Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

At kapasiteten til å eksporte olje og oljedestillater er slått ut, evt sterkt begrenset, vil få raske konsekvenser for Russlands statsinntekter - som svikter.

Russland har allerede problemer med et økende budsjettunderskudd, så den videre utviklingen kan bli «interessant»

3 Likes
4 Likes

image

3 Likes

Ble meldt i helgen at duoen Witkoff og Kurchner er ventet til Kyiv ila nærmeste 2 ukene.

Personlig har jeg begrenset tro på at kan få til noe.

Dessverre har høy oljepris gjort at selv uten inntekter fra bensin og diesel, så tjener de mye bedre enn i januar og februar

Blir vel fort rasjonering i stedet for import tror du ikke det?

1 Like

Ikke meg du spurte, men rasjonering ble innført i igår kveld for hele Krym
Den 23 mai ble lignende tiltak innført kun i Sevastopol.

Tiltak innført for hele Krym:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/06/02/8037364/

Tiltak innført kun for Sevastopol:
Disse nevnes i nyhetsmeldingen linket rett ovenfor.
Jeg postet sevastoplo-nyheten da den var fersk

4 Likes

Så langt som mulig, så antar jeg Russland vil gå for import. Bare se for deg hvordan økonomien går ved rasjonering.

At det er rasjonering på Krim er jo fordi de ikke klarer å få bensin/diesel dit i store nok mengder. Såvidt jeg har forstått delvis fordi det ikke finnes lagre…

3 Likes

Russisk storangrep mot Ukraina i natt:

Hoveangrepet var rettet mot Kyiv. Men også byer i oblastene Dnipro, Kharkiv, Zaphorizhzhia og Poltava ble angrepet:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/06/02/8037388/

Mens RUS angrep sivilbefolkningen i ukrainske byer, angrep UKR i natt Ilsky oljeraffineri i Krasnodar krai (halvøya rett øst for Krym). Skal være det 16 angrepet på dette raffineriet:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/06/02/8037391/

Enig med Christian. Det at det ikke ser ut til å finnes lagre i behold for drivstoff på Krym, er omhandlet i post # 1186 på tråden,

Her re-postet:

https://x.com/JayinKyiv/status/2061026182565429636

De russiske tapstallene holder seg på høyt nivå:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/06/02/8037367/

1.440 eliminerte soldater
517 kjøretøy (lastebiler og tankbiler)

Vil anta minst 150-200 av disse tankbilene/lastebilene ble tatt ut på veiene i landkorridoren mellom Rostov og Krym. Jfr tapstallene for kjøretøy før ukrainske dronekampanjen mot disse kjøretøyene begynte for ca 6 uker siden.

Russland er stort og hadde sikkert mangel slike kjøretøy før 24 02 2002.
Men akkumulert tap av russiske kjøretøy har nå kommet opp i ca 102.000.
Det må vel merkes?

6 Likes

Dette er “vehicles and fuel tankers”. Jeg vil anta at det inkluderer alt mulig av kjøretøy. Biler, minivans, pickuptrucks, lastebiler osv.

2 Likes

Håper noen ukrainere med en god drone klarer å få til noe her. Ser jo ikke supersmart ut å samle disse lastebilene sånn om de har brennbar last :fire:

4 Likes

Ja, du har rett.
Ble litt for fokusert på lastebiler og tankbiler på veiene i landkorridoren som nå er drone-mat

Jeg vil jo tro at Ukraina i all hovedsak bruker dronene som når 50-200 km mot tyngre mål, dvs lastebiler og tankbiler, så mye av økningen her er nok der.

Inntil videre, så bruker jo Russland militære lastebiler til denslags. Etterhvert, så vil jeg tro de bruker sivile lastebiler? Så det blir vanskeligere for Ukraina å slå dem ut…

Det mangler bare at sivile ukrainere blir tvunget til å bli gisler sammen med sjåfører av militære og sivile lastebiler … menneske liv betyr null for Russiske militære fanatikere…

USA åpner for flere atomvåpen i Europa

2 Likes

Alle som spår russisk øk kollaps eller ukrainsk mil gjennombrudd er vel optimister uten bakkekontakt evt manipulert av Kievregimets propaganda?

Eller?

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2061454014701560193

The Economist er jo verdenskjent for å være både uten bakkekontakt og lettmanipulert

5 Likes

En av de russiske generalene som ledet invasjonen av Ukraina den 24 02 2022 er in absentia dømt av en ukrainsk domstol til livsvarig fengsel:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/06/02/8037413/

Så får vi om det kan gå som det gjorde i gml Jugoslavia, der krigsforbrytere etter hvert ble pågrepet og satt inn til soning.

Ikke full parallellitet osv. Men fremtiden er det alltid vanskelig å spå om.

2 Likes

Hej Norge

En bette Update :grimacing:

Vodka er Godt :rofl:

1500 Dage uden fremskridt for en sølle lille landsby — Ruskiiiies skriver verdens historie :rofl:

TIK-TOK skifter side :grimacing:

Og Denys :+1:
Update from Ukraine | Drones Ambushed Russians in Crimea | No Way to Run

Ukraine strike disrupts key Russian supply route in Crimea -highway on fire, ferry, railroad blocked

Solovyov, Solovyov !!! – Det Europas skyld :grimacing:

Og Konstantin – Ægte news inside Russia :partying_face:

Og lidt Bingotal !!

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

4 Likes