Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Tuller du? Hvor får du informasjonen din fra?

Fra faktasjekkere? Hvor får du din fra?

image

1 Like

Hei, ikke drep tråden da folkenz

(inkludert meg)

Normalt? Det kommer aldri bli som førr. Noensinne. Ryzzar kommer at vara hatade i Ukraina i generasjoner.

4 Likes

Vi hater verken svensker eller tyskere lenger. Tiden leger alle sår heter det

I så fall er han ju oerhørt skikelig på at dølje dette.

1 Like

Krigene vi hadde med Sverige bestod jo stort sett av at soldatene gikk seg vill i skogen og ikke fant hverandre. Derfor de heter ting som “Tyttebærkrigen” og sånt.

Og WW2 i Norge var en særdeles tam affære sammenlignet det som hendte i Øst-Europa. Egentlig helt helt umulig å sammenligne. Det ene er en strategisk okkupasjon av et folk tyskerne anså som likeverdig med seg selv. Og det andre var utryddelseskrig for å lage seg lebensraum. Les Timothy Snyders Bloodlands eller no sånt, så får du en idé av hva som hendte på østfronten.

14 Likes

Det mangler ikke på folk som tolker Trump i beste mening, om man drar hodet opp fra sanden. Ref 77% Like.

Skal sies at den gjengse nordmann ikke var i nærheten av å gjennomgå lidelser så store som det ukrainske folket har kjent på kroppen de siste 3 årene. Tyske soldater på norsk jord under andre verdenskrig hadde en fredelig samhandling med den lokale befolkningen. Med enkelte unntak.

10 Likes

WVH: Kunne ikke siges bedre – magen til Krangel tråd det er blevet til !!

DK

4 Likes

På hvilken måte? Jeg er da aldri ute og forsvarer noen som helst med at de må tolkes i beste mening? Jeg har ingen profeter eller idoler som må beskyttes. I noen tråder. Eneste jeg noensinne har beskytta på TI er vel Ultimovacs som investering, og det står jeg faen meg for, gitt hvordan ting så ut før PFS-tallene til kontrollarmen i INITIUM viste seg å være beyond alt man kunne forvente.

Jeg skrev vel ca. 125 innlegg i gamle US presidentvalgtråden om at det eneste jeg bryr meg om fra en amerikansk president er forutsigbar utenrikspolitikk, og at jeg derfor støtta Kamala Harris. Ut over det bryr jeg meg fint lite. Hadde John Bolton eller en lignende hauk vært GOPs kandidat, så hadde jeg støtta ham.

Ja. Støtter man en god og rettferdig sak, så blir man ofte det. Uansett om man har usympatiske karaktertrekk. Jeg skrev også 101 ganger i gamle Pres-tråden at om Trump fikk til en OK fred i Ukraina, så skulle jeg gledelig innrømme at jeg tok feil om ham. Det gjelder fortsatt, btw.

Kanke snakke for dem, den amerikanske kulturkrigen som mange føler de må være en del av er utenfor mitt interesseområde. Jeg noterer meg at den trolig kosta demokratene valget. Dit strekker interessen min seg. Ikke lenger. Jeg bryr meg primært om at artikkel 5 er kredibel, og at det flyr B-52 bombefly over Lappland. Om folk lurer på hvilke do de skal gå på eller hvilke pronomen de måtte bruke på hverandre fremstår som veldig lite viktig sammenligna med akkurat det.

13 Likes

Musk, Starlink og enda mer Musk

7 Likes

Faen meg så gale

15 Likes

Kan nok gå tregt med salget av starlinktjenster fremover… I hvertfall utanfør ryzzland.

11 Likes

Here we go :grinning:
Argh, vær forsiktig med å gi unger noe – de gråter når det tas fra dem. Hvis de aldri får det, vet de ikke hva de går glipp av.

USA prøver nå å få balanse i regnskapet, men de går med et underskudd på 7 % i året – noe som ikke er bærekraftig. Dette har vært diskutert på dette forumet i lang tid, og Luke Gromen påpekte det allerede for fem år siden. Likevel har ingenting skjedd.

Samtidig har Europa pakket seg inn i sitt sosialistiske teppe, polstret seg med enorme puter under armene og lukket øynene for konkurransen fra Kina og USA. Vi har ikke engang forsøkt å stå på egne bein militært, fordi vindmøller og av-uranifisering har blitt prioritert. Og nå får vi beskjed av Trump (eller “Hitler”, som noen liker å kalle ham) om at vi må øke forsvarsbudsjettene.

Men i stedet for å ta grep snurrer vi oss enda strammere inn i teppet. Vi skal tross alt se pene og ansvarlige ut på klimapapiret, og alt skal bli så bra. Hvis det oppstår problemer, kjenner vi jo noen sterke – så hvorfor prøve å bli sterke selv? Vi skal bare sitte her og se flotte ut, mens andre får ta drittjobben.

PS: Musk har ikke lukket Starlink for Ukraina, han har bare påpekt et poeng.

https://x.com/elonmusk/status/1898779023234236437

Exactly!
To be extremely clear, no matter how much I disagree with the Ukraine policy, Starlink will never turn off its terminals.
I am simply stating that, without Starlink, the Ukrainian lines would collapse, as the Russians can jam all other communications!
We would never do such a thing or use it as a bargaining chip.

3 Likes

Sånn a propos Ukraina?

I den grad det er noe å kommentere her så får du kjøpe amerikanske aksjer da i stedet hvis du synes vi er så totalt ute og kjøre.

5 Likes

Handling pleier ikke ligger langt bak ordbruken. Bare se på hvordan trump har kuttet støtte, stoppet etteretning, stoppet ew på F16, osv…

12 Likes

Ja, for det å kjøpe aksjer handler bare om å se på underliggende verdier, ikke på selve kursen i forhold til underliggende; er det det du prøver å si?

Europa er ikke i nærheten å følge med på den teknologiske revolusjonen. Insentiver er fjernet.

US innovates, Europe regulates.

2 Likes

Ferdig nå?

Jeg synes Ukraina har vært ganske innovative. Men nå kollapser tråden snart (igjen).

6 Likes

Jeg er ferdig, jeg prøvde bare å sette alle USA-hatene i perspektiv. Det har vært litt diskusjon rundt det faktum at de ikke lenger kommer til å være like støttende.