Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Historieboken forteller oss at kriger slutter når den ene parten ser at de må gi seg, og grensene etter krigen er ikke definert av hvor frontlinjene gikk den dagen krigen sluttet. Ikke alle kriger slutter sånn som wwii med at alle store tyske byer ble knust.

Man trengte ikke å kjempe seg gjennom hele Belgia for at det skulle bli fritt etter ww1.

Man trengte heller ikke å kjempe for hver mm av norsk jord for at norge skulle bli fritt.
image

9 Likes

Å sammenligne med en verdenskrig hvor det var spredt tynt utover mange steder blir vel kanskje ikke helt det samme som en krig direkte inntil Russlands grense, selv om det er er svært område likevel og kanskje er derfor også rimelig tynt. Men det blir jo heller ingen kollaps som hos Nazi regimet.

Ja altså selvsagt kan det gå svært dårlig på bakken slik at Russland jages raskere tilbake til eget land, men poenget var at det virker som at mange ser for seg at det faktisk er slik det må avsluttes. Kanskje maks en avtale før de har rukket å bli bekjempet helt ut som likevel ender i at de trekkes seg ut.

Har stor forståelse for at Ukraina kan tenke seg å ta tilbake alt, og egentlig håper å ikke måtte inngå noen deal som gjør at Russland sitter igjen med noe som helst.
Men det tror jeg kommer til å bli utfordrende å få til i praksis.

Syntes de er vanskelig å spå hva europeiske bidrag nå vil bety, siden jeg antar egentlig at før det virkelig kommer igang og man har store overskudd med materiell som kan deles ut er krigen over. Men hvordan støtten prises inn i eventuelle avtale er ikke godt å si.

Cannes, March 6th , 2025 – The CSO-3 military observation satellite has been successfully launched by Arianespace atop an Ariane 6 from Europe’s spaceport in French Guiana. Carrying a very-high-resolution optical instrument built by Thales Alenia Space, the joint venture between Thales (67%) and Leonardo (33%), the satellite was developed by prime contractor Airbus Defence & Space for the French defense procurement agency DGA on behalf of the French Air and Space Force’s Space Command, with delegated oversight from the French space agency CNES.

10 Likes

Hvor lang tid etter at det blir fred før alt har normalisert seg mellom Russland og Ukraina?

“Alt” er et stort ord. Er nå bare å se på hvordan ting er i ex-jugoslavia etter krigen der.

Kommer an på om Russland fremdeles er i imperiebyggingsmodus vel.

Kan vel ikke helt sammenlignes. Her er det snakk om folk i samme folkegruppe og kultur.

10-12 generasjoner kanskje, det er opp til fremtidige russiske ledere om de greier å ta et oppgjør med seg selv. Ukrainere kommer aldri til å glemme dette.

11 Likes

Et diktatur er veldig stabilt til det ikke er det lenger.

9 Likes

Supert innlegg. Det er nok best med litt ulike vinkler og meninger.

Det er klart det er utfordrende å tolke hva Trump vil gjøre. Ikke vet jeg hva Zelensky sier på bakrommet, hva etterretning sier, hva alle medspillerne han sier osv. Så hva han tenkte å mente i utgangspunktet kan jo forandre seg etterhvert.

Jeg bare er rimelig sikker på at han ikke er noen russiske asset og ikke spiller direkte på lag me de. Trump hatere med TDS kjører igjen på med falske nyheter og forstyrrer derfor virkelighetsoppfatningen til mange. Det er synd for dette er ikke noe tull. Mange i Vesten har jo knyttet seg så sterkt til Ukraina at dette går direkte utover deres psykiske helse.

Trump har sterkere ønske om fred enn de fleste andre. Han lytter ikke til det militære industrielle komplekset og deep state på samme måte som andre presidenter. Så han vil ikke lage mer krig bare for å gjøre det. Men at han vil kunne tvinge gjennom fred før det er fullstendig seier til Ukraina, ja det er klart. Mange vil selvsagt mislike det, men det er ikke nødvendigvis at han er noen russiske puppet fordi han tenker slik.

Håper virkelig han unngår det nå med Iran, der jobbes det for full mugge bak kulissene for å øke konfliktnivået kan det virke som.

Å som nevnt tidligere har jeg egentlig troen på at det vil snu og komme mere støtte for Ukraina og mer press mot Russland på et tidspunkt, men Zelensky er IKKE der at han spiller slik Trump ønsker og da presser han dessverre knallhardt. Jeg mistet veldig tro på at det ville bli en enkel løsning etter pressekonferansen dessverre. Så det var ikke sjokkerende når det ble brukt pressmiddel for å endre tenkemåten til Zelensky.

Det er også klart at jeg er mer positiv til Trump enn de fleste, har støttet han over lengre tid og har også fått med de utallige løgnene og falske anklagene han har blitt utsatt for. Gjennom å se/høre kanskje tusenvis av timer med taler etterhvert så forstår man litt mer enn om man bare leser VG artikler med Hitler bart.

Han er absolutt ikke en perfekt mann, men å sammenligne han med Hitler og alle de fæle tingene oppigjennom folk har funnet på om han er helt sinnsykt.
Samtidig har jeg jo mye mer tro på den politiske retningen enn å fortsette i samme spor som det har vært. Så jeg har aldri lagt skjul på at jeg støtter han, svært få i Norge gjør det og det forverrer også muligheten til å tolke han på noe fornuftig vis. Selv våre politikere går alt for langt i kritikken av han, å hyle i kor hjelper nok ikke vår sak.

Men som Weinstein sa i ett intervju med Rubin igår så er jeg også usikker på hvor mye de nyeste tech gutta forstår, og at de selvsagt i sin iver risikerer ødelegge også for “fornuftige” CIA slush fund vis USAID o.l. eller som han snakker om innenfor Akademia.

Uansett så trengs det å rydde opp i mye bad guys som bare skaper uhygge rundtomkring i verden, USA har ikke bare ført til fred de siste tiårene akkurat. Derfor støtter mange av oss en utrenskning av denne typen mennesker/ideologi. Så det vil gå galt noen steder for å faktisk komme til et bedre sted er min mening.

Europeiske land kutter vel også i egne bistandsbudsjett for å øke forsvaret, så de er vel onde de også :stuck_out_tongue:

Tror det bare er snakk om noen få år. Det som skjedde for 10-12 generasjoner siden da skulle jo vi vert i hatforhold med Danmark og Sverige enda

Vel, all info tilsier at Russlands krigføring er alt annet enn bærekraftig:

• De bruker flere soldater enn de får fylt på med
  • gamle utstyrslager fra sovjet-tiden tømmes og begrenset tilgang på nytt
  • sparekonti og fleksibilitet i økonomien er på vei til å brukes opp fullstendig

Desto lenger Russland fortsetter med samme intensitet, desto raskere kommer sammenbruddet.

Blir ikke overrasket om de har forregnet seg; krav om fredsavtale fra Donald og stopp i utstyr fra USA, ville medføre at Ukrainas motstand stoppet eller ble svekket raskt. Akkurat nå tyder ingenting på det.

Det skal bli interessant å følge utviklingen de neste månedene. Jeg tipper vi ser et stadig mer desperat Russland, og tydelige tegn på at det knaker for alvor i det russiske krigsmaskineriet.
Det er helt avgjørende at Europa stepper opp på alle mulige måter.

For øvrig sa Barth Eide fredag at det er ingen som sier at vi ikke kan kjøpe våpen fra USA og sende til Ukraina.

6 Likes

Tydelig at du ikke makter å ha en diskusjon uten å komme med latterlige argumenter som at folk har dårlig mental helse eller at de bare leser Vg.

Anders Behring Breivik mente også at alle var gale og/eller onde.

10 Likes

Ja og det gjør vi ikke, er ikke det rart?. Ukraina kommer til å hate Russland minst like mye som resten av øst-europa i mange hundre år fremover.

3 Likes

Se hvor godt Polen, Finland og Baltikum liker Russland, så får man vel en en pekepinn.

12 Likes

Er faktisk litt overasket over hvor fort de går frem med aktiv sabotering av Ukraina, hadde regnet med det kom, som stopp i deling av etterretning, så for meg att det ble gjort lenger ut på våren eller i sommer. Att de til og med nekter kommersielle selskap som Maxar å dele satellittbilder er ganske drøyt.

Angående våre egne jagerfly mener jeg de burde betraktes som en irreversibel kostnad (sunk cost), og vi burde velge ett av to (eller begge) alternativer:

1: Bytte alt av avionikk og elektronikk så fort som mulig, for eksempel Israel bruker mye selvutviklet elektronikk i sine F-35, men usikker på om det er nok. Kostnader og tidsramme for slikt blir vel også høyst usikkert.

2: Kjøpe Gripen eller Eurofighter.

13 Likes

Har du fått med seg alle løgnene til Trump da? Feks det om millioner drepte og at USA har støttet Ukraina med 350 eller 500 milliarder, at zelensky er en diktator osv?

12 Likes

Sammenligner du han med Anders Behring Breivik? :lying_face:

Helt ille å se. “i cant believe i said that”

7 Likes

Hvorav Putin spiller helt etter Trumps fløyte, øker bombardementet mot Ukraina side om side med at Trump svekker landets forsvarsevne? Jommen sa man smør. Patetisk hvordan du forsøker å pårope deg en evne til å se konflikten gjennom mer nøytrale øyne. Når sannheten er at du er like vaksinert fra å kritisere som brorparten her inne er til å skryte av Trump.

6 Likes