Her er en 8 dager gammel nyhet som ytterligere signaliserer hva som er på gang i russisk økonomi:
Russiske finansdepartement avlyste en auksjon med russiske statsobligasjoner:
Her er en 8 dager gammel nyhet som ytterligere signaliserer hva som er på gang i russisk økonomi:
Russiske finansdepartement avlyste en auksjon med russiske statsobligasjoner:
Det får de sikkert. Till 3x marknadspris…
Dette er en type tankegang som jeg har sett ofte fra Ukraina sin side
Wildberries i Penza fikk besøk av UKR droner i natt.
WB-lagerfasilitetene Penza er på ca 90.000 kvm og ser ut til å være fullt av brennbare varer:
Dette er vel enda en til bingokortet?
Ja.
WB-Penza er nr.14 og WB-Udmurtia nr.18 på kortet.
Screen shots shots av siste oppdaterte bingo kort jeg fant, datert 28 juli og publ for 22 timer siden:
Det er 5 stk WB-lagre som er brent helt ned (nr.2, 3, 4, 6 og 11), 4 stk som er skadet etter å ha blitt angrepet (nr.1, 5, 9 og 10), samt 2 stk der skadeomfanget ikke er avklart enda (nr.14 og 18).
De 5 stk helt nedbrente lagrene utgjør ca 750.000 kvm.
De 4 stk skadede lagrene utgjør en prosentandel av 780.000 kvm.
Til sammen 11 stk Wildberries lagerfasiliteter helt eller delvis ødelagt pr 30 juli.
Kampanjen begynte den 18 juli.
Som Aaleby påpeker nedenfor, skal WB-konsernets samlede omsetning utgjøre 2-3 % av Russlands BNP, og nær halvparten av Russlands netthandel.
WB-konsernet skal ha høy gjeldsgrad. Enkelte eksperter mener en konkurs i WB-konsernet, vil kunne føre til insolvens hos et antall långivere.
Selskapets totale omsetning står for mellom 2-3% av Russlands samlede BNP og nær halvparten av hele den russiske netthandelen. Ikke småtteri akkurat.
Synes ikke denne oppdateringen at krigen går Ukraina sin vei, og i tillegg melder NRK om massive og komplekse russiske missil-angrep. Er det vi håpet var et vendepunkt til Ukrainas fordel med deres droneangrep langt inn i Russland, likevel ikke det?
Vi vet jo at ruzzerne er overlegne i antall så at de har fremgang på bakken er vel ikke så overraskende. Det som er håpet nå er vel at dronene vil gjøre logistikken umulig så forsyningene til frontlinjene begrenses og luftforsvaret blir flyttet vekk fra fronten og tilbake til storbyene. Så er vel det neste store om man klarer å skade ruzzland økonomisk nok til at viljen til videre krig ikke lengre er tilstede.
Ukraina og ruzzland forbereder seg på flere år med krig, så det er vel det klareste tegnet på at dette ikke er over på kort sikt.
Det har vært snakk om på dette forumet om at krigen på lang sikt ikke er bærekraftig for Ukraina, at de rett og slett til slutt ikke klarer å stå i mot. Men bærekraftig vil vel kanskje også gjelde Russland?
Ja, krigen er definitivt ikke bærekraftig for Ukraina, men de har tross alt en ganske omfattende støtte fra EU/UK/Canada/Norge m.fl. Og ruzzland kan nok heller ikke holde på i “evig tid” med denne for dem selvvalgte krigen, og de har jo ikke finansielle givere, bare kjøpere av olje og råvarer.
Mitt håp er at Ukraina snart skaper nok problemer for putin til at hans styre forsvinner og det blir en slutt på krigføringen deres. Mulig jeg er naiv, men det er for mørkt å se for seg at han skal vinne krigen.

Polens statsminister Donald Tusk sier at det uidentifiserte objektet som falt ned på polsk territorium natt til torsdag var et russisk missil, ifølge Bloomberg.
Eksplosjonen skal ha skjedd rundt 90 kilometer inne på polsk territorium tidlig torsdag, ifølge CNN.
Hendelsen skjedde samtidig som Russland utførte et massivt angrep mot Ukraina. Ifølge Zelenskyj ble landet angrepet med minst 70 raketter og 280 droner i nattens angrep.
Ja, Ukraina står under et massivt press.
Angrepene deres mot Russland skaper trøbbel og ubehag, men jeg tror det er langt fra nok til å skremme russerne til forhandlingsbordet.
Jeg tror og frykter at Russland har mye mer å gå på og at de kommer til å opprettholde et vedvarende og massivt press i håp om at Ukraina skal kollapse. Demografien er skjult fiende for Ukraina. En negativ befolkningsutvikling kan få folket til å miste troen på nasjonen sin.
Jeg regner med at du da anser at det samme er en “kjent fiende” fiende for ruzzland sin del???
Edit:
Daglige meldinger som dette kan i sum bli mere enn “trøbbel og ubehag” tror og håper jeg:
Nå har vel Ukraina en av verdens verste demografiske utviklinger dessverre.
Tror den statistikken blir litt off, at det ikke fødes barn som normalt under krigen er vel ganske naturlig. Uten å sjekke tallene for Norge, var det vel ganske lave tall fra 1940-45, og så mye høyere i årene etter freden kom.
Du må zoome ut.
Befolkingen i Ukraina har stupt siden 1993. Og krigen gjør bare vondt verre!
Påtvunget stress for Ukraina. Russland stiller svakere når det er selvforskyldt og kan backe ut når som helst. Ukrainerne kommer aldri til å gi seg, og det er i deres hjørne hvor nybrottsarbeid virkelig får en multiple verdi for innovasjoner, krigsmessig.