Det sier jo også sitt, russiske sivile stoler på at Ukraina hederlige. Det skulle ikke forundre meg om Russland har drept flere russiske sivile enn Ukraina…
Men kan tiden vippe tilbake på Russlands side? Man skal ikke undervurdere deres evne til å ta nye strategiske og taktiske grep.
Et godt poeng militært sett. Slik jeg ser det, er imidlertid Russlands største problem økonomisk. De driver ganske enkelt krigføreing med en intensitet (og kostnad) som økonomien deres ikke er stor nok til å bære.
Helt klart, det har skjedd flere ganger at den ene eller andre siden har hatt overtaket.
-
Russland burde, sånn teoretisk sett kunne replikere Ukraina sitt akkustiske nettverk og interceptor droner, spesielt hvis de får litt hjelp fra Kina.
-
Russland kan få tilbake StarLink tilgang eller de kan skaffe seg tilgang på tilsvarende tjenester? (Kina har et system, men med dårligere dekning enn Starlink. Mao, Kina måtte aktivt gått inn for å sørge for god nok dekning)
-
Russland kan utvikle sin egen metode for å gjøre mellomdistanseangrep mot ukrainsk logistikk. (Repeatere, starlink-erstatninger osv)
-
Russland kan utvikle et flyttbart forsvar som gjør at de kan kjøre logistikk-kolonner
-
Russland kan få i gang jet-drevne langdistansedroner (der er de og Ukraina nå på forsøksstadiet begge to)
… i sum, så er det dog en god del Russland må få på plass før jeg tenker de kan få momentet til å svinge tilbake i sin favør. Det er neppe noe som er uker unna, jeg tenker minimum 3 måneder, potensielt aldri.
Chatgpt sammenligning av Kina sine systemer med Starlink
Ja, selvfølgelig er det derfor. “Norsk forening for skuelyste” var en sketch fra Uti vår hage, hvis noen husker den. Blir noe av det samme her :

Kreml går helt Nord Korea og nevner ingenting på nyhetene, bare at Putin setter ny verdensorden på et eller annet møte samt at det er snø i Yakutia. I Moskva strømmer de ut i gatene for å filme. Deretter demonstrerer de mot UK som står bak disse “terroraksjonene”… De har alltid denne evinnelige hangen til å tro at det er London/England/den angel-saksiske verden som står bak.

Er jo et stykke tilbake i tid, men det er vel neppe problematisk for den jevne russer, som vel på mange måter uansett er stuck langt tilbake i tid, altså, det snakkes om å denazifisere Ukraina, liksom.
Må sies å ha vært en ganske så tannløs intervensjon, gitt resultatet.
Et narrativ Lavrov spilte på lag med igår ved å ‘konstatere’ at de europeiske maktenes ønske om å spille en rolle i fredsprosessen ‘egentlig’ er motivert ut fra de samme makters ønske om å kunne fortsette å bruke hans Ukraina som springbrett for aggresjon mot Russland:
Antar ny videoer i de to første.
Åpenbart blanding av videoer og stillbilder fra i dag og igår i den siste.
UKR droneangrep mot Sevastopol. Ifølge den russisk-innsatte guvernøren er angrepet mislykket:
Hvilke taktiske grep skal de ta?
De kan massemobilisere og kjøre human waves. Men de har ikke utstyrslagre lengre til å bemanne opp en stor arme.
Folkelig støtte er veldig viktig for krigshandlinger i dag også. Det er derfor grenser for hvor lenge Zelensky kan se på at Belarus huser russiske installasjoner for presisjonsstyring av raketter og missiler innover de nordlige delene av Ukraina. Dette området opplever jevnlig bombardement av sivile mål med skadde og drepte i den sivile befolkningen.
Nå har han gitt Lukashenko en uke til å fjerne de russiske installasjonene, ellers så fjerner Ukaina dem selv. Jeg vil tro at Lukashenko tar det på alvor. Ukraina er ikke tannløse.
UKR fortsetter kampanjen rettet mot russisk logistikk bak frontlinjen.
Her 56 sekunder fra de siste dager med fokus på tankbiler:
UKR droner over Tula oblast (ca 180 km sør for Moskva):
Viva Italia - Meloni
Betalartikel. Hva står det?
Rent allmænt så er jo Giorgia Meloni oerhørt mye mer truverdig enn Donald T-rump (det er nesten alle).
Russiske sentralbanken tar i så de nesten sprikker: Renten sens med, holde i er nå; 0,25% enheter.
En otrolig forskjell som virklig kommer att få fart på…, ja hva då? Mer konkurser kanskje?
Utenriksministeren (?) til Italia skulle til USA og møte Marco Rubio, men det er nå avlyst. Meloni sier i en video at Trump behandler sine allierte med mindre respekt enn han gjør med sine motstandere. Hun sier også at hun ikke har bedt Trump om en dritt.
Og ja, Meloni har vesentlig mer troverdighet enn Trump.
Trump har ikke noen allierte lengre. USA hadde. Men ikke nå. Fast man sier det ikke rent ut, i hvert fall ikke så ofte. Friedrich Merz har ju dokk varit ganske tydlig på den her punkten, også offentligt.
Men hun har rett i sak, Trump behandler sine føre dette allierte dårligere enn sine uttalte motståndare.
Hva står det?
Svaret er en liten såpeopera:

