De borde enkelt klare å ptoducete 40 om dagen. Ikke noe problem i ett så stort land. Hvis de vill. Men jeg vibber at korrupsjonen fortsatt er stor i klassisk ruzzisk stil. Det er nok mer det som sætter en brems enn kapasitet i sig.
Blir spennende å følge med på energi-politikk nå som gass-avtalen utløper 31.12.2024, for her er det mange detaljer man må være klar over.
Det viktigste først, som jeg tror mange ikke forstår /er klar over:
- Målinger av gass-flow kan bare utføres på visse punkter. Gass inn i Ukraina, gass som forlater Russland og, og solgt av Russland kan ikke være på andre steder enn Sudzha gassmåleanlegg. Punktum. Ferdig snakka.
På samme måte så må gass inn i Europa (Slovakia i dette eksemplet) være der gassen forlater Ukraina, på Ukrainsk side, og inn i Slovakia, være avlest på Uzjhorod målestasjon. Punktum.
I denne bygningen.
Mao, jeg tenker at det hovedpoenget med Kursk-operasjonen, var 2
- Bonus delen; nå Kursk atomkraftverk, noe som ikke ble klart
- Få kontroll på Sudza gass-målepunkt, og ha kontroll på gass-målepunktet frem til nyttår 2024, noe som de kommer til å klare.
Og grunnen er enkel, Russland må levere som avtalt, men EU betaler bare gass som de får på sine målepunkt.
Når Ukraina nå har kontroll på begge målepunkter kan de i teorien, og sikkert også i praksis, tappe av gass, som da blir gratis.
Mao, jeg spekulerer i at dette er et smart forhandlingstrekk fra Ukraina når avtalen skal fornyes.
Problemet oppstår imidlertid når Slovakias president Fico sier at han ikke stoler på Ukrainas budbringer av gass, og sjef, Zelensky og drar til Moskva for å snakke med Putin. Og i tillegg Fico truer med å stenge av Slovakias tilførsel av strøm til Ukraina.
Et mottrekk av Ukraina ble derfor å heller importere LNG, og det mottrekket er demonstrert av Zelensky nylig. Og neppe tilfeldig at det kom nå, og i etterkant av Ficos reise til Moskva.
Jeg tenker at mottrekket med LNG først og fremst er et forsøk på å få mest mulig ut av gasstransporten til EU, som EU faktisk må ha litt til, noe man kan lese mer om i denne publikasjonen:
Faktum er at gass fra Russland faktisk ikke bare kan kuttes over natta, det er “wishful thinking”
Selv om jeg ser på US LNG som et forhandlingsutspill fra Ukraina, så kan ikke et forhandlingsutspill bare være en tom trussel. Den må være reell.
Så den relle trusslen er altså US LNG gjennom Odessa til Ukraina, og kan også brukes til “landlocked contries” umiddelbart, gjennom Ukrainas gass-rørledningsystem.
Problem: Hvis Russland har null verdi av Ukrainas gassrørledninger så kan de jo bare bombe gassrørledningen. Det vet veldig godt hvor disse ledningen er, og de er ikke akkurat vanskelig mål.
Da går det svart i Ukraina.
Det topper seg litt nå, men det skulle ikke forundre meg om Kursk-operasjonen blir avsluttet i januar, og Ukraina trekker seg tilbake.
Tar gjerne motbør på denne tankegangen. Mitt poeng er at kanskje poenget med Kursk ikke først og fremst er et forhandlingskort om landområder i en eventuelle fredsforhandling, men kanskje også handler om økonomi.
Tar gjerne motbør på dette, men det forklarer utmerket “uforståelige” utspill fra feks Ungarns Viktor Orban:
Da kan man kanskje klare å forandre på noe som er “set in stone”, feks i Sudzha.
Svært få, det virker som Russland sliter med å produsere nye løp. Men de har jo også fått 170mm? fra Nord korea.
Så spørsmålet er litt hva går de tomt for først. 152mm artilleri eller 152mm granater.
Kunne du utbrodert litt på denne?
Er begrensningen pga. lokasjon? Mangel på andre målestasjoner som kan måle gassen?
I prinsippet ikke noe problem å ha 2 målestasjoner som måler hver sin mengde motatt gass. Ene har 30% av mengden, den andre 70% av mengden. Hvis summen av disse samvarer med 100% levert gass innenfor godkjente referanser så er det ikke noe problem.
Vi har plenty med fiskale målestasjoner rundt omkring i Nordsjøen. Vi har jo masse partnere som skal ha sitt fra de forskjellige feltene. Og bare der jeg er har vi 3 fiskale målestasjoner på gass, da det blir sendt til både UK og landanlegg hos oss. I tillegg kommer oljemålestasjonen.
I tillegg blir gassen også målt på mottakersiden. Dette er sinnsykt nøykatige målinger. Finner man avvik blir motpart kjapt varslet og man må finne ut hos hvem avviket ligger. Når det har blitt rettet blir det regnet tilbake for å kompensere for avvik.
Jeg kan ikke detaljene, verken teknisk eller avtale-messig, men det virker for for meg veldig opplagt at det ikke bare er å gjøre det sånn eller sånn, ut fra hvordan alle aktørene handler og uttaler seg i dette sirkuset.
Det er som i ACER, og EØS, ikke bare å fikse det over natta, selv det er mye man teknisk kan gjøre, bare ved en bryter. Det er garantert masse følge-feil, og ting man ikke har tenkt på.
Forøvrig, som en “fotnote”, fikk Ukraina medhold i en EU-domstol da de meldte inn et problem i samme gata:
Kan lese masse om disse avtalene her:
Dette med gass ganske intrikat, men samtidig interessant, fordi energi er så viktig for alle landene i Europa. Og som sagt virker det som at mye ikke bare er å fikse enkelt med en bryter, eller et pennestrøk.
Et annet eksempel på vingling, og noe som virker å forandre seg i takt med nye utspill i forkant av at denne gassavtalen utløper 31. desember 2024. Er hvordan Tyskland håndterer dette.
For det geografiske faktum er at Østerrike, Slovakia, Tsjekkia, og Ungarn er “landlocked”. Så hvis det skal kutte all gass fra Russland, totalt, og få det fra LNG (eller via via norsk rørgass), så er det logisk at det må komme fra Tyskland. Infrastrukturen fra feks Slovenia og Italia er ikke i nærheten.
Men Tyskland har sin egen energisikkerhet å tenke på, og også politikk. Hvis energiprisene i Tyskland skulle “eksplodere” nå så er det kanskje ikke sikkert at “trafikklys-koalisjonen” blir gjenvalgt nå.
Derfor har det hatt en skatt på videresalg av gass til sine naboland.
En såkalt “storage levy”, som er blitt veldig upopulær blant Tysklands naboer:
Det var derfor det ble bestemt i mai 2024 at Tyskland skulle kutte den skatten fra 1.1.2025:
Men så kom problemet med AFD, nyvalg, gasslagre som gikk fort ned osv, så ombestemte tyskerne seg i slutten av november og sa at "vi må ta hensyn til våre egne interesser, ikke bare beholde skatten, men øke den også !:
Og i takt med at alle aktørene, Zelensky, Fico, Orban, Putin , Scholz og tyskepolitikere i alle sjatteringer kommer med nye utspill og situasjonen forandrer seg, så snur tyskerne, fordi det trolig vil se dårlig ut om de øker sin avgift, som de lovte å ta bort, hvis russisk gass skulle falle bort i januar:
Det er faktisk litt av et sirkus dette, når alle posisjonerer seg , og man skal balansere interesser mot hvordan “det ser ut”,
Det er selvsagt mange måter å fremstille og vinkle dette.
Det skjer jo ikke over natta. Dette er noe Ukraina har sagt over lang tid. De ønsket bare ikke å bryte noen avtaler. Vi får se hvem som har rett om et par dager.
Størrelsen på landet har ikke så mye innvikning på kapasiteten til å lage kanonløp. Det har imidlertid tilgangen på materieler og maskiner. Artikkelen nedenfor belyser begge disse faktorene.
I tillegg kommer tilgangen på kompetanse. Siden Russland har hatt enorme lagre av kanoner fra sovjettiden, har de hatt lite behov for nye kanonløp de siste 30 åra. Med liten eller ingen produksjon, forvitrer etter hvert kompetansen til operatørene av produksjonsutstyret.
The end of Ukraine transit could speed up this decoupling, and would also imply a loss of $6.5 billion annually for Russia
Det merker Putin, for dette er HARD valuta som nå forsvinner.
Grunnene kan finnes. Foreløpig virker dog strutsen å ha en «vent og se det litt ann»-holdning. Kan jo være at så lenge vi ikke provoserer den slemme russer så konsentrerer han seg om destruere naboens infrastruktur og bare mindre viktige deler av min egen (les svalbardkabler og ikke eksportrørledninger).
Strutsen kan jo som kjent ha flaks. Helt frem til 9 April 1940 gikk det jo strålende f.eks.
Hva er det vi har gjort Putin siden han ikke kutter våre utenlandskabler?
Vi har brukt vekslepenger på Ukraina. Norge alene kunne matchet militærbudsjettet til Russland i ti år før oljefondet gikk tomt.
De har kuttet flere fiberkabler mellom Norge og svalbard, samt lyttekabler.
Men ikke strømkablene til Europa.
Det ligger et strøk av humor i det.
Det blir også interessant å se hvordan Russland ønsker at det skal se ut. Tidligere har de ønsket å fremstille det som at de straffer Europa ved å stanse gassleveranser. Denne gangen er kanskje målet å fremstille Ukraina som den store skurken.
Til sammenligning, så falt boligprisene i Norge 13,9% fra neste til verste kvartal i 2008/9. Det er mao et fullt krakk på gang, men russisk industri er på vei mot stupet, med lånerente på nærmere 30%, sanksjonene begynner å få effekt.
11% er ikke nærheten av et krakk. Ikke 13% heller, særlig ikke da det hått opp 10-15%/år i mange år innan. En mindre justering.
Krakk hadde vi i Sverige på 90-talet. Ned 80-90% på en del plasser. Får håpe det blir riktig krakk i Moskva også, de trenger en ekstre prøving.
Prosentsatsene er gjennomsnittet. Siden enkelte områder er attraktive og faller lite, betyr det at prisene faller betydelig mere i andre områder. Prisfallene gjør at flere har mere gjeld enn boligen er verdt.
Problemene i eiendomsmarkedet blir raskt et bankproblem. Med en rente på over 30%, innebærer det at andelen misseligholdte lån blir betydelig. Samtidig kan ikke bankene dumpe eiendommene ut på markedet, siden prisene da vil drives enda lengre nedover. Verdien på eiendommene som bankene har som sikkerhet vil da måtte skrives enda mere ned, og det vil bidra til en negativ spiral der bankene blir insolvente.
Jeg ser for meg at det blir en bankkrise ut av dette. Alternativt at staten trykker penger for å rekapitalisere bankene.
Edit:
I Russland er andelen lån med statssubsidiert rente høy. Det innebærer at den høye styringsrenten til sentralbanken automatisk tapper statsfinansene. Bankkrisen for dermed flere fasetter enn det vi har sett her hjemme.
Relativt lave visuelt bekreftede tap av utstyr, men nær rekordtap av russisk mannskap.