Jeg tenker at senatet har gitt såpass klare signaler om at de kommer til å innføre sanksjoner at Trump begynner å klargjøre sine følgere for at det var hans plan når de gjør det.
Det tror jeg er en ganske god / riktig vurdering av situasjonen.
Trump minner på en måte litt om kongen på asteroide 325 i barneboka “Den lille prinsen”. Kongen befaler ditt og datt, men alt han befaler er det som allerede skjer. F.eks befaler kongen sola å gå ned 19:40, men det gjør han først etter å ha sjekket en almanakk.
https://www.sparknotes.com/lit/littleprince/section4/
Poenget er selvfølgelig at Trump forstår hvor dårlig det vil se ut for ham om han ikke befaler sola til å gå ned når den går ned.
Edit: Hvorfor tenker jeg på Nik Kershaw nå?
Da er det jammen bra at vi er medlem av Nato, slik at vi slipper å forsvare oss alene!
The Netherlands will send its final batch of F-16 Fighting Falcons to Ukraine this week, completing Europe’s first sprint of 24 F-16s delivered to the Ukrainian Air Force.
Ukraine’s Falcon fleet should eventually reach roughly 80 airframes in the coming years.
Det går sakte men fremover.
Det har visstnok begynt å synke inn hos Trump at Putin vil legge hele Ukraina under seg, og at han nærmest er en lystmorder:
Trump on his social media platform [Truth Social]
(Donald J. Trump (@realDonaldTrump))
Details : In his post, Trump noted that he had always had a very good relationship with Putin, but, according to him, the Russian leader has changed. Trump said that Putin “has gone absolutely crazy” and “is needlessly killing a lot of people”, pointing to Russian attacks on Ukrainian cities.
En eller annen gang høsten 1942 (før Operasjon Uranus, seff), da det bare gjenstod noen kvartaler av Stalingrad på russiske hender, ymtet Ribbentrop frempå til Hitler at man kanskje burde tatt seg en prat med Stalin for å forhandle frem fred / våpenhvile. DolfyDolfbaby avslo selvfølgelig tvert, siden han var av den oppfatning at om han bare dundret nevene hardt nok i bordet og ropte høyt nok, så ville feberfantasiene hans til slutt bli til virkelighet.
Fra ettertiden (med alternativ historie-brillene på) er det lett å se at en fredsslutning / ny grenseopptrekking høsten 1942 trolig ville vært et “best possible outcome” på østfronten for nazityskland (det kan forsåvidt bemerkes at Ribbentrop mente hele operasjon Barbarossa kom til å bli nazitysklands endelikt allerede da han fikk høre om planene, hvis jeg husker rett da). Så kan man jo diskture om Stalin hadde gått med på noe sånt.
På en måte er det en (slags) parallell til de siste måneders hendelser, hvor Putin trolig har fått sitt “best possible outcome” nærmest servert på et sølvfat at DJT og det lett kognitivt utfordra bøllegjenget hans. Man kan saktens lure på hvilket utfall man kunne endt opp med om Putin hadde spilt kortene sine best mulig (jeg lurer på om USA kunne tvunget Ukraina inn i en “avtale” hvor de endte opp med territoriedeling langs nåværende fronter med få eller ingen sikkerhetsgarantier?). Men Puttiputtiplott ville ha mer. Han ville ha alt. Og i likhet med 1942-eksempelet ovenfor så handler dette litt om å skjønne når man skal gi seg. Det finnes selvfølgelig fortsatt en sjanse for at P ender opp med hele Ukraina i en slags ekstrem pyrrhisk seier. Men det er også (og jeg tror den er betydelig større) en sjanse for at dette ender opp med en russisk internkollaps. Som igjen på en måte er en “best possible outcome” for Ukraina. For russiske styrker kommer neppe til å forsvare det territoriet de holder pdd om Russland imploderer. Så da kan Ukraina få tilbake alt som egentlig er deres uten å måtte bedrive en erobringskrig som koster fryktelig mange menneskeliv.
Man kan si hva man vil om DJT, men han har (på sin måte) fått vist med all mulig ettertrykkelighet at Putin ikke er interessert i fred, selv når han får de aller beste muligheter levert på døra av storebror i NATO-samarbeidet.
Det er tydelig at den 2 timers kosepraten forrige mandag ikke førte til noe som helst positivt, heller tvert imot.
Jeg mistenker at det eneste som ble diskutert var handelsavtaler og fjerning av sanksjoner. Det ble definitivt ikke lagt noe press på Putin og heller ikke stilt noen som helst krav.
Tyskland hadde ikke olje og endel andre kritiske ressurser. Jeg tviler på at Sovjet eller noen andre hadde planer om å selge olje til dem…
Det er på ingen måte en perfekt analogi.
Men tanks som ikke må kjøre (våpenhvile) bruker mindre olje enn tanks som kjører.
Og frem til Operasjon Uranus så kan man jo lett hevde at Sovjet var ganske bakpå, og kanskje ikke helt var sikre på hva de kunne få til angrepsmessig mot wehrmacht.
Det kan forsåvidt bemerkes at en interessant forskjell mellom Stalin og Hitler, er at sistnevnte aldri klarte å snappe ut av vrangforestillingen om han selv visste bedre enn generalene sine. Stalin tabba seg fint ut de par første årene av WW2, men evnet faktisk åpenbart å lære litt om når han burde holde seg unna.
Hu derre sakenirova burde bli minnet på at de bombene og rakettene de pøser over Ukaina fører til en del knust glass som kan skade barn som leker i område. Ikke minst når det faller ned glass fra bygninger når folk kanskje sitter på uterestauranten og drikker kaffe eller er på vei til jobb. Det er jo helt uforsvarlig det også. Noen burde sende dem et protestbrev
Hvilke NATO-land var det som skulle støtte oss sa du?
At Finland og Sverige støtter oss er jo klart, men de må også passe på sine egne områder, så det vil være litt begrenset.
Artikkel 5 krever enstemmighet, og Ungarn, Tyrkia og Slovakia kan fort stikke kjepper i hjulene.
Og så var det detaljen med godt trente og erfarne styrker. Storbritannia er bare en skygge av det de var. Tyskland likeså. Så det er vel egentlig bare Frankrike og USA som har skikkelig kapasitet. Og Frankrike skal jo frakte alt opp hit…
Og USA har vondt i viljen.
Polen?
Deler ikke din ekstreme pessimisme.
Du mener at Natomedlemskap er bortkastet? Hva er da alternativet ditt?
Dette er uansett off topic…
De fleste mener at dersom Ukraina var Nato medlem, så hadde ikke Russland startet denne krigen.
Great Britain, France, Germany and the United States have lifted restrictions on a number of military supplies to Ukraine, — Merz said.
Now it is permitted to carry out long-range strikes with Western weapons on Russian territory.
… hadde de bare hatt vestlige våpen å bruke?
Hvordan ligger det an med forsvarsbudsjettet i de fleste NATO-land som ikke grenser til russland?
Akkurat ja…
Og Polen vil være nødt til å prioritere eget territorium.
Du har ment at dersom Nato hadde opprettet en flyforbudsone over Ukraina, så hadde Russland tapt krigen.
Du har også hevdet at dersom Nato hadde gått aktivt inn i krigen på Ukraina sin side, så hadde Russland tapt.
Samtidig påstår du at dersom Russland angriper Nato land, så vil Russland vinne.
Jeg finner lite logikk i dette. Nato er sterkt nok til å hjelpe Ukraina å vinne, men samtidig for svakt til å hindre Russland til å vinne over Nato land?
OK, men Polen vil binde opp en stor del av Russlands kapasitet.
Ru klarer ikke engang ta Ukraina
Jeg tolker ham dithen at NATO og Ukraina har kapasiteter som utfyller hverandre.
NATO har en betydelig luftstyrke, men mangler bakkestyrker.