Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Det er helt åpenbart at Russland er rimelig alene og opererer på et ikke-bærekraftig nivå, samtidig som at Ukraina har Europa i ryggen og at Europeisk og Ukrainsk våpenproduksjon bare øker.

4 Likes

Jeg tror ikke at vi bør avskrive noe ennå. Med Trump sin nedgradering av NATO som troverdig avskrekking, så trenger resten av Europa desperat kampressursene til Ukraina for å ha en troverdig avskrekking mot Russland. Man holder ikke areal med luftmakt uten infanteri, og det vil ta mange år for Europa å etablere og trene opp større hærstyrker.

Mange Europeiske land kommer derfor til å gi Ukraina det de behøver for å holde stand. Jeg har sikkert til det kjedelige gjentatt at det ikke er historisk presidens i nyere tid for at en angriper vinner en utmattelseskrig. Hva som skjer når angriperen blir tvunget til å avslutte krigen er særdeles usikkert. Det vil blant annet avhenge av hvilken grad av indre stabilitet som Russland klarer å oppretholde.

Som en liten digresjon kan jeg nevne at det tok 1199 dager fra første verdenskrig startet, til det ble revolusjon i Russland. Det er 1120 dager siden Russland startet sitt fullskala angrep på Ukraina. Jeg sier ikke at det er 79 dager til det blir revolusjon i Russland, men jeg noterer meg at Putin har stort behov for å markere seg som sterk.

14 Likes

Morti, det er en stor forskjell på å analysere en krig realistisk og å “heie” på noen. Ingen her sitter og jubler ukritisk for Ukraina – det handler om å vurdere situasjonen ut fra tilgjengelig informasjon, ikke ønsketenkning.

Ja, Russland har overlevd sanksjoner bedre enn mange trodde, og Ukraina har fått mindre støtte enn det de håpet på. Men “Russland vinner” er en overforenkling – de har brukt år på å ta små territoriale gevinster til en enorm kostnad, både økonomisk og menneskelig. Hvis dette er “seier”, er det en svært kostbar en.

Når det gjelder kildekritikk, så er vi helt enige om at ukrainsk propaganda finnes, akkurat som russisk propaganda. Forskjellen er at vi aktivt kritiserer begge når vi ser det, mens du ser ut til å bruke russisk fremgang som en slags dom over alle som mente de hadde svakheter. Å feilberegne noe betyr ikke at alt man har analysert er feil – det betyr at situasjoner endrer seg, og at man justerer analysene deretter.

Så nei, dette er ikke en heiagjeng. Det er en diskusjon om virkeligheten, selv om du insisterer på å kalle det noe annet.

20 Likes

Ser din digresjon, og kommer med en digresjon til:

Fortsettelseskrigen varte i 1183 dager.

22 mai. har det gått 1183 dager.

mens 7. juni har det gått 1199 dager.

Som alltid, interessante og tankevekkende perspektiver (ihvertfall for meg!) fra din side. Og akkurat denne vinklingen har kanskje bare blitt ytterligere understreket av Erdogans trekk denne uken. Det frister kanskje ikke så mye å trekke Tyrkia nærmere Europa akkurat nå.

Jupp. Og deri ligger nok også muligheten for 2014-grenser.

7 Likes

Siden Tyrkia har den største hæren av alle NATO-land i Europa nå er dette neppe tiden for å finne frem den store teppebankeren.

7 Likes

Forskjell på å banke teppet og spise det :face_with_hand_over_mouth:

Joda, men tar man dagens dårlige tenner hos en utslitt teppebanker, les: EU uten NATO/USA, uten troverdighet, med i regnestykket så tenker jeg det gir god mening :wink:

1 Like

Ekkoet fra Putin er vanskelig å stilne med den nye megafonen han har i Trump. Derfra til å akseptere det som sannhet og virkelighet er som å bevege seg fra den frie verden som vi kjenner den til tyranniet vi ikke kjenner.

3 Likes

Ikke nødvendigvis bare mot ruzzland, en mulig WWIII har blitt nevnt både her og mange andre steder siden krigen startet, og kortstokken blir vel fortsatt blandet, om utdelingen har begynt kan være vanskelig å se i nåtid, men er vanskelig å se hvem vi eventuelt kan behøve avskrekking mot for øyeblikket.
De forrige verdenskrigene ble vel knapt omtalt som verdenskriger før de omtrent var over, en håper jo det går bedre denne gangen, men ett fritt og sterkt Ukraina kan bli viktigere for Europa enn det de fleste kan se for seg nå.

President Wilson, under date of July 31, 1919, addressed a letter to Secretary of War Baker which read, in part, as follows:

It is hard to find a satisfactory ‘official’ name for the war, but the best, I think, that has been suggested is ‘The World War’, and I hope that your judgment will concur.

The President on 11 September 1945 approved the enclosed letter of 10 September 1945 signed jointly by the Secretaries of War and the navy recommending that the term ‘World War II’ be officially designated as the name for the present war covering all theaters and the entire period of hostilities.

3 Likes

Tror ikke man kan få et mer detaljert syn på Kursk-offensiven enn dette:

Kort sagt, det koster å være på offensiven.

6 Likes

At the closed part of the congress of the Russian Union of Industrialists and Entrepreneurs (RSPP), Vladimir Putin made it clear to business representatives that a quick peaceful settlement of the conflict with Ukraine is not in sight,

1 Like

Kan jo lure på om det var en russer som kastet fra seg en sneip i nærheten der

3 Likes

Rykter om mer flyplass treff

20 Likes
11 Likes

Let it burn :fire: :fire: :fire:
image

8 Likes

Russland har Kina. Kina er verdens fabrikk og ingen hvem som helst.

Europa har ikke produsert en dritt. Før de kan produsere nok må strømmen strupes til husholdninger. Det blir ikke populært.

Europa behandler våpen satsing på samme måte som klima. Si masse fine ord og sett noen uoppnåelig mål som ser fint ut på papiret. Følg opp med… Ingenting.

Russland derimot. Har allerede lagt om til krigsøkonomi og produksjon. Så de ligger foran oss allerede.

2 Likes

Kan du utdype?
Hvilke typer produkter tenker du på?

Vi har knapt sett kinesiske våpen eller militære kjøretøy i Ukraina. Kadyrov har kjøpt noen pansrede biler til politiet sitt, men det ser ikke ut til at han får lov til å sende dem til Ukraina.

Russiske kommentatorer klager over at Kina ikke leverer det de trenger, og at kineserne ikke vil bygge nye fabrikker i Russland. Tidligere i uka klaget de over at kineserne hadde latt ukrainerne kjøpe dronedeler i stor stil.

For meg ser det ut til at Kina sit forhold til Russland i praksis er basert på transaksjoner. De handler bare med Russland i den grad de tjener på det, og ikke når de taper på det andre steder.

19 Likes

Mange som overvurderer ruzzland sin styrke. Før 2022 så var vel økonomien deres på størrelse med Italia sin, så om de bruker 20 % av BNP på forsvaret så er ikke det nødvendigvis så mye.

I tillegg er jo deres produksjonskapasitet delvis satt tilbake pga sanksjoner, mens produksjonen i Vest-Europa er uforstyrret.

6 Likes

Kina leverer til både Russland og Ukraina. De spiller begge hestene. Men de leverer ikke det russland trenger mest som er bomber og granater.

5 Likes

Europa kommer til å levere 2millioner EU produserte 155mm granater til Ukraina iår.

4 Likes