Ukraina har ingen forhandlingskort, eneste er støtten de får av den vestlige verden som holder de i gang. Dessverre så gjør bare den en langsom pine og død.
Russland har bare nord korea å hvile seg på. Når de går tomme for ammo er det ikke mye igjen for Russland. Når Russland går tomme fra utstyr fra sovjet, så har de bare nyproduksjon, som er på 20% av det de fikser opp hver måned nå.
Russland er også 100% avhengig av å få smuglet inn elektronikk fra vesten til missiler og mye av dronene kommer fra Kina. Tviler på at de lager motorene til shahed selv.
Hvem er rikest, Europa eller Russland? Norden+polen+de baltiske statene har ca like stor økonomi som Russland. Norge kunne holdt tritt med Russland i ca 20 år alene via oljefondet.
Som jeg postet over, varetransport har falt med 20-35% på veiene, mens jernbanevolumet har falt i et par år nå. Hvorfor? Fordi økonomien begynner å falle fra hverandre, alt blir brukt på våpen og soldater.
Hva har Europa sendt? Gamle lagre. Nyproduksjon har blitt økt kraftig. Der man ser Russland bruke esler bruker Ukraina MRAP.
Det putin har mer av er folk som lar deg lure til å ta våpen i hånd mot Ukraina, men de døde og sårede der nærmer seg millionen.
Det Ukraina har er Europa til å lage våpen og finansiere Ukraina.
Sist Russland + Polen, Ukraina, Hviterussland, og alle de andre sovjetiske statene ble med på et våpenkappløp, så kollapset den sovjetiske økonomien fullstendig. Denne gangen har de ingen økonomisk hjelp, de sloss mot Ukraina som hadde mye av Sovjetunionen sin våpenproduksjon.
Ingen skriving om alle Ukrainere som er omringet akkurat nå? Syns synd på de jeg.
Mhm da så. Noen på BS sier noe annet. Da tar verdens største etteretningsapparat helt sikkert feil.
Har du noen link til dette?
https://x.com/zerohedge/status/1900658233267597333
Godt å høre de begynner å ta til fornuft om det stemmer
Nei, Ukraina sin generalstab.
Hva er Trump som kilde, ikke Ukraina i hvert fall.
Hvis Russland hadde klart å ta tilbake Kursk hadde jeg vært mye mer enig. Å fryse frontene med Ukrainsk kontrollerte områder i Kursk er nok litt ødeleggende for det synet tror jeg.
Det er ikke mye igjen der, hvis det er viktig, så kan Russland ofre nok mennesker til å ta den siste delen. Ukraina ofrer ikke sine egne for å holde på noen kvadratkilometer. Det har de ikke muligheten til.
Så “overraskende”. Ingen press “this time”.
“Trump has the ability to impose sanctions on Russia, but he doesn’t want to do so at this time because he hopes to bring both sides of the conflict to the negotiating table,” — US Secretary of State Marco Rubio.
Og litt om hvorfor UAF trekker seg tilbake fra Kursk
Meh, veien inn er <7 km fra fronten. Med rekkevidde på 10km+ på droner, så har det garantert gått med for mye materiell på vei til fronten om ikke ved fronten. Bildet er fra 06.03.2025, men dataene er da høyst sannsynlig 3+ dager gamle.
Så, kort sagt, lommen var blitt for liten, med for liten åpning. Sånn har det mer eller mindre vært siden midten av februar.
Ukraina har alltid gitt terreng til russerne for å kunne påføre dem uforholdsmessig store tap. Dvs, når de selv ikke kjørte på med gjennombruddsangrep som utenfor Kharkiv høsten 2022.
UKR har trukket seg ut av Kursk, og russiske soldater har klaget på at de ikke fikk skyte artilleri må evakueringsruten.
Så dette er nok forhandlet frem.
Det mest interessante her slik jeg ser det er at Putin fortsatt ikke vil være med.
Som kanskje mer enn noe annet forteller oss noe vesentlig om den mannens mentale tilstand og hva han har satt seg fore.
Vestlige medier / kommentatorer skriver mye om “gavepakkene” DJT gir Putin, og det er de vitterlig også. Men gavepakkene er ikke nok for ham. For Putin vil rett og slett ha hele Ukraina. Fjerne landet fra kartet.
Konklusjon:
Putin har gone off the rails. Og det gjorde han egentlig før 24/2-2022
DJT er akkurat like flink ved forhandlingsbordet som man på forhånd hadde tro til at han skulle være (basert på f.eks “forhandlingene” han hadde med Nord-Korea, som muligens var god PR, men forhandlingsmessig var en katastrofe).
Sarkasme er håning av, gjøn av eller latterliggjøring av en person, situasjon eller ting.
Jeg har aldri tatt den mannen seriøst noen gang. Klarer amerikanerne å få i stand en avtale, er det flaks og ikke dyktighet.
DJTrumps tale i går.
Det var vel ingen andre enn journalister som trodde at Trump selv faktisk mente 24 timer når han sa 24 timer for 2 år siden. Trump snakker alltid slik. Greatest ever, history’s largest, record high osv.
Saken i dette tilfellet er ordvalget, «sarkasme.’ For meg er det en indikasjon på at han enten ikke forstår hva ordet betyr, eller bevisst ønsker å fremstå uten empati og ondsinnet. Alternativt en kombinasjon.