Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Magen til Dobbelt moral og løgne skal man lede længe efter :face_vomiting:

Putin: material wealth doesn’t matter to Russians

DK :ukraine:

5 Likes

Den oransje mannen tenkte seg kanskje ikke godt nok om her :eyes:

15 Likes

Jeg tror den kom ut akkuratt slik han tenkte det.

Jeg tror frustrasjonen med putin og kremlin er stor blant trump admin. så får vi bare håpe de tørr å gjøre noe.

7 Likes

Tror dette er helt greit for Putin da resultatet sikkert blir at USA trekker seg ifra forhandlinger og trekker tropper ut av Europa.

Han har jo rett. Mange russere er ikke intereset i materiell standard. Det viktige før dem er et stort og sterkt ryzzland.
En hakf nå er jo att ryzzland ikke er særlig sterkt. Men de fleste russere veit ikke det.

1 Like

ruzzerne tar tydeligvis ikke trump så veldig seriøst:

:rofl:

5 Likes

Håper noen viser den posten til Trump. :laughing:

9 Likes

De er fremdeles avhengige av å dekke sine primærbehov.

Transport av korn, byggevarer, metaller og olje har en kraftig nedgang. Nedgangen i landbruket bør bekymre dem ekstra. Når poteter har tredoblet seg i pris, og Russland må importere store mengder, står det ikke bra til i landbruket.

7 Likes

Det var visst en helt jævlig vår og mye frostskader i både Russland og Ukraina i våres. Det blir mao en dårlig høst for diverse typer vekster i år.

Korntransporten og potetmengden i markedet er fra fjorårets avlinger. Når man hvert år har spesielle værproblemer, indikerer det heller strukturelle problemer.

Normalt har landbruket en viss kapasitet til å kompensere for variasjoner i været, og Russland har dessuten vært en eksportnasjon med høyere produksjon enn forbruk. Jeg tror vi ser både en redusert evne til å produsere og til å kompensere.

Årsakene er flere:

• Dårligere såkorn og settepoteter (importstopp).
  • Tap av personell til militæret.
  • Redusert antall fremmedarbeidere.
  • Priskontroll har redusert inntektene, samtidig som kostnadene har økt.
    => Mindre bruk av kunstgjødsel.
    => Ingen nye landbruksmaskiner.
    => Høye drivstoffkostnader gjør enkelte aktiviteter ulønnsomme.
6 Likes

Joda, men frost er ikke noe du fikser med bedre frø, kunstgjødsel og landbruksmaskiner. Poenget mitt er bare at av naturlige årsaker, så blir ting litt ekstra dritt i år. På toppen av de tingene du nevner. Jeg tenker vel at kornet vel ikke er det som blir hardest rammet, men mer grønnsaker av diverse slag.

Frukttrær og andre flerårige planter er et problem man vanskelig kan omgå, men dette utgjør ikke de store matvolumene. Avlinger kan ofte sås på nytt (med risiko for frost om høsten), eller erstattes med såing av en annen type avling.

For å kunne gjøre dette, må man ha kapasitet (personell og maskiner), tilgjengelig såkorn, og penger til å gjennomføre. Russisk landbruk ser ut til å mangle alt dette.

3 Likes

Tikk takk, tikk takk …….:pray::crossed_fingers:

3 Likes

Såvidt jeg forstod, så er det det som må gjøres her, men det forsinker jo innhøstingen. Kjenner ikke området godt nok til å vite hvor mange ganger de høster i løpet av en sommer.

Det var da jævlig synd, håper de klarer det neste gang. :crossed_fingers:

Er jo spennende hva som ville skjedd i kreml hvis noe sånt skjer.

2 Likes

Greia er jo at Putin har gjort alt han kan for å kun ha folk som er helt lojale til han, som ikke har personlige ambisjoner om den rolle han selv har. Jeg tror det derfor det vil være et veldig stort vakuum når Putin går bort. Det er jo folk som faller ut av vinduet, ned trappa eller dør av plutselige hjerteproblemer hele tiden rundt Putin. Når han har gått bort, så vil jeg tro det eskalerer 100x inntil noen klarer å ta kontroll over hele apparatet.

6 Likes

Er det noen som har noen fiskegarn å sende til Ukraina? :fish: :blowfish: :tropical_fish:

Gamle fiskegarn kan hjelpe Ukraina: – Skjermer mot droner – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio

1 Like

Russisk propaganda. Er nok ren løgn for å få sympati til crazy putin.

1 Like

I min naive verden oppleves det rart at den ene part kan benyttes soldater fra andre land, mens politikere anser det som logisk at den andre ikke kan dette.

Hadde det vært min bakhage ville jeg innført tiltak som no-flyzone i FN-regi og fredsbevarende styrker innenfor buffersone i hele grenselinjen med internasjonale FN-styrker :), snakker altså om min bakhage

Politikk og sanksjoner overfor naboen virker jo ikke.

2 Likes

Du vet at ruzzerne har veto-rett i FN og kan stoppe sånne forslag.

Men du mente kanskje NATO, og da kan man jo være enig at det burde blitt gjort mer.

1 Like