Supert innlegg. Det er nok best med litt ulike vinkler og meninger.
Det er klart det er utfordrende å tolke hva Trump vil gjøre. Ikke vet jeg hva Zelensky sier på bakrommet, hva etterretning sier, hva alle medspillerne han sier osv. Så hva han tenkte å mente i utgangspunktet kan jo forandre seg etterhvert.
Jeg bare er rimelig sikker på at han ikke er noen russiske asset og ikke spiller direkte på lag me de. Trump hatere med TDS kjører igjen på med falske nyheter og forstyrrer derfor virkelighetsoppfatningen til mange. Det er synd for dette er ikke noe tull. Mange i Vesten har jo knyttet seg så sterkt til Ukraina at dette går direkte utover deres psykiske helse.
Trump har sterkere ønske om fred enn de fleste andre. Han lytter ikke til det militære industrielle komplekset og deep state på samme måte som andre presidenter. Så han vil ikke lage mer krig bare for å gjøre det. Men at han vil kunne tvinge gjennom fred før det er fullstendig seier til Ukraina, ja det er klart. Mange vil selvsagt mislike det, men det er ikke nødvendigvis at han er noen russiske puppet fordi han tenker slik.
Håper virkelig han unngår det nå med Iran, der jobbes det for full mugge bak kulissene for å øke konfliktnivået kan det virke som.
Å som nevnt tidligere har jeg egentlig troen på at det vil snu og komme mere støtte for Ukraina og mer press mot Russland på et tidspunkt, men Zelensky er IKKE der at han spiller slik Trump ønsker og da presser han dessverre knallhardt. Jeg mistet veldig tro på at det ville bli en enkel løsning etter pressekonferansen dessverre. Så det var ikke sjokkerende når det ble brukt pressmiddel for å endre tenkemåten til Zelensky.
Det er også klart at jeg er mer positiv til Trump enn de fleste, har støttet han over lengre tid og har også fått med de utallige løgnene og falske anklagene han har blitt utsatt for. Gjennom å se/høre kanskje tusenvis av timer med taler etterhvert så forstår man litt mer enn om man bare leser VG artikler med Hitler bart.
Han er absolutt ikke en perfekt mann, men å sammenligne han med Hitler og alle de fæle tingene oppigjennom folk har funnet på om han er helt sinnsykt.
Samtidig har jeg jo mye mer tro på den politiske retningen enn å fortsette i samme spor som det har vært. Så jeg har aldri lagt skjul på at jeg støtter han, svært få i Norge gjør det og det forverrer også muligheten til å tolke han på noe fornuftig vis. Selv våre politikere går alt for langt i kritikken av han, å hyle i kor hjelper nok ikke vår sak.
Men som Weinstein sa i ett intervju med Rubin igår så er jeg også usikker på hvor mye de nyeste tech gutta forstår, og at de selvsagt i sin iver risikerer ødelegge også for “fornuftige” CIA slush fund vis USAID o.l. eller som han snakker om innenfor Akademia.
Uansett så trengs det å rydde opp i mye bad guys som bare skaper uhygge rundtomkring i verden, USA har ikke bare ført til fred de siste tiårene akkurat. Derfor støtter mange av oss en utrenskning av denne typen mennesker/ideologi. Så det vil gå galt noen steder for å faktisk komme til et bedre sted er min mening.
Europeiske land kutter vel også i egne bistandsbudsjett for å øke forsvaret, så de er vel onde de også