Jeg har tenkt litt, og kommer til at Trump har virkelig gjort oss (europeere) en nydelig tjeneste, for å bruke elementer fra trump sitt “rike” språk. Og samtidig konkludert med at han overhode ikke tjener puitler sin sak. Jeg synes de siste dagene, klart og tydelig viser at Trump ikke er noen “krasnov” som tjener russland. Trump er enkel og tjener kun seg selv og USA først. Og det er dessverre et USA først med sin naive forståelse av internasjonal politikk og diplomati.
Det kan tilogmed være at noe ære må gå til Morti, som med sin merkelige SoMe påvirkede pro-“something i read on the internjet” (les: putin/trump/crypto/flatearth konspiratoriske holdninger) frustrerer med sin mangel på kildekritikk og en haug med selvmotsigende meninger.
Og slik frustrasjon er jo kjennemerket til Kremlin sin propaganda. K-Propagandaen er basert på mistro og desinformasjon. Dette gjør de med å si flere motstridende ting samtidig og så gjøre noe annet (les: forsette som før) Og det er jo perfekt iså måte å spille på sosiale media og vri på i utgangspunktet dine egne meninger, så du til slutt ikke tror på noe, og føler avmakt og sågar slutter å ha egne meninger, stemmer ved valg osv.
Jeg har følt på at demokratiene våre er sårbare for slike og lignende former for sosial manipulasjon, svakheten ligger jo i så mange sprikende og skrikende meninger, at de til slutt gjør hele det poltiske systemet så utvannet, tannløst og populistisk at det spiller opp til sin egen undergang.
Dette problemet er nå borte, Trumps rugpull på europa, støttet opp av Putins blatante personlige og intern politiske “sterke leder” powerplay, har nå sementert europa til å forsvare seg selv, støtte et land i forsvars krig, samle norden, og legge fundamentet for et solid samarbeide om forsvar i europa og tilogmed litt tramping i takt.
Får vi nå se den offentlige meningsutvekslingen skifter karakter, ja jøss flertallsregjeringer? Noe politsk styre med meninger, utførende makt og skarpe tenner? Jeg tror det er håp fremover.