å kunne sitte på det uten å ta store tap på logistikkruten.

Russland presser mindre enn før. Tomme for folk, eller holder tilbake? Jeg vet ikke. Tapene Ukraina rapporterer at Russland tar er ned ca 50% fra maks.

Luftangrepene fra Russland har økt, men det samme kan sies om de ukrainske. Jeg lurer på om Ukraina har nok luftvernmissiler nå når USA har stoppet planlagte forsyninger.

1 Like

Er det noen av de europeiske landene som kan bidra med missiler i stedet for de amerikanske?

French aviation giant “Dassault” will double the production of Rafale fighter jets to four or five per month by early 2026. Production of AASM “Hammer” 550 lb bombs will also double.

De har tidligere økt fra 50 til 100 AASM pr måned.

Dette lover bra.

14 Likes

Ligger mye her og ellers i posten din! Russland er det siste imperiet og har klart å bestå mye fordi de ikke har oversjøiske kolonier. De ser på seg selv som herrefolk. Slik kan ukrainere på en og samme tid være “en av oss” samtidig som de er fullstendig dehumanisert og kan drepes som fluer. Renessansen kom heller aldri til øst-europa. For Russlands del innebærer det en uavbrutt rekke av “maktvertikaler”, som er uttrykket Putin bruker. Putins Russland er Sovjet uten kommunistisk ideologi, da sitter man igjen med en bensinstasjon drevet av en mafia. Slik kan man gå bakover fra revolusjon til revolusjon og finne ulike varianter over samme tema. Når vestlige “misjonærer” vil invitere dem inn i varmen svarer de at de vil ha det slik. Heller en sterk leder enn frihet. 90-tallet var en eneste stor ydmykelse helt til Putin kom og brakte dem tilbake på sporet. Med dette bakteppet synes jeg det er veldig imponerende hva resten av øst-blokken har fått til innenfor rammene av eu. Polen, Tsjekkia, Baltikum etc. Man kan si mye om EU, byråkrati, reguleringer etc. Men de har fusjonert inn et stort antall nasjoner som lå under Russlands interessesfære. Fra Øst-tyskland til i dag med Ukraina. Det går alt annet enn smertefritt med både ytre og indre fiender men ser man litt større på det enn bare Tysklands manglende vekst de tre siste årene så har denne verdensdelen faktisk utrettet ganske mye de siste tiårene. Arbeidsledigheten er halvert siden begynnelsen av 2010-tallet. Så gjenstår det å se hvor Ukraina havner til slutt. Ukraina vil bestå som nasjon, sånn sett har de vunnet krigen, om de så må avstå 18 % av landområdene. Mens Russland likner mer og mer på nord Korea må vi håpe på at ukraina blir et sør-korea.

11 Likes